کد خبر: ۲۸۷۷۸۲
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۸
توهین به مقدسات دینی امری فوق‌العاده بد در جوامع بشری است که نفاق، تفرقه و دشمنی را بین ملت‌ها به همراه دارد.
ناطقان: توهین به مقدسات دینی امری فوق‌العاده بد در جوامع بشری است که نفاق، تفرقه و دشمنی را بین ملت‌ها به همراه دارد. توهین و بی‌حرمتی در حالت عادی و مشکلات روزمره بسیار ناخوشایند است، اما فراتر از آن اهانت به مقدسات دینی است که حتی این قضیه می‌تواند باعث بروز جنگ بین اقوام، گروه‌ها و ملت‌ها شود.

موارد زیادی در خصوص توهین به مقدسات دینی تا به امروز رخ داده است که جنجالی‌ترین آن‌ها در سال ۲۰۰۵ انتشار کاریکاتور حضرت محمد (ص) در یک مجله دانمارکی، برنامه موزیکال اوپرای جری اسپرینگر در سال ۲۰۰۵ از شبکه بی‌بی‌سی BBC، در سال ۲۰۱۵ انتشار تصاویر کاریکاتور حضرت محمد (ص) در هفته‌نامه شارلی ابدو، در سال ۲۰۱۷ مردی در دانمارک یک ویدئو از خود در حال به آتش کشیدن قرآن به نمایش گذاشت که این موارد از جمله اهانت‌هایی است که در دهه اخیر رخ داده و واکنش مسلمانان را به همراه داشته است حتی در جریان اقدام بسیار زننده هفته‌نامه شارلی ابدو فرانسه، حدود ۱۲ نفر کشته شدند.

موارد فوق فقط اتفاقاتی است که در این چند سال اخیر برای مسلمانان رخ داده و در ادیان دیگر هم این مشکلات وجود دارد. در برخی جوامع بشری حیوانات، اشیاء و دیگر موجودات آفریده شده را می‌پرستند که درک این موضوع برای خیلی از افراد با دیدگاه‌های مختلف بسیار مضحک است. قرآن کریم این موضوع را خاطرنشان کرده که حتی به خدایان دیگر هم نباید توهین کرد، چون که توهین به مقدسات دیگران ممکن است توهین به دین اسلام را به همراه داشته باشد.

بر اساس قانون ۵۱۳ مجازات اسلامی، هر کس به مقدسات اسلام یا هر یک از انبیاء عظام یا ائمه طاهرین (ع) و حضرت صدیقه طاهره (س) اهانت کند، محکوم به مجازات خواهد شد. کشیش نینوس مقدس‌نیا در همایش بررسی توهین به مقدسات از منظر اسلام و حقوق بین‌المللی در بهمن ۱۳۹۳ اظهار کرد: این موج اهانت‌ها بحرانی است که صلح و آرامش جوامع بشری را به هم ریخته و نیاز است برای حل آن چاره اندیشی کنیم.

کشیش نینوس مقدس‌نیا با اشاره به دیدار خود با پاپ فرانسیس عالی‌ترین مقام کلیسای انجیلی در جهان و نظر وی درباره توهین به ادیان دیگر، بیان کرد: پاپ فرانسیس  توهین‌کنندگان را مستوجب مجازات شدید دانستنه‌اند چرا که در کتاب مقدس کفر به نام خدا و حتی بی احترامی به والدین مستوجب چنین حکمی است چه برسد به این که کسی بخواهد به انبیاء و ادیان الهی جسارت و اهانت کند.
قانون مطبوعات در خصوص توهین به مقدسات چه می‌گوید؟

بر اساس ماده ۲۶ قانون مطبوعات، هر کس به وسیله مطبوعات به دین مبین اسلام و مقدسات آن اهانت کند، در صورتی که به ارتداد منجر شود حکم در حق وی صادر و اجرا می‌شود و اگر به حکم ارتداد منجر نشود، طبق نظر حاکم شرع بر اساس قانون تعزیرات با وی رفتار خواهد شد.

 جرم توهین به مقدسات دینی در برخی از کشور‌ها همراه با مجازات است و در برخی از کشور‌ها مجازاتی برای آن تعیین نشده بنابراین در صورت تبعیت کردن از افراد منحرف مشکلات زیادی رقم می‌خورد حتی اگر این موضوع به اندازه کم و در یک جمع با وسعت کم باشد.

یکی از منابع معتبر برای راهنمایی مردم در صورت انحراف، اهانت و شبه در دین، کارشناسان دینی و کارشناسان حقوقی متخصص در حوزه دین هستند که می‌توانند با مشاوره و جلسات متعدد، مسائل را برای افراد حل کنند یکی از راهکار‌های دیگری که می‌تواند به افراد کمک کند، مطالعه مبحث‌های دینی و حقوقی کشور‌ها است که با دانستن مطالب گوناگون و متنوع در خصوص توهین به مقدسات، می‌تواند علاوه بر جلوگیری از بروز جرم توهین به مقدسات، به پیشگیری از دیگر جرائم هم کمک کند.

با وجود تحول عظیم جوامع بشری از لحاظ فکری، یکی از ایرادات اساسی در قرن حاضر که توهین به مقدسات را در این زمانه رایج کرده ، برخی از کشور‌ها هستند که در پشت پرده به واسطه فریب افراد نقش بازی می‌کنند و مشکلاتی را گریبانگیر دیگر جوامع بشری و جریحه‌دار کردن ادیان‌ها می‌کنند که باید با وضع کردن قانون‌های جدید بین‌المللی، سدی برای فوران کردن این جرم اتخاذ کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین