کد خبر: ۲۹۰۵۴۲
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۴
به گفته یک متخصص شواهدی مبنی بر اینکه احتمالا پیک‌های پنجم و ششم هم مانند موج‌های چهارم و پنجم به همدیگر وصل شوند، وجود دارد و مدت بسیار زیادی است که شاهد کاهش موارد مثبت روزانه نیستیم.
ناطقان: از مدت‌ها قبل احتمال وقوع پیک ششم برای آبان ماه پیش‌بینی می‌شد و این در حالی است که علیرغم افزایش سرعت واکسیناسیون عمومی در کشور آمار کرونا در برخی استان‌ها روند صعودی داشته و از این رو احتمال آغاز پیک ششم در این استان‌ها از سوی برخی کارشناسان در نظر گرفته می‌شود و با توجه به آغاز ماه آبان و همچنین اینکه آمار کلی این بیماری در کل کشور روند صعودی نداشته ولی در برخی شهرها و استان‌ها با افزایش همراه بوده، این سوال مطرح می‌شود که آیا پیک ششم آغاز شده است؟

هر دو ماه انتظار وقوع یک پیک جدید را داریم

آمیتیس رمضانی در گفت‌وگو با میزان گفت: تنها با انجام واکسیناسیون نمی‌توانیم به طور کامل جلوی پیک بعدی را بگیریم و از حدود ۲ ماه قبل هم عنوان می‌شد که احتمالا در مهر و آبان با پیک ششم این بیماری مواجه هستیم.
وی ضمن اشاره به اینکه بر اساس آنچه بیماری کووید از خود نشان داده است ما هر دو ماه انتظار وقوع یک پیک جدید را داریم، ادامه داد: عواملی نظیر انجام واکسیناسیون این روند را کند می‌کند و می‌تواند از شدت پیک و افزایش ناگهانی آمار جلوگیری کند.

دبیر انجمن متخصصین عفونی کشور توضیح داد: بنا بر این ما هر دو ماه یک بار با یک پیک جدید مواجه هستیم و همچنین هنگامی که موارد ابتلا به کرونا تا حدی کاهش پیدا می‌کند، افراد احساس امنیت بیشتری پیدا می‌کنند و میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بین آن‌ها کاهش پیدا می‌کند و این مسئله موجب حرکت به سمت شروع پیک بعدی می‌شود، اما به وجود واکسیناسیون انتظار ما این است که اگر مردم همکاری کنند این موج به شدت موج‌های چهارم و پنجم نباشد چرا که متاسفانه آمار ابتلا و مرگ‌ومیر کرونا در دو پیک آخر به ویژه پیک پنجم بسیار بالا بود.

 پیک ششم از آنچه فکر می‌کنید نزدیک‌تر است

سید علیرضا ناجی، در خصوص پیک ششم کرونا و زمان وقوع آن گفت: شواهدی مبنی بر اینکه احتمالا پیک‌های پنجم و ششم هم مانند موج‌های چهارم و پنجم به همدیگر وصل شوند، وجود دارد و مدت بسیار زیادی است که شاهد کاهش موارد مثبت روزانه نیستیم و در این مورد به ثبات رسیده ایم و این در حالی است که این آمار بالا است و در پیک‌های چهارم و پنجم هم چنین اتفاقی رخ داد.

وی ضمن اشاره به اینکه این خطر وجود دارد که پیک‌های پنجم و ششم پشت سر هم رخ دهند، ادامه داد: حدود ۱۰ روز است که در برخی از شهرها با افزایش موارد ابتلا به این بیماری مواجه هستیم و از این رو به نظر می‌رسد که نزدیک شدن به پیک ششم دور از ذهن نباشد.

استاد تمام ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان اینکه بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، لغو دورکاری‌ها و آزاد سازی‌هایی که در جامعه در حال انجام است بر عکس روالی است که باید صورت گیرد، افزود: همه این موارد به شدت گرفتن موج ششم دامن می‌زنند و موجب می‌‎شوند که این پیک زودتر آغاز گردد.

ویروس غالب در پیک ششم چه ویروسی خواهد بود؟

وی در پاسخ به این سوال که ویروس غالب در پیک ششم چه ویروسی خواهد بود؟، اظهار کرد: ما در ایران بررسی ژنتیکی مداوم و مشخص انجام نمی‌دهیم، اما فعلا ویروس غالب دلتا است و به نظر می‌رسد تقریبا در تمام دنیا هم این چنین باشد،   ولی به طور کلی برای پاسخ به این سوال باید بررسی ژنتیکی مداوم و مناسب صورت گیرد.

تاثیر واکسیناسیون بر پیک ششم

رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی بیمارستان مسیح دانشوری درباره تاثیر واکسیناسیون بر پیک ششم توضیح داد: واکسیناسیون می‌تواند بر کاهش شدت این پیک موثر باشد، اما ما در حال حاضر پوشش واکسیناسیون بالایی انجام ندادیم و همچنین دامنه‌های زمانی انجام واکسیناسیون در کشور افزایش یافته است و هم اکنون که حدود ۳۰ درصد از جامعه تزریق دو دز واکسن را انجام داده اند، نوبت دریافت دز یادآور برای افرادی که در گروه اول واکسینه شدند، فرا رسیده است.

وی متذکر شد: درست است که طی چند روز گذشته مجوز تزریق دز بوستر به کادر درمان داده شده است، اما افراد مسن و بیماران خاص هم در گروه‌های اول واکسینه شدند و من نسبت به آن‌ها بسیار نگران هستم چرا که واکسن‌های با کفایت بالا برای آن‌ها استفاده نشده و از این رو این افراد برای تزریق دز یادآور در اولویت قرار دارند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ما از فرصت طلایی برای انجام واکسیناسیون با سرعت بالا استفاده نکردیم، عنوان کرد: البته خوشبختانه انجام واکسیناسیون در کشور ما سرعت گرفته است، اما به نظر می‌رسد مردم چندان از واکسیناسیون استقبال نمی‌کنند و این در حالی است که با مقدار واکسنی که در اختیار داریم، انتظار می‌رود که مردم استقبال خوبی از تزریق واکسن داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه حدود ۳۰ درصد از جامعه تزریق دو دز واکسن را انجام داده اند، بیان کرد: اگر می‌خواهیم شاهد تاثیر واکسیناسیون در پیک ششم باشیم باید پوشش بالایی از واکسیناسیون را داشته باشیم و همچنین تزریق دز یادآور را برای افرادی که در گروه‌های اول واکسینه شدند را مورد توجه قرار دهیم.

انتقاد یک پزشک متخصص از بازگشایی زود هنگام

حمید عمادی کوچک در گفت‌وگو با میزان در خصوص احتمال وقوع پیک ششم گفت: احتمال آغاز پیک ششم وجود دارد، چرا که در برخی استان‌های شیب روند نزولی موارد ابتلا به کرونا کاهش یافته و در برخی استان‌های دیگر متوقف شده است. متاسفانه در تعدادی از استان‌ها هم آمار ابتلا به این بیماری روند صعودی پیدا کرده است.

وی ضمن اشاره به اینکه مردم بیخیال کرونا شده‌اند و مسئولین هم به سرعت در حال بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها هستند، ادامه داد: بازگشایی دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها، بازگشایی مدارس و حمل و نقل دانش آموزان خطراتی را به همراه دارد، این در حالی است که کودکان کمتر پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند.

واکسن به تنهایی برای جلوگیری از کرونا کفایت نمی‌کند

این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه  واکسن به تنهایی برای جلوگیری از کرونا کفایت نمی‌کند، متذکر شد: درست است که تزریق واکسن بسیار مفید است، اما نمی‌تواند به طور صد در صد از ابتلا به کرونا پیشگیری کند. برای مثال کشورهایی نظیر انگلیس و آمریکا که پوشش واکسیناسیون در آن‌ها بسیار بالا است، بعد از شیوع ویروس دلتا با روزانه ۳۰ تا ۴۰ هزار ابتلا مواجه هستند.

وی افزود: هنوز پیک پنجم به پایان نرسیده و اگر بازگشایی‌های زودهنگام انجام شود، به احتمال زیاد پیک ششم را تجربه را می‌کنیم.

این پزشک متخصص توضیح داد: پیشنهاد ما این است  تا زمانی که این بیماری در کشور وضعیت پایداری را پیدا نکرده و ۸۰ درصد از افراد جامعه واکسینه نشده اند،   تصمیم‌های عجولانه نگیریم و برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها تمهیدات لازم را در نظر بگیریم. این موضوع را بررسی کنیم که آیا مدارس و دانشگاه‌ها آمادگی و امکانات لازم از جمله تهویه مناسب را برای بازگشایی دارند و آیا کادر آموزشی در خصوص پیشگیری از کرونا آموزش‌های لازم را دیده اند؟

وی بیان کرد: تعداد دانش آموزان باید با فضای مدرسه مطابقت داشته باشد. ممکن است در یک مدرسه تعداد دانش‌آموزان کم باشد، اما فضا بسیار کوچک باشد. باید تمام این مسائل را در نظر بگیریم و برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهیم. به نظر نمی‌رسد آموزش و پرورش در حال حاضر برنامه مدونی در این خصوص داشته باشد و اگر بازگشایی صورت گیرد، مانند سال گذشته با پیک بعدی کرونا رو به رو می‌شویم.
منبع: مشرق
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین