کد خبر: ۲۸۶۳۷۰
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۳
پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با انجام یک مطالعه فراتحلیل در بازه زمانی 1389 تا 1397، شیوع کلی آسم در کودکان ایران را مورد بررسی قرار دادند.
ناطقان: آسم؛ شایع‌ترین بیماری مزمن دوران کودکی است و طی سه دهه گذشته در سطح جهانی روند رو به رشدی داشته است. این بیماری در اثر انسداد موقتی جریان هوا به دلیل التهاب مزمن راه‌های هوایی به وجود می‌آید و توسط حملات دوره‌ای و برگشت‌پذیر خس‌خس سینه، تنفس سطحی، تنگی نفس و سرفه مشخص می‌شود.

بر اساس شواهد موجود، شیوع آسم و آلرژی در بین کودکان جهان در حال افزایش است. برای کاهش شیوع و پیشگیری از این بیماری در کودکان، انجام مطالعات استاندارد که تغییرات به وجود آمده در شیوع آسم را در طول زمان بررسی کرده باشد، ضروری است.

مطالعات انجام شده در کشور، شیوع‌های متفاوت و غیر هم‌راستایی را نشان می‌دهند؛ به همین دلیل پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با انجام یک مطالعه مروری فراتحلیل یا متاآنالیز شیوع کلی آسم در کودکان ایرانی را مورد بررسی قرار دادند.

در این مطالعه که در بازه زمانی فروردین ۱۳۸۹ تا اسفند ۱۳۹۷ انجام شد، مقالات مرتبط با موضوع شیوع آسم در کودکان، در پایگاه‌های داده مختلف داخلی و خارجی، جستجو شد. پس از بررسی، مقالاتی که شرایط ورود به مطالعه را داشتند، مورد بررسی قرار گرفتند و در نهایت ۳۳ مقاله وارد فرآیند متاآنالیز شد.

در این مقالات ۹۷ هزار و ۲۰۵ کودک در بازه سنی یک تا ۱۶ سال بررسی شده بودند. در این فراتحلیل، شیوع کلی آسم در کودکان ایران ۵.۱ درصد محاسبه شد.

در این تحقیق؛ بیشترین شیوع آسم در کودکان بابل در سال ۲۰۱۴ با ۱۹ درصد و کم‌ترین شیوع آسم در کودکان اصفهان در سال ۲۰۰۱ با ۰.۷ درصد به دست آمد.

همچنین مشخص شد با افزایش سال انجام تحقیق و تعداد افراد بررسی‌شده (حجم نمونه)، به ترتیب شیوع آسم در کودکان افزایش و کاهش می‌یابد و این اختلاف‌ها از نظر آماری معنادار است.

پژوهشگران این مطالعه می‌گویند: با توجه به نتایج به دست آمده؛ شیوع آسم در کودکان ایرانی نسبت به شیوع این بیماری در کودکان کشورهای توسعه یافته در محدوده پایین‌تری قرار دارد؛ اما لازم است تا اقدامات کنترلی و پیشگیرانه در کشور به طور مستمر ادامه یابد تا زمینه رسیدن به سطوح استاندارد جهانی فراهم شود.

این محققان پیشنهاد می‌کنند؛ مطالعات ملی برای تعیین شیوع آسم در کودکان ایرانی و بررسی تاثیر اقدامات مداخله‌ای بر شیوع آسم انجام گیرد.

در انجام این تحقیق سید وحید جاسمی، مریم جنت‌المکان، مسعود محمدی و علیرضا خاتونی پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه مشارکت داشتند.

یافته‌های این مطالعه شهریورماه سال جاری، به صورت مقاله علمی با عنوان «شیوع آسم در کودکان ایرانی: یک مطالعه متآنالیز و متارگرسیون» در مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران منتشر شده است.
منبع: ایسنا
برچسب ها: آسم ، کودکان ، ایران
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین