کد خبر: ۲۹۴۹۳۲
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۲
خطیب نماز جمعه تهران:
آیت الله سید احمد خاتمی همچنین به مذاکرات وین اشاره و مذاکره کنندگان ایرانی را هیئتی با تجربه و دارای مواضع ضد آمریکایی خواند و گفت: شما نماینده یک ملت شجاع هستید؛ بدانید این ملت به چیزی کمتر از لغو همه تحریم‌ها تن نخواهد داد.
ناطقان: آیت الله سید احمد خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه امروز تهران، با تاکید بر لزوم رعایت تقوا در رفتار مومنان تصریح کرد: باید برای خدا حتی در فضای شهری حریم نگاه دارید و تلاش کنید تا این فضا آلوده نشود، چرا که آلودگی این فضا منجر به مصیبت و اندوه خواهد شد.

وی ضمن تسلیت درگذشت مرحوم آیت الله رضی شیرازی افزود: آیت الله رضی از نوادگان میرزای شیرازی بزرگ و صاحب فتوای تنباکو و خود نیز فقیه و فیلسوفی بزرگ بود، این مصیبت را به حوزه علمیه تهران و بازماندگان ایشان تسلیت عرض می‌کنیم.


وی در ادامه بزرگداشت هفته نهاد هلال احمر، به دهم آذرماه سالروز شهادت آیت الله مدرس اشاره کرد و گفت: شهید مدرس در نگاه امام (ره) خیلی بسیار بزرگ بود و ایشان بار‌ها از وی تجلیل کردند؛ شهید مدرس در حرف و اقدام خدایی عمل می‌کرد و به تعبیر امام هوای نفسانی در کار او نبود، این درسی برای همه به ویژه مسئولان کشور است، چرا که هر کس که در راه خدا قدم بردارد، خداوند او را کمک خواهد کرد.

امام جمعه موقت تهران، شجاعت را ویژگی دیگر شهید مدرس خواند و تصریح کرد: شهید مدرس گفت که خداوند در من دو چیز را قرار نداده است، یکی ترس و دیگری طمع، او هیچگاه از اصول خود کوتاه نیامد، روحیه ستم ستیزی داشت و با اینکه از سوی رضاخان ترور شد، ولی مثل کوه ایستاد و مقاومت کرد؛ روحیه ستم ستیزی یک روحیه دینی است که الحمدلله بعد از ۴۰ سال در جان مردم ما زنده و با نشاط است، به همین دلیل مردم هیچگاه از نفرت از آمریکا کوتاه نمی‌آیند و همچنان شعار مرگ بر آمریکای مردم باقیست.

وی افزود: شهید مدرس به مردم سالاری دینی معتقد بود بدان معنا که اسلام قدرت پاسخگویی به همه مسائل زندگی را دارد و در عین حال مردم نیز سالار هستند، وقتی نماینده مجلس بود گفت که ما وکیل مردم و نه، ولی آن‌ها هستیم و باید نظر موکلین خودمان بر مسند بنشانیم؛ این یعنی مردم‌سالاری دینی.

خطیب نماز جمعه تهران گفت: امروز سالروز تصویب قانون اساسی در سال ۱۳۵۸ است که این قانون قاعده مستحکم نظام اسلامی است، به تعبیر مقام معظم اسلامی می‌توان تمدن عظیم اسلامی را بر این قانون نهاد؛ عمل به قانون اساسی علاج درد‌های اساسی کشور است و هر امری که تخلف از قانون اساسی محسوب شود تخلف از اصل صریح حرکت انقلابی مردم است، تخلف از قانون اساسی با انقلابی گری سازگار نیست.

آیت الله خاتمی ادامه داد: قانون اساسی کشورمان مترقی‌ترین قانون اساسی در دنیا است، چرا که هیچ قانون اساسی را پیدا نمی‌کنید که ۹۰ روز حداقل ۵۰ مجتهد و فقیه بنشینند و کلمه به کلمه آن را تصویب کنند، فقط قانون اساسی ما چنین ویژگی دارد.

امام جمعه موقت تهران افزود: آیین نامه مردم سالاری دینی قانون اساسی است که در اصول خود، حاکمیت اسلام، ولایت فقیه و جمهوریت نظام را در بر دارد؛ به عبارتی تبلور مردم‌سالاری دینی است، قانون مداری یک تکلیف است و عبور کنندگان از قانون خود محورانی هستند که جایی در نظام اسلامی ندارند چرا که میثاق بین مردم و حاکمیت قانون اساسی است و تنها با پاسداشت عملی این قانون، می‌توان این میثاق را حفظ کرد.

وی با اشاره به در پیش بودن روز دانشجو در ۱۶ آذر ماه و نقش دانشجویان در اداره کشور خاطر نشان کرد: ۱۶ آذر فریاد اعتراض ضد آمریکایی دانشجویان در سال ۱۳۳۲ بود، جنبش دانشجویی همواره زنده و با نشاط است و به راه خود ادامه خواهد داد، در زمان خفقان که فریاد گلوله همراه داشت، جریان دانشجویی شجاعانه وارد میدان شد.

خطیب نماز جمعه تهران، فضای سراسر کشور را همراه با شعار مرگ بر آمریکا دانست و افزود: از سال ۳۲ تا سال ۱۴۰۰ شرارت‌های آمریکا ده‌ها برابر شده گرچه به همین میزان از نفوذ آمریکا کاسته شده است، در هر جنایتی رد پای این شرور دیده می‌شود که خود را کدخدای عالم می‌داند، لذا باید امروز فریاد‌های مرگ بر آمریکای کل ملت بلندتر و پرشکوه‌تر باشد.

آیت الله سید احمد خاتمی همچنین به مذاکرات وین اشاره و مذاکره کنندگان ایرانی را هیئتی با تجربه و دارای مواضع ضد آمریکایی خواند و خطاب به آن‌ها گفت: شما نماینده یک ملت شجاع هستید که پای آرمان هایش تا آخرین قطره خون و نفس ایستاده اند؛ بدانید این ملت به چیزی کمتر از لغو همه تحریم‌ها تن نخواهد داد.

خطیب نماز جمعه تهران در پایان با تقدیر از عملکرد دولت سیزدهم در واکسیناسیون مردم در مقابله با کرونا افزود: دولت خدمات بزرگی انجام داد و مردم نیز استقبال کرده‌اند، لذا از صمیم جان آرزو می‌کنم که خداوند به آقای رئیسی قوت بیشتری اعطا کند، احساسم این است که ان شاالله لحظات پایانی بقای این ویروس منحوس است، لذا از مردم خواهش می‌کنم، دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنید تا جامعه ما خالی از ویروس کرونا شود.




منبع:صدا و سیما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین