کد خبر: ۲۸۷۱۰۱
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۴
اگر شما هم در دسته افرادی هستید که این روزها از طریق سایت وزارت بهداشت باید برای دریافت دوز اول یا دوم واکسن خود اقدام کنید، خوب است از مجموعه‌ای از آگاهی‌ها قبل و بعد از شروع واکسن اطلاع داشته باشید.
ناطقان:  واکسیناسیون در کشور سرعت گرفته است و این روزها به غیر از کسانی که دوز دوم واکسن خود را تزریق کرده یا در آستانه آن هستند، متولدین 1368 به قبل در تهران و در برخی دیگر از شهرها تا سنین بالاتر نیز برای تزریق واکسن مجاز اعلام شده‌اند. چندین شهر دیگر نیز از مدتها پیش در حال واکسینه کردن افراد 18سال به بالا هستند.




اگر شما هم در دسته افرادی هستید که این روزها از طریق سایت وزارت بهداشت باید برای دریافت دوز اول یا دوم واکسن خود اقدام کنید، خوب است از مجموعه‌ای از آگاهی‌ها قبل و بعد از شروع واکسن اطلاع داشته باشید.

 

واکسن در دسترس را تزریق کنید

سایت یونیسف در مطلبی درباره اقدامات قبل و بعد از تزریق واکسن از افراد خواسته است تا قبل از تزریق واکسن با پزشک خود درباره نوع واکسن و اطلاعات پیرامون آن صحبت کنند. این روزها اخبار صحیح و ناصحیح به خصوص در فضای مجازی پیرامون عوارض یا اثربخشی واکسن‌های موجود در کشور، زیاد است. اگرچه بهترین کار تزریق واکسن در دسترس در محلی است که به آن مراجعه می‌کنید، اما اگر حساسیت ویژه‌ای دارید قبل از مراجعه به مرکز واکسیناسیون یا یک پزشک آگاه درباره نوع واکسنی که می‌خواهید تزریق کنید، صحبت کرده و تصمیم بگیرید.

اگر دچار بیماری‌های آلرژیک، آلرژی نسبت به انواع واکسن و همچنین درگیر کرونا و یا در در هفته‌های ابتدایی بهبود از بیماری کرونا هستید، حتما قبل از تزریق واکسن باید با پزشک خود مشورت کنید.

ناشتا واکسن نزنید

برخلاف تصور برخی، تزریق واکسن نیاز به ناشتا بودن و خالی بودن معده ندارد. اتفاقا توصیه شده است که قبل از تزریق واکسن غذای خوب و کافی بخورید و شب قبل از آن نیز به اندازه کافی آب بنوشید.

به صورت کلی قبل از تزریق واکسن خوب بخوابید و تغذیه کافی انجام بدهید. حال جسمی و روحی مناسب برای تزریق واکسن بسیار موثر است.

 

با واکسیناتور خود صحبت کنید

اگر مشکل خاصی دارید، هنوز مردد هستید و یا ترس از تزریق سوزنی و واکسن دارید، قبل از شروع واکسیناسیون با مسئول مربوطه و یا واکسیناتور( مسئول تزریق واکسن) خود صحبت کنید. شرایطی مثل دارا بودن بیماری خاص و یا بارداری و شیردهی، باید قبل از تزریق واکسن به اطلاع مسئول نوبت‌دهی و یا واکسیناتور برسد.

حتما بعد از تزریق واکسن، کارت واکسن خود را به شامل مشخصات خودتان، تاریخ، آدرس مرکز واکسیناسیون و نوع واکسن تزریق شده است از مسئول مربوطه دریافت و آن را به خوبی نگهداری کنید. ارائه این کارت برای دریافت خدمات اجتماعی مختلف در سطح شهر، ضروری خواهد بود.

بعد از تزریق واکسن، محل را ترک نکنید

بعد از تزریق واکسن، برای 15دقیقه در محل واکسیناسیون بنشینید تا اگر عوارض فوری مثل سرگیجه به سراغتان آمد، خدمات پزشکی مناسب را دریافت کنید. به گفته پزشکان عوارض فوری و شدید بعد از دیافت واکسن بسیار نادر است، با این حال لازم است دقایق ابتدایی بعد از تزریق واکسن را زیردر نظر باشید.

در طول این مدت دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنید، ماسک خود را برندارید و فاصله اجتماعی یک و نیم‌متری با دیگران را حفظ کنید. صرف زدن واکسن آن هم در دوز اول برای فرد مصونیتی درباره کرونا به همراه نخواهد داشت.

 

شاید دچار عوارض بعد از تزریق واکسن بشوید

همه افراد، دچار عوارض تزریق واکسن نمی‌شوند و نوع عوارض احتمالی نیز حتی در آنهایی که یک مدل واکسن تزریق کرده‌اند متفاوت خواهد بود. نکته مهم این است که منتظر بروز عوارض نباشید، چرا که فکر کردن به آن ممکن است به صورت کاذب به شما القا کند که بدنتان در حال واکنش دادن به واکسن است.

با این حال برای تجربه عوارضی مثل درد بازو در محل تزریق، تب خفیف و احساس داغی، خستگی، سردرد، دردهای عضلانی و مفصلی، لرز و بیرون روی و اسهال، آمادگی داشته باشید.

 اینها عوارض شایع و بی‌خطر تزریق واکسن هستند که با استراحت و رسیدگی به بدن ظرف یک الی دو روز برطرف می‌شوند. اگر این علائم تشدید شد و رو به بهبودی نرفت، حتما درباره آن با پزشک مشورت کنید. هیچگاه در روزهای بعد از تزریق واکسن، خودسرانه، دارو حتی مسکن‌های رایج را مصرف نکنید و اگر قصد درمان با داروهای شیمیایی و حتی برخی داروهای گیاهی را دارید، خود را به پزشک برسانید.
منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین