کد خبر: ۲۸۷۷۹۰
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۳
رییس سازمان حج و زیارت در دیدار با سرکنسول ایران در کربلا گفت: بر اساس برآوردها بیش از ۸۰ هزار زائر ایرانی برای شرکت در مراسم اربعین وارد خاک عراق شده‌اند.
ناطقان: به نقل از روابط عمومی سازمان حج و زیارت، علی‌رضا رشیدیان اظهار کرد: تا روز سه‌شنبه (ششم مهرماه) اوج ورود زائران به کشور عراق است و پس از آن شاهد روند بازگشت این زائران خواهیم بود.

او در ادامه گفت: امسال دولت عراق موضوع تعداد پذیرش زائران را بسیار دیر اعلام کرد و حتی بعد از اعلام سهمیه نیز روند صدور ویزا با تأخیر آغاز شد و به دلیل همین محدودیت زمانی، اقداماتی اعم از پیگیری‌ها، هماهنگی‌ها و برنامه‌ریزی‌های مربوط به ثبت نام و اعزام زائران اربعین با فشردگی بسیار انجام شد.

رییس سازمان حج و زیارت همچنین به تأخیر در هماهنگی‌ها و اعزام کامیون‌های مربوط به موکب‌ها اشاره کرد و افزود: این شرایط موجب شد روند امور و اجرای برنامه‌های سنگین اجرایی در یک بازه زمانی اندک انجام شود و در این میان برخی مشکلات ایجادشده درمسیر اعزام‌ها نیز ناشی از این تأخیرها بود.

رشیدیان با اشاره به حجم ورود زائران به خاک عراق در این روزها و حجم سنگین بازگشت زائران در روزهای پیش ‌رو بیان کرد: امیدواریم شرایط مناسبی برای زائرانی که قصد بازگشت زمینی از مرز مهران به کشور را دارند، فراهم شود تا حلاوت و شیرینی این سفر در ذهن آن‌ها باقی بماند.

او گفت: تا کنون مشکل خاصی در ورود زائران به خاک عراق وجود نداشته است و فقط در مواردی تجمع محدود متقاضیان سفر در مرزهای شلمچه و مهران مشکلاتی را پدید آورد.

وی اضافه کرد: خوشبختانه در داخل خاک عراق هم تا کنون مشکلی پیش نیامده و امید است در بازگشت زائران نیز شاهد روند آرام و مطلوبی باشیم.

رییس سازمان حج و زیارت به زائران توصیه کرد که از مسیر هوایی به کشور بازگردند و در ادامه اظهار کرد: شرایط لازم برای بازگشت زائران از مرزهای زمینی نیز در حال تسهیل است و امیدواریم هماهنگی‌ها و همکاری‌های لازم در این خصوص برای تسریع و تسهیل در روند بازگشت فراهم شود. هماهنگی‌های لازم در آن سوی مرز و در داخل کشور برای بازگشت و انتقال راحت‌تر زائران به مقاصدشان تدارک دیده شده است و کمیته‌های مختلف مانند نقل، بهداشت و تغذیه آماده خدمت‌رسانی به زائران در روزهای آتی هستند.

او افزود: در حال پیگیری هستیم تا برخی موکب‌ها در نقطه مرزی مستقر شوند و در بازگشت از زائران پذیرایی کنند.

سیدمجتبی کریمی ـ سرکنسول ایران در کربلا ـ نیز در این دیدار گفت: تأخیر در پذیرش زائران موجب شد امکان و فرصت کافی برای برگزاری جلسات لازم و ضروری در راستای برنامه‌ریزی‌ها فراهم نشود و مشکلاتی را در روند امور شاهد بودیم.

او با بیان این‌که برنامه‌ریزی و تدارکات لازم برای بازگشت مناسب زائران انجام شده است، اظهار کرد: به دنبال آن هستیم زائران با اتوبوس‌های ایمن به پایانه مرزی کشورمان اعزام شوند تا زمینه بروز حوادث و سوانح جاده‌ای به حداقل برسد.

کریمی افزود: برای اطلاع‌رسانی مناسب به زائران و آگاهی بیشتر در خصوص مبدأ و مقصد اتوبوس‌ها از ظرفیت‌های سازمان حج و زیارت و واحد امداد و راهنمایان زائر بیشتر بهره خواهیم گرفت.

عراق در اربعین امسال با ورود ۶۰ هزار زائر ایرانی مشروط به سفر هوایی موافقت کرده بود که تجمع زائران در مرزهای زمینی در روزها گذشته سبب شد این مرزها به صورت موقت برای تعدادی از زائران باز شود. هم‌اینک مرزهای زمینی بسته شده و قرار است مرز مهران برای بازگشت زائران از عراق به ایران باز شود. وزیر راه نیز از استقرار ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس برای بازگشت زمینی زائران خبر داده است.
منبع: ایسنا
برچسب ها: ایرانی ، عراق ، اربعین
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین