کد خبر: ۲۸۱۱۵۷
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۰
آپنه خواب شدید با تغییرات عمده‌ای در شریان‌های اصلی در ارتباط است و می‌تواند روند پیری عروق را تسریع کند.
ناطقان: به نقل از مدیسن نت، آپنه خواب شدید (اختلال خواب) با تغییراتی در شریان‌های اصلی در ارتباط است و می‌تواند بر روی روند پیری عروق تاثیر گذاشته و تسریع یابد.

دانشمندان در سال های گذشته می‌دانستند که پیری عروق، نقش بسزایی در بیماری‌های قلبی و عروقی دارد، به طوریکه آپنه خواب که حدود ۳۴ درصد از مردان میانسال و ۱۷ درصد از زنان میانسال را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

البته نباید از ارتباط بیماری‌های قلبی عروقی، فشار خون بالا، سکته مغزی و دیابت نیز غافل شد. یافته‌ها نشان می‌دهد محققان بر این باورند که خروپف، وقفه در تنفس و خواب منقطع از علائم اصلی این اختلال هستند.

کونتین لیسان، سرپرست تیم تحقیق از بیمارستان فوچ فرانسه، گفت: پس از بررسی ۸۶۱۵ فرد فاقد سابقه بیماری قلبی عروقی، پژوهشگران دریافتند که افراد مبتلا به آپنه خواب در مقایسه با افراد مشابه بدون آپنه انسدادی خواب، روند پیری عروق خونی سریع‌تری دارند. برای مثال، در بزرگسالان مبتلا به آپنه خواب افزایش خطر بزرگ شدن قطر کاروتید، نشانه ساختاری پیری عروق، ۲۱۴ درصد بیشتر است.

لیسان افزود: یافته‌های ما می‌تواند تا حدی توضیح دهد که چرا افراد مبتلا به آپنه خواب با خطر بیشتر مرگ و میر و بیماری‌های قلبی عروقی روبرو هستند.

او تاکید کرد: این یافته‌ها نشان می دهد باید پزشکان ترغیب شوند تا درباره آزمایش افراد مبتلا به آپنه خواب از نظر پیری عروق فعال‌تر عمل کنند، خصوصاً اینکه آزمایشات به صورت غیرتهاجمی و با هزینه کم انجام می‌شود.

این پژوهشگر از افراد مبتلا به آپنه خواب خواست تا با کنترل کلسترول، فشار خون و سطح قند خون، ترک سیگار، تحرک بدنی، رژیم غذایی سالم و حفظ وزن سالم، سلامت مطلوب عروق خود را حفظ یا بازیابی کنند.
برچسب ها: بلا ، آپنه خواب ، عروق
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین