کد خبر: ۲۶۹۳۵۰
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۵
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با اشاره به طغیان بیماری کووید۱۹ در پیک چهارم گفت: تعداد موارد فوتی در استان طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۱ مورد بوده که متأسفانه بیشترین آمار فوت روزانه از ابتدای شیوع بیماری تاکنون را تجربه کردیم.
ناطقان: رشید حیدری‌مقدم ظهر امروز در جریان سفر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به استان همدان به ارائه گزارشی از عملکرد دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا در شیوع کرونا پرداخت و اظهار کرد: از ۱۵ بهمن ماه سال ۹۸ با تشکیل جلسه‌ای در شورای تامین استان شرایط را پیش‌بینی و هماهنگی لازم را در مقابله با کووید ۱۹ فراهم کردیم.

وی با اشاره به وجود ۲ هزار و ۸۰۰ تخت بیمارستانی در مراکز درمانی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا گفت: برای آمادگی و مقابله با کرونا طرحی در سه مرحله پیش‌بینی شد که در مرحله اول ظرفیت بهره‌مندی از ۷۵۰ تخت بیمارستانی بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا بیان کرد: در مرحله دوم یک‌هزار و ۵۰۰ تخت و در مرحله سوم ۲ هزار و ۲۰۰ تخت برای ایجاد آمادگی در این شرایط منظور شد.

وی با اشاره به عبور از سه موج بیماری و ورود به موج چهارم گفت: در موج اول تعداد بستری‌های استان به ۴۲۰ مورد رسید که در اوج سختی شرایط سه تا چهار مورد فوتی در روز و در موج دوم این تعداد به ۶۵۰ مورد بستری و ۶ تا هشت مورد فوتی در اوج شیوع داشتیم و در موج سوم یک‌هزار و ۲۵۰ مورد بستری و ۱۳ الی ۱۵ مورد فوت را تجربه کردیم.

حیدری‌مقدم خاطرنشان کرد: در موج‌های گذشته بیماری، تعداد موارد مثبت بستری حداکثر به ۱۴۰ نفر رسیده بود که در حال حاضر از مرز ۲۰۰ نفر عبور کرده و موارد مثبت سرپایی حداکثر ۳۰۰ مورد بود که به ۹۰۰ نفر نزدیک شده و این به معنی ۳۰۰ درصد رشد در آمار مثبت سرپایی است.

وی با اشاره به اینکه تعداد موارد فوتی در استان طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۱ مورد بوده که متأسفانه بیشترین آمار فوت روزانه از ابتدای شیوع بیماری تاکنون را تجربه کردیم گفت: آمار هفتگی موارد فوت، به ۶۱مورد رسیده و شاخص سرایت پذیری بسیار افزایش یافته‌است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان مهم‌ترین نگرانی روزهای اول مقابله با کرونا را تأمین اکسیژن برای بیماران بستری عنوان کرد و گفت: در این روزها اکسیژن موجود تنها ۲۰ درصد پاسخگوی برای شرایط بود اما خوشبختانه در این ایام ۱۳ دستگاه اکسیژن ساز به ظرفیت‌های استان اضافه شده است.

وی با تاکید به اینکه ظرفیت اکسیژن‌سازهای استان را تا دو و نیم برابر افزایش داده‌ایم افزود: ۶ دستگاه سی‌تی‌اسکن جدید با توجه به نیاز بیمارستان‌ها به زیرساخت‌های استان افزوده شده است.

حیدری‌مقدم گفت: به نظر می‌رسد استان همدان کمترین دغدغه و بار خاطر را در شیوع بیماری برای وزارت بهداشت ایجاد کرده چراکه ما بر این عقیده هستیم مسئولیتی که به ما سپرده شده برای این است که باری از دوش کشور برداریم بنابراین بیشترین مشکلات را با ظرفیت و هم‌اندیشی استانی رفع کرده و کمترین دغدغه را به وزارت بهداشت انتقال داده‌ایم.

وی با بیان اینکه پاشنه آشیل مبارزه با بیماری کرونا آموزش کارکنان به ویژه در بخش‌های مراقبت‌ تنفسی بود خاطرنشان کرد: ارائه این آموزش‌ها در کنار تأمین وسایل حفاظت فردی منجر به حفظ ایمنی و سلامت کارکنان شده تا جایی که کمترین آسیب و فوت را در بین کارکنان دانشگاهی سراسر کشور داشته‌ایم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان از خرید ۳۰ میلیارد تومان تجهیزات حفاظت فردی برای کارکنان این مجموعه خبر داد و افزود: در ابتدای شیوع بیماری دغدغه تأمین ماسک و لوازم حفاظت فردی برای اغلب دانشگاه‌های کشور ایجاد شده بود اما در حال حاضر در شرایطی هستیم که می‌توانیم با استفاده از ظرفیت ۶ شرکت دانش‌بنیان به ۱۲ استان دیگر ماسک و تجهیزات حفاظت فردی صادر کنیم.

وی با بیان اینکه برای مهار موج کرونا تلاش می‌کنیم خروجی بیمارستان‌ها کاهش یابد گفت: ارائه برخی داروها به ویژه رمدسیویر به بیماران سرپایی به داد ما رسید که از حجم بستری بیماران را بکاهیم و امیدواریم با انسجامی که در دانشگاه، بخش‌های درمانی و با همدلی و هم‌گرایی مطلوب در استان به مهار مقتدرانه به این مهم نائل آییم.

حیدری‌مقدم در بخش دیگری از سخنان خود به مهم‌ترین چالش‌های حوزه بهداشت اشاره و اظهار کرد: نسخه‌نویسی الکترونیک و حذف دفترچه درمانی تامین اجتماعی و سلامت در حال حاضر مهم‌ترین چالش‌های این حوزه هستند که باید مورد بررسی و توجه قرار گیرند.

میانگین مراجعه روزانه در فروردین ماه تاکنون به ۷ هزار و ۲۳۵ مورد رسیده است

وی یادآور شد: مسافرت‌ها با قطار، اتوبوس و هواپیما همچنان در جریان است و مسافرت‌های متعدد از استان خوزستان باعث شد ویروسی که زمین‌گیر شده بود از کنترل خارج شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان خاطرنشان کرد: میانگین مراجعه روزانه در فروردین ماه تاکنون به ۷ هزار و ۲۳۵ مورد رسیده که حدود ۷۰۰ نفر با علائم حاد تنفسی مراجعه داشته‌اند و این زنگ خطری جدی برای ماست.

وی با بیان اینکه تا پیش از شیوع بیماری کرونا تخت‌های دیالیز ۹۰ تخت بود که در این ایام به ۱۸۰ تخت افزایش یافته است گفت: از تعداد ۳ هزار و ۱۵۰ تخت کل استان، ۱۴۶ تخت مربوط به آی سی یو بود که صرفا در دوره کرونا ۱۲۰ تخت اضافه شد و ۵۶ تخت هم آماده راه‌اندازی و بهره‌برداری است.

حیدری‌مقدم به دستاوردهای حوزه تحقیقات و فناوری اشاره کرد و افزود: در حوزه پژوهش ۱۷۰ طرح مصوب با محوریت کووید ۱۹ داشتیم که ۹ طرح فناورانه بوده و ۱۱۸ مقاله در این خصوص منعکس شده است.

وی بیان کرد: بیش از هزار میلیارد تومان تجهیزات در سه سال گذشته وارد استان شده و خوشبختانه ۶۴ پروژه عمرانی در قالب ۴۵ هزار متر مربع به ظرفیت دانشگاه اضافه شده و در پرداخت‌های پرسنلی نیز جزء معدود دانشگاه‌های پیشتاز هستیم.
منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین