کد خبر: ۲۹۰۵۴۶
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۰
متخصصان حوزه تغذیه بر این باورند که تداوم مصرف ویتامین‌ها و مکمل‌های تغذیه‌ای، از زمان مصرف اهمیت بیشتری دارد.
ناطقان: مصرف برخی ویتامین‌ها و مکمل‌های تغذیه‌ای در زمان مشخص، ممکن است باعث کاهش عوارض جانبی شود و بسته به نوع آن ویتامین و مکمل تغذیه‌ای، دریافت مکمل همراه با وعده غذایی بر میزان جذب آن اثر مثبت می‌گذارد و در این گزارش قصد داریم درباره زمان مصرف آن توضیحات بیشتری دهیم.

 ویتامین‌ها و مکمل‌های تغذیه‌ای از جمله مواردی هستند که بسیاری از هموطنان برای رفع کمبود مواد مغذی، آن‌ها را مصرف می‌کنند. اما حالا سوال اینجاست که چه زمانی باید آن‌ها را مصرف کرد و طبق گفته پزشکان و متخصصان حوزه تغزیه، هیچ شواهد عملی نیست که نشان دهد مصرف ویتامین یا مکمل‌های تغذیه‌ای در زمان مشخصی از روز، باعث افزایش یا کاهش کارایی آن‌ها شود.

متخصصان حوزه تغذیه بر این باورند که تداوم مصرف ویتامین‌ها و مکمل‌های تغذیه‌ای، از زمان مصرف اهمیت بیشتری دارد. مصرف برخی ویتامین‌ها و مکمل‌های تغذیه‌ای در زمان مشخص، ممکن است باعث کاهش عوارض جانبی شود و بسته به نوع آن ویتامین و مکمل تغذیه‌ای، دریافت مکمل همراه با وعده غذایی بر میزان جذب آن اثر مثبت می‌گذارد و در این گزارش قصد داریم درباره زمان مصرف آن توضیحات بیشتری دهیم.

مشخص بودن زمان مصرف ویتامین‌ها و مکمل‌های تغذیه‌ای چه اهمیتی دارد؟

برخی از هموطنان تمایل دارند این ویتامین‌ها و مکمل‌های تغذیه‌ای را بر اساس تاثیراتی که دارند، در زمان‌های مخصوصی از روز مصرف کنند. به عنوان مثال چون منیزیم باعث خواب راحت می‌شود، آن را شب‌ها مصرف می‌کنند و از ملاتونین به دلیل خاصیت خواب آور بودن آن، دو ساعت قبل از زمان خواب مصرف می‌کنند.

بهتر است بدانید که طبق گفته متخصصان تغذیه، زمان مصرف مکمل در روز بر چگونگی جذب آن توسط بدن اثری نخواهد گذاشت، اما مصرف آن به همراه غذا یا به تنهایی، بر جذب ویتامین‌ها و مکمل‌های تغذیه‌ای اثر می‌گذارد. برای برخی ویتامین‌ها و مکمل‌های تغذیه‌ای مانند ویتامین B و C توصیه شده که با معده‌ی خالی آن‌ها را مصرف کرد، در حالی که برخی ویتامین‌ها مانند A و K‌ وجود دارند که بهتر است همراه با غذای حاوی چربی مصرف شوند تا به خوبی جذب بدن شود.

مصرف چه ویتامین‌هایی باید با معده خالی باشد؟
توصیه شده املاح و ویتامین‌های محلول در آب را، هموطنان با معده خالی مصرف کنند، چراکه مصرف آن با معده خالی باعث جذب راحت‌تر آن توسط بدن می‌شود. اما برخی ویتامین‌ها نیز نظیر مولتی ویتامین‌ها وجود دارند که هم حاوی ویتامین‌های محلول در آب و هم ویتامین‌های محلول در چربی هستند و آن‌ها را باید همراه غذا مصرف کرد تا ویتامین‌های محلول در چربی به خوبی جذب بدن شوند. برخی ویتامین‌ها مانند c و b از جمله ویتامین‌های محلول در آب هستند و باید این دسته از ویتامین‌ها را با یک لیوان آب مصرف کرد تا به تجزیه و جذب بهتر آن در بدن کمک شود و مصرف این دسته از ویتامین‌ها با معده خالی موثرتر است.

البته برخی از هموطنان هستند که بدن آن‌ها نسبت به ویتامین‌ها و مکمل‌های تغذیه‌ای حساس‌تر است و مصرف ویتامین‌های محلول در آب مانند ویتامین C باعث ناراحتی معده‌ آن‌ها خواهد شد. در صورتی که چنین مشکلی وجود داشته باشد، افراد می‌توانند این ویتامین‌ها را همراه با غذا مصرف کنند.

طبق گفته متخصصان حوزه تغذیه، برخی از ویتامین‌ها و مکمل‌های تغذیه‌ای مانند آهن و پروبیوتیک‌ها هستند که بهتر است با معده خالی مصرف شوند.

مصرف کدام دسته از ویتامین‌ها باید با غذا باشد؟

برخی از ویتامین‌ها و مکمل‌های محلول در چربی را هموطنان باید با غذا یا میان‌وعده‌ای که دارای چربی است مانند آووکادو، زرده تخم مرغ یا روغن زیتون، مصرف کنند تا جذب بهتری داشته باشد. مصرف این دسته از ویتامین‌ها همراه غذا باعث می‌شود آنزیم‌های گوارشی ترشح شود و این ویتامین‌های محلول در چربی نظیر ویتامین D، ویتامین E، ویتامین A و ویتامین K هستند.
منبع: مشرق
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین