کد خبر: ۲۸۷۴۷۳
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۹
سازمان سیا در پی مشاهده عوارض و نشانه های «سندروم هاوانا» در دهها پرسنل آمریکایی در «وین» و پیدا نکردن دلایل مکفی برای علت آن، رئیس دفتر این سازمان در اتریش را از مقام خود عزل کرد.
ناطقان: روزنامه واشنگتن پست گزارش داد که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به دنبال انتقاد از عملکرد این سازمان، از جمله آنچه برخی به عنوان پاسخ ناکافی به گزارش حوادث «سندروم هاوانا» در سفارت آمریکا در آنجا گفته بودند، رئیس دفتر این سازمان در «وین» پایتخت اتریش را برکنار کرد.

واشنگتن پست که در گزارش خود به مقامات فعلی و سابق آمریکا اشاره کرده است، ادامه داد که پیام این اقدام این است که رهبران باید سندروم هاوانا را که مجموعه ای اسرار آمیز از بیماریها که شامل میگرن، تهوع، نقص حافظه و سرگیجه است، جدی بگیرند.

سخنگوی سیا گفت که این سازمان در مورد حوادث یا افسران خاصی اظهار نظر نمی کند.

واشنگتن پست همچنین نوشت که دهها پرسنل آمریکایی در پایتخت اتریش، از جمله دیپلمات ها و مقامات اطلاعاتی و همچنین برخی از فرزندان کارمندان آمریکایی آنجا، علائم مذکور این سندروم را گزارش کرده اند.

پیشتر «ویلیام برنز» رئیس سیا در ماه جولای مدعی شده بود که حدود ۱۰۰ افسر این سازمان و اعضای خانواده هایشان در میان ۲۰۰ مقام آمریکایی و خویشاوندان مبتلا به سندروم هاوانا هستند.

ماه گذشته میلادی نیز «کاملا هریس» معاون رئیس جمهور آمریکا ورودش به شهر «هانوی» پایتخت ویتنام را به مدت سه ساعت به تاخیر انداخت.

وزارت خارجه آمریکا علت این امر را گزارش سفارت این کشور در هانوی مبنی بر مشاهده فردی با مشکل سلامتی مشابه با سندروم هاوانا عنوان کرد.

سندورم مذکور اولین بار توسط مقامات سفارت آمریکا در کوبا در سال ۲۰۱۶ گزارش شد.

سال گذشته، یک هیئت آکادمی ملی علوم آمریکا دریافت که محتمل ترین نظریه این است که «انرژی فرکانس رادیویی هدایت شده و پالسی» باعث ایجاد این سندروم می شود.

برنز گفته است، «احتمالی بسیاری قوی» وجود دارد مبنی بر اینکه این سندروم عمدا ایجاد شده و روسیه ممکن است مسئول آن باشد؛ مسئله ای که مسکو آن را رد کرده است.
منبع: مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین