کد خبر: ۲۸۱۱۸۵
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰
پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تهران با بررسی نمونه‌های فاضلاب سه تصفیه‌خانه در شهرهای تهران، قم و انزلی، عنوان کردند که در فاضلاب ورودی این تصفیه‌خانه‌ها ویروس کووید-۱۹ وجود دارد.
ناطقان: پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تهران با انجام یک مطالعه حضور ویروس کووید- ۱۹ را در فاضلاب خام و تصفیه‌شده شهری مورد بررسی قرار دادند.

در این مطالعه جمعاً ۲۸ نمونه فاضلاب خام و تصفیه شده به روش نمونه‌برداری مرکب از ورودی و خروجی‌های سه تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران، شرق انزلی و شماره ۳ قم، در تاریخ‌های ۱۶ فروردین و ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ جمع آوری شد و نمونه‌های حاوی RNA ویروس SARS-CoV-۲ شناسایی شدند.

نتایج این مطالعه نشان داد که تمام نمونه‌های حاصل از ورودی این سه تصفیه‌خانه از نظر وجود ویروس SARS-CoV-۲ مثبت بودند (چهار نمونه مثبت برای هر یک از تصفیه خانه‌ها)، در حالی که تعداد نمونه‌های مثبت خروجی تصفیه‌خانه جنوب تهران، دو نمونه از چهار نمونه، تصفیه خانه شرق انزلی صفر و تصفیه خانه شماره ۳ قم نیز صفر بود. نتایج نمونه‌های خروجی تصفیه‌خانه جنوب تهران نشان داد که گندزدایی با اشعه ماوراء بنفش (UV) از کلر مؤثرتر بود.

به طور کلی می‌توان فاضلاب را جزو منابع اصلی SARS-CoV-۲ دانست که می‌تواند این ویروس را از طریق هوا (آئروسل) منتقل کند. در نتیجه، این موضوع می‌تواند سلامت کارگران تصفیه‌خانه، ساکنان در مجاورت تصفیه‌خانه‌ها و حتی کل جامعه را تهدید کند.

از طرف دیگر، ممکن است لجن حاصل از تصفیه فاضلاب حاوی ویروس های فعال SARS-CoV-۲ باشد؛ برهمین اساس مدیریت صحیح لجن مطابق با ضوابط زیست محیطی بسیار ضروری است.

نتایج این پروژه تحقیقاتی با عنوان «بررسی حضور ویروس COVID-19 در فاضلاب خام و تصفیه شده شهری در شهرهای تهران، بندر انزلی و قم» در پایگاه نتایج پژوهش‌های سلامت کشور منتشر شده و  محمود علی محمدی از دانشگاه علوم پزشکی تهران مجری اصلی این طرح تحقیقاتی بوده است.

مقاله استخراج شده از این مطالعه از طریق لینک زیر قابل دسترسی است:

The presence of SARS-CoV-2 in raw and treated wastewater in 3 cities of Iran: Tehran, Qom and Anzali during coronavirus disease 2019 (COVID-19) outbreak
منبع: ایسنا
برچسب ها: فاضلاب ، انتشار ، کرونا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین