کد خبر: ۲۹۰۵۵۳
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۰
اکثر افراد زمان و روش صحیح مسواک زدن را نمی‌دانند و همیشه سوالهایی ذهن‌شان را مشغول می‌کند.
ناطقان: به نقل از پایگاه «deer valley dental care»، اگرچه مسواک زدن بعد از هر وعده غذایی اقدام خوبی به شمار می‌رود، اما احتمالا شما باید مدت زمانی را برای انجام آن منتظر بمانید. در این گزارش قصد داریم به شما بگوییم چه مدت زمان را باید برای این کار منتظر بمانید.

همانطوری که می‌دانید، مسواک زدن، یکی از مهمترین راه‌های حفظ بهداشت دهان و دندان است. این کار سبب می‌شود تا مواد ریز غذایی، باکتری‌ها و پلاک دندان از سطح دندان و لثه شما حذف شود و دهان شما را سالم و تمیز نگه می‌دارد.

در همین ارتباط دندانپزشکان مرکز (deer valley dental care) در شهر کلگری در استان آلبرتای کانادا توصیه می‌کنند حداقل دوبار در روز مسواک بزنید. در حالت ایده آل بهتر است نخستین بار در صبح باشد و دفعه دوم قبل از رفتن به رختخواب باشد. اما اگر می‌خواهید تا به منظور بهینه سازی سلامت دهان و دندان خود بیفزایید و نفس خود را تازه نگه دارید، ممکن است به دنبال آن باشید تا به تعداد مسواک زدن‌های خود در روز اضافه کنید؛ تا جایی که ممکن است بخواهید بعد از هر وعده غذایی نیز مسواک بزنید.

مسواک برقی را امتحان کنید

اگر شما به شکلی منظم مسواک می‌زنید، اما متوجه شده اید که مسواک زدن معمول آنچنان برای شما مفید نبوده است، از یک مسواک برقی کمک بگیرید. سر‌های گرد و کوچک مسواک برقی می‌تواند به تمیز کردن نقاطی که برای برخی افراد سخت است تا آن نقاط را مسواک کنند، کمک کند.

مسواک برقی0

مسواک زدن بعد از خوردن و یا نوشیدن

برخی از غذا‌ها و نوشیدنی ها، خصوصا آن‌هایی که مقدار فراوانی کربوهیدرات و شکر دارند، می‌توانند رشد باکتری‌های دهانی را که به مینای دندان شما حمله می‌کنند، تحریک کنند. با مسواک دندان‌های خود پس از خوردن غذا، این باکتری‌ها را کاهش دهید و از مینای دندان خود در برابر آسیب‌ها محافظت کنید.

برای گرفتن بهترین نتیجه در این زمینه، از خمیردندان حاوی فلوراید که از پوسیدگی دندان و «تری کلوسان» به منظور کاهش پلاک دندان و التهاب لثه جلوگیری می‌کند، استفاده کنید. با این حال، پیش از استفاده از خمیردندان حاوی فلوراید، با دندانپزشک خود در این خصوص که آیا استفاده از این نوع خمیر دندان برای شما مناسب است یا خیر، مشورت بگیرید.

مسواک زدن

نکته مهم

توجه به این مسئله ضروری است که مسواک زدن بلافاصله پس از خوردن غذا می‌تواند در برخی موارد تأثیراتی منفی بر مینای دندان شما بگذارد. اگر شما چیز اسیدی را مصرف کرده اید، بایستی تا ۳۰ دقیقه بعد از آن، دست نگه داشته و از مسواک زدن خودداری کنید.

باید بدانید مواد غذایی حاوی «اسید سیتریک» به مانند پرتقال، گریپ فروت و یا لیمو می‌توانند مینای دندان شما را برای مدتی نرم کنند. در نتیجه، مسواک زدن پس از خوردن این مواد غذایی می‌تواند به مینای دندان شما آسیب برساند؛ چرا که مینای دندان شما در آن زمان در حالتی ضعیف و نرم قرار دارد.

با این حال، پایگاه «Mouth Healthy» وابسته به انجمن دندانپزشکان آمریکا پیشنهاد می‌کند در صورت نیاز به مسواک زدن پس از خوردن و یا نوشیدن، دست کم ۶۰ دقیقه (یک ساعت) صبر کنید. این کار به بزاق شما این فرصت را می‌دهد تا ذرات غذایی باقی مانده در دهان را به طور طبیعی بشوید و دهان شما به سطح PH مناسب خود بازگردد؛ بنابراین توصیه می‌شود نیم ساعت الی یکساعت پس از غذا خوردن، بهترین زمان برای اطمینان از این مسئله است که شما در ضمن محافظت از دندان خود، به مینای دندان آسیبی نمی‌رسانید.

در حالت کلی سعی کنید پس از خوردن غذا‌های دارای خاصیت اسیدی، از غذا‌های مغذی دارای قند و کربوهیدرات کم استفاده کنید. این امر به کاهش اسید‌های مضری که چنین غذا‌هایی تولید می‌کنند، کمک می‌کند.

علاوه بر این، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اسید فسفریک که اغلب در نوشابه‌ها یافت می‌شود، می‌تواند مینای دندان شما را از بین ببرد و بافت‌های حساس دندان را آشکار کند.

پس تلاش کنید مصرف تنقلات در میان وعده‌ها را به حداقل برسانید و مصرف نوشابه‌ها و تنقلات شیرین را نیز محدود کنید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین