کد خبر: ۲۸۶۴۴۰
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۲
مصرف ماری جوآنا (گل)،خرید و فروش آن جرم بوده و بسته به میزان این ماده مجرم مجازات را تحمل می‌کند.
ناطقان: سعید ستوده پارسا وکیل پایه یک دادگستری درباره مصرف ماری جوآنا اظهار کرد: ماری جوآنا نوعی ماده مخدر است که به نسبت مواد دیگر با قیمت پایین تری فروخته می‌شود، این ماده اعتیاد آور بوده و با تاثیر روی گیرنده‌های عصبی مغز باعث ایجاد حالت‌های غیر طبیعی و توهم می‌شود؛ یکی از علل گرایش جوانان به ماری جوآنا این تصور است که استفاده این ماده مخدر اعتیاد آور نبوده و به راحتی می‌توان آن را کنار گذاشت، اما این یک تصور اشتباه است.

ستوده پارسا بیان کرد: گرچه در قانون، ماده‌ای درباره مجازات مرتبط با ماری جوآنا تدوین نشده است، اما خرید، فروش، مصرف، قاچاق، حمل و نگهداری آن جرم بوده و مرتکب حسب مورد به مجازات مقرر برای مواد مخدر دیگر محکوم خواهد شد.

این وکیل دادگستری ادامه داد: مصرف، خرید، فروش و ... انواع مواد مخدر جرمی غیر قابل گذشت است، یعنی به جریان افتادن پرونده نیازی به شاکی خصوصی ندارد و بدون شاکی نیز فرد به مجازات مقرر شده محکوم می‌شود، اگر نیروی انتظامی فردی را با هر مقدار از این ماده مخدر بازداشت کند برای متهم پرونده تشکیل شده و به دادسرا ارجاع داده می‌شود؛ اما ممکن است فرد ادعا کند مواد مخدر پیدا شده متعلق به او نیست که در این حالت اگر متهم بتواند این ادعای خود را اثبات کند از مجازات مربوط مبرا خواهد شد.

وی درباره مجازات مصرف، خرید و فروش ماری جوآنا گفت: همانطور که گفته شد در قانون ماده‌ای وجود ندارد که صراحتا به مجازات خرید، فروش و ... ماری جو آنا پرداخته باشد اما طبق رویه قضایی مجازات و قوانین مربوط به ماری جوآنا همان موارد مقرر شده ماده ۴ قانون مبارزه با مواد مخدر مصوب سال ۱۳۷۶ است؛ بر اساس این ماده هر شخصی چرس، بنگ، تریاک یا مواد روان گردان صنعتی غیر دارو یی یا مواد مخدری را که فهرستش به تائید مجلس رسیده است قاچاق، تولید، توزیع کرده یا به فروش برساند با توجه به مقدار ماده و بارعایت تناسب، به مجازات مقرر محکوم می‌شود.

ستوده پارسا اظهار کرد: اگر میزان ماده مخدر یا روان گردان تا ۵۰ گرم باشد مجازات مجرم تا ۴ میلیون ریال جریمه نقدی و تا ۵۰ ضربه شلاق خواهد بود. در صورتی که میزان مواد بیش از  ۵۰  گرم تا ۵۰۰  گرم باشد مجازات در نظر گرفته شده از ۴ میلیون  تا ۵۰ میلیون ریال جریمه نقدی،  ۲۰ تا ۷۴ ضربه شلاق و با تشخیص دادگاه دادگاه تا ۳ سال حبس است.

این وکیل دادگستری گفت: در صورتی که مواد مخدر یا روان گردان بیش از ۵۰۰ گرم تا  ۵ کیلوگرم باشد مجرم از ۵۰ میلیون ریال تا ۲۰۰ میلیون ریال جریمه نقدی، ۵۰ تا ۷۴ ضربه شلاق و ۳ تا ۱۵ سال حبس خواهد بود.

وی اظهار کرد: محکومیت مجرم در حالتی که میزان ماده مخدر یا روان گردان بیش از ۵ کیلوگرم باشد مصادره اموال ناشی از همان جرم و اعدام است. البته در صورتی که مشخص شود مرتکبان برای بار اول مرتکب این جرم شده و موفق به توزیع یا فروش آن‌ها نیز نشده باشند و مقدار مواد ۲۰ کیلو یا کمتر از آن باشد با جمع شروط مذکور دادگاه حکم را به حبس ابد، ۷۴ ضربه شلاق و مصادره اموال ناشی از همان جرم تغییر می‌دهد؛ در هرحال اگر مقدار ماده مخدر یا روان گردان بیش از ۲۰ کیلوگرم باشد مرتکب تحت هر شرایطی اعدام خواهد شد.

ستوده پارسا بیان کرد: طبق ماده ۱۹ این قانون افرادی که معتاد نباشند و این مواد را مصرف کنند به ۲۰ تا ۷۴ ضربه شلاق و ۱ میلیون تا ۵ میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهند شد.

این وکیل دادگستری گفت: بر اساس ماده ۱۵ قانون مبارزه با مواد مخدر مصوب سال ۱۳۷۶ معتادان مکلفند با مراجعه به مراکز ترک اعتیاد و کاهش آسیب اقدام به ترک اعتیاد کنند،  معتادی که بارفتن به این مراکز اقدام به درمان کرده یا گواهی تحت درمان و کاهش آسیب دریافت کند اگر به اعتیاد تظاهر نکند از تعقیب کیفری معاف می‌باشد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین