کد خبر: ۲۸۱۱۴۵
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
تحقیقات نشان داده نوشیدنی‌های گرم مانند چای و قهوه ممکن است برای خنک کردن ما در هوای گرم موثر باشند.
ناطقان: به نقل از روزنامه میرور، مطالعه‌ای که توسط محققان دانشگاه اتاوا در سال ۲۰۱۲ انجام شد، تأثیر مصرف نوشیدنی‌های گرم بر دمای بدن را بررسی کرد. نتایج نشان داد که یک نوشیدنی گرم می‌تواند خنک شود، اما فقط در شرایطی که هوا خشک باشد.

دکتر اوله جای یکی از نویسندگان این تحقیق در گفتگو با مجله اسمیتسونیان مگ توضیح داد: اگر یک نوشیدنی گرم بنوشید، گرمای کمتری در بدن ذخیره می‌شود، به شرطی که عرق اضافی که هنگام نوشیدن یک نوشیدنی گرم تولید می‌شود،  تبخیر شود.

اصولاً وقتی نوشیدنی گرم می‌نوشید، بیشتر عرق می‌کنید. اگر عرق قادر به تبخیر باشد، در واقع بیش از جبران گرمای اضافی بدن، شما را خنک می‌کند.

گرچه تعریق می‌تواند آزار دهنده باشد، اما این یک عملکرد اساسی بدن است که به خنک نگه داشتن ما کمک می‌کند. با تبخیر عرق از سطح پوست و با تبدیل آب از مایع به بخار، گرمای اضافی از بین می‌رود.

با این حال در شرایط مرطوب، این نوشیدنی‌ها اثر خنک کننده کمتری دارند و نوشیدنی‌های گرم به خنک سازی بدن کمک نمی‌کنند.

دکتر جای توضیح داد: یک نوشیدنی گرم هنوز کمی گرما به بدن اضافه می‌کند، بنابراین اگر عرق شما تبخیر نمی‌شود، به یک نوشیدنی سرد روی بیاورید.

به طور کلی، این یک درس این است که در شرایط گرم و خشک، نوشیدنی‌های گرم باعث خنک شدن شما می‌شوند، اما اگر در یک مکان مرطوب هستید، بهتر است به نوشیدنی‌های سرد پایبند باشید.

آیا به دنبال راه‌های دیگری برای خنک سازی هستید؟

اگر به دنبال راه‌هایی دیگر برای خنک ماندن در خانه هستید، پرده‌ها را در اتاق‌هایی که به سمت خورشید قرار دارند ببندید تا فضای داخلی را خنک نگه‌دارد. اگر به بیرون از منزل می‌روید، به یاد داشته باشید که مایعات زیادی بنوشید و از مصرف الکل خودداری کنید. سعی کنید بین ساعت ۱۱ صبح تا ۳ بعد از ظهر از آفتاب دور بمانید و مرتبا ضد آفتاب بزنید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین