کد خبر: ۲۷۶۵۵۰
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۳
رقابت‌های وزنه‌برداری المپیک توکیو در هفته دوم بازی‌ها در سه وزن آغاز می‌شود که نمایندگان ایران در ۲ وزن برابر حریفان به روی تخته می‌روند.
ناطقان: به نقل از پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، رقابت‌های المپیک از ۱ تا ۱۷ مردادماه امسال در توکیو برگزار می‌شود و پولاد مردان ایران طی روزهای ۱۲ و ۱۳ مردادماه و در ۲ وزن به روی تخته می‌روند.

اما در این دوره از بازی‌های المپیک شمار وزنه برداران به دلیل دوپینگ کاهش یافت زیرا فدراسیون جهانی وزنه‌برداری قانونی را برای انتخابی المپیک ۲۰۲۰ وضع کرده که این قانون توسط کمیته بین‌المللی المپیک تأیید شده است.

با این قانون و با توجه به اینکه تعداد نمونه‌های دوپینگ ایران از سال ۲۰۰۸ پکن تا به امروز ۱۲ نمونه بود، ایران در گروه دوم قرار گرفت و مجاز به استفاده از چهار ورزشکار، ۲ مرد و ۲ زن برای حضور در المپیک شد. هرچند ایران اعتراض کرد و به صورت رسمی به فدراسیون جهانی وزنه‌برداری اعلام شد اما تأثیری نداشت.

حال در وزنه‌برداری که یکی از امیدهای ایران در توکیو «سهراب مرادی» بود و برای حضور در آخرین تورنمنت گزینشی المپیک توکیو در مسابقات وزنه‌برداری کلمبیا شرکت کرد اما با وجود مهار وزنه ۱۷۰ کیلوگرمی در حرکت نخست یک ضرب، در حرکت دوم یک ضرب مصدوم شد و از ادامه مسابقه انصراف داد تا هیچ امتیازی از این گزینشی به دست نیاورد و شانس حضور در المپیک توکیو را از دست بدهد.

کیانوش رستمی که با اوت کردن‌های متوالی امتیازات زیادی را از دست داده بود با کسب ۳ هزار و ۱۴ امتیاز در جایگاه ۳۲ این دسته قرار گرفت تا رسیدن به عنوان پرافتخارترین المپین ایرانی برای او در حد رؤیا باقی بماند. کیانوش رستمی در سال ۱۳۹۸ در ۲ گزینشی المپیک اوت کرد.

چندی پیش فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری اسامی ورزشکاران المپیکی این رشته را اعلام کرد و ایران در ۲ وزن مجاز به اعزام ورزشکار به المپیک توکیو است. در دسته به اضافه ۱۰۹ کیلوگرم علی داودی که عنوان قهرمانی جوانان جهان را در کارنامه دارد با کسب ۳ هزار و ۷۱۶ امتیاز بعد از «لاشا تالاخادزه» در جایگاه دوم قرار گرفته است.

در دسته ۱۰۹ کیلوگرم مردان نیز علی هاشمی با سه هزار و ۶۷۲ امتیاز در جایگاه چهارم قرار دارد. در این دسته «سیمون ماتروسیان» از ارمنستان با کسب چهار هزار و ۳۷۸ امتیاز در جایگاه نخست و اکبر ژورایتف با چهار هزار و ۹۸ امتیاز در جایگاه دوم قرار دارد.

وزنه‌برداری مانند کشتی رکورد دار بیشترین حضور در تمامی ادوار المپیک هستند، از المپیک ۱۹۴۸ لندن تا ۲۰۲۰ توکیو. اما در ۱۶ دوره حضور در بازی‌های ۱۹۶۴ توکیو، ۱۹۸۸ سِئول، ۱۹۹۲ بارسلونا، ۱۹۹۶ آتلانتا و ۲۰۰۸ پکن مدالی کسب نکرد.

در مجموع در ۱۱ دوره توانست ۱۹ مدال کسب کند که نخستین مدال را جعفر سلماسی در المپیک ۱۹۴۸ برای ایران کسب کرد و اولین طلا این رشته توسط محمد نصیری در المپیک ۱۹۶۸ مکزیک کسب شد. در این رشته تاکنون ۸ مدال طلا، ۶ نقره و پنج برنز کسب شده است.
منبع: مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین