کد خبر: ۲۸۱۲۴۰
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۰
متخصص طب سنتی درخصوص پیشگیری از گرما زدگی در فصل تابستان با رعایت یک برنامه غذایی مناسب توضیح داد.
ناطقان: محمدرضا حاجی حیدری  متخصص طب سنتی ایرانی اظهار کرد: با توجه به اینکه فصل تابستان از دیدگاه طب سنتی دارای مزاج گرم و خشک است برای پیشگیری از گرما زدگی باید بیشتر از غذا‌ها و شربت‌های با طبع سرد و‌ تر استفاده شود.

او افزود: در فصل تابستان بهتر است مصرف مواد غذایی با طبع گرم مانند گوشت، تخم مرغ و ادویه جات و چاشنی‌های گرم مانند فلفل، دارچین، سیر و زنجبیل کمتر شده و غذاها، چاشنی‌ها و ادویه جات با مزاج سرد مانند ماست، خیار، هندوانه، کدو، خرفه، گرمک، تمبر هندی، آلو، سماق، لیموی عمانی در برنامه غذایی قرار گیرد.

این متخصص طب سنتی بیان کرد: خواب روز در تابستان خصوصا در اوج گرمای روز برای حفظ سلامتی و پیشگیری از گرمازدگی توصیه می‌شود.

او تصریح کرد: صبح‌ها قبل از طلوع خورشید بهترین زمان ورزش در فصل تابستان خواهدبود همچنین استفاده از شربت آلبالو، زرشک، سکنجبین، تخم شربتی، خاکشیر و دوغ برای تامین مایعات مورد نیاز بدن و پیشگیری از کاهش آب بدن و گرمازدگی توصیه می‌شود.

حاجی حیدری گفت: روزانه خوردن یک تا دو لیوان شربت خاکشیر به این صورت که یک قاشق غذاخوری خاکشیر داخل یک لیوان آب خنک ریخته و کمی شکر همراه با یک قاشق مرباخوری تخم شربتی برای پیشگیری از گرما زدگی موثر خواهدبود.

این متخصص طب سنتی افزود: شربت سکنجبین در فصل تابستان باید طعم آن به سمت ترشی باشد یعنی هنگام تهیه نسبت سرکه آن بیشتر باشد تا حرارت و گرمای بدن را بهتر فرو نشاند.

او گفت: خوردن غذا‌های سرد مانند ماست و دوغ همراه کمی گل محمدی و پونه  یا خیار برای تامین آب مورد نیاز بدن و کاهش حرارت و گرمی همچنین جلوگیری از گرمازدگی مفید است.

حاجی حیدری یادآوری کرد: استفاده از آب میوه‌های خنک و فالوده گرمک و استفاده از میوه‌های آبدار فصل تابستان مانند خربزه، هندوانه، طالبی وگرمک برای جبران و تامین آب بدن بسیار مفید بود همچنین خوردن شربت گلاب علاوه بر اینکه حرارت بدن را کاهش می‌دهد باعث نشاط و شادابی و رفع کسالت می‌شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین