کد خبر: ۲۹۰۵۸۴
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۷
بر اساس ارزیابی "برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد" (UNEP)، آلودگی پلاستیکی در اقیانوس ها و سایر آبها همچنان به شدت در حال افزایش است و می تواند تا سال ۲۰۳۰ میلادی تا بیش از دو برابر نیز افزایش یابد.
ناطقان: این گزارش پیامدهای منفی آلودگی پلاستیکی برای سلامت، اقتصاد، تنوع زیستی و آب و هوا را برجسته می کند. همچنین این گزارش تاکید دارد که کاهش جدی پلاستیک غیر ضروری، قابل اجتناب و مشکل ساز به منظور مقابله با بحران آلودگی جهانی بسیار مهم است.

این گزارش در عین حال برای کمک به کاهش ضایعات پلاستیکی در مقیاس مورد نیاز، شتاب در استفاده از انرژی های تجدیدپذیر به جای سوخت های فسیلی، حذف یارانه‌های سوخت و حرکت به سمت رویکردهای دورانی یا بازسازی کننده (یک رویکرد اقتصادی است که هدف آن به حداقل رساندن پسماند و ضایعات و بیشترین استفاده از منابع است) به منظور کاهش آلودگی پلاستیکی را پیشنهاد می دهد.

این گزارش تحت عنوان "از آلودگی تا راه حل: ارزیابی جهانی زباله دریایی و آلودگی پلاستیکی" نشان می دهد که تهدیدی فزاینده در همه اکوسیستم ها از منبع گرفته تا دریاها وجود دارد.

اما این گزارش همچنین نشان می دهد که دانش لازم برای معکوس کردن این بحران فزاینده نیز وجود دارد، مشروط بر اینکه کشورهای مختلف جهان اراده لازم را داشته باشند و اقدامات فوری انجام شود.

این سند ۱۰ روز قبل از شروع کنفرانس مهم آب و هوایی سازمان ملل متحد موسوم به  COP۲۶ (کوپ ۲۶) منتشر می شود و تاکید می کند که پلاستیک ها نیز یک معضل اقلیمی محسوب می شوند.

به عنوان مثال در سال ۲۰۱۵، انتشار گازهای گلخانه ای مرتبط با تولید پلاستیک ها معادل ۱.۷ گیگاتن CO۲ بوده است که پیش بینی می شود این میزان تا سال ۲۰۵۰ به حدود ۶.۵ گیگاتن افزایش یابد.

بر اساس  داده های رسمی، پلاستیک در حال حاضر ۸۵ درصد از کل زباله های دریایی را تشکیل می دهد که بر اساس تخمین ها این آمار تا سال ۲۰۴۰  تقریباً سه برابر شده و سالانه ۲۳-۳۷ میلیون تن زباله نیز به اقیانوس ها اضافه می شود.

به گزارش ایسنا به نقل مرکز اطلاع رسانی سازمان ملل متحد، این گزارش در عین حال درخصوص مباحثِ مجمع محیط زیست سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۲ اطلاع رسانی می‌کند، جایی که کشورها گردهم می‌آیند تا در مورد راهی برای همکاری های جهانی بیشتر در این زمینه تصمیم گیری کنند.
منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین