کد خبر: ۲۸۷۷۴۱
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۵
بررسی آمارهای رسمی منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۲‌میلیون و ۶۱۰ هزار دستگاه لوازم‌خانگی بزرگ شامل انواع تلویزیون، یخچال و فریزر، ماشین لباس‌شویی و کولر آبی است.
ناطقان: براساس آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، در مدت مشابه پارسال ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار و ۳۰۰ دستگاه از این محصولات تولید شده بود. بر این اساس تولید محصولات یاد شده با رشد ۸.۷ درصدی در مقایسه با پنج ماهه پارسال مواجه شده است.

در این مدت ۸۵۸ هزار و ۷۰۰ دستگاه یخچال و فریزر توسط شرکت‌های ایرانی تولید شد که در هم‌سنجی با پارسال رشدی ۱۱.۹ درصدی داشته است.

کارخانجات داخلی در پنج ماهه نخست امسال ۷۵۳ هزار و ۷۰۰ دستگاه کولر آبی تولید کردند. این آمار در مقایسه با مدت مشابه پارسال حاکی از رشد ۴.۱ درصدی است.

برپایه این گزارش، بیشترین رشد تولید در این مدت مربوط به ماشین لباس‌شویی با ۳۶.۸ درصد است و کارخانجات موفق شدند ۵۴۹ هزار و ۹۰۰ دستگاه از این محصول تولید کنند.

در مدت یاد شده، اما تولید تلویزیون با ۴۴۷ هزار و ۷۰۰ دستگاه، رشد منفی ۱۱.۷ درصدی ثبت کرد.

به گفته کارشناسان، بحران کمبود جهانی میکروچیپ‌ها و به‌ویژه میکروپروسسورها که مغز سیستم مرکزی تلویزیون به شمار می‌رود، تعطیلات دو مرحله‌ای کرونایی به مدت حدود یک ماه و قطعی‌های مقطعی برق، از جمله عواملی است که کاهش تولید تلویزیون را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رقم زد.

سال گذشته بیش از ۱۵ میلیون دستگاه لوازم‌خانگی در کشور تولید شد.

کارشناسان اشتغال مستقیم در این حوزه را ۳۰۰ هزار نفر و گردش مالی سالیانه در صنعت لوازم‌خانگی کشورمان را ۶ میلیارد دلار عنوان می‌کنند.

با وجود رشد تولید لوازم‌خانگی، اما به اذعان همه تولیدکنندگان، بازاری‌ها و اتحادیه فروشندگان و توزیع‌کنندگان لوازم‌خانگی، اکنون بین ۳۰ تا ۳۵ درصد کالاهای موجود در بازار را اجناس قاچاق تشکیل می‌دهد.
منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین