کد خبر: ۲۹۵۰۴۱
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
یک حشره شناس گفت:پشه آئدس نگران کننده نیست مگر اینکه عامل بیماری‌های ویروسی در کشور وجود داشته باشد.
ناطقان:این روز‌ها جنوب کشور به بستری نگران کننده برای پشه‌هایی موسوم به آئدس تبدیل شده است. این حشره خطرناک ارزیابی شده و باعث به وجود آمدن گرانی‌هایی نیز شده است.در این رابطه علیرضا نادری کارشناس بخش حشرات دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان محیط زیست و همچنین عضو کمیته ناقلین شهری وزارت بهداشت گفت:. پشه آئدس گونه‌ای از پشه‌های خانواده کولوسیده به شمار می‌رود. این حشرات به پشه‌های معمولی و یا حتی خانگی هم معروف هستند.

نادری گفت: پشه‌های جنس ماده آئدس معمولا از خون موجودات مختلف از جمله انسان تغذیه می‌کنند. نر‌های این گونه پشه بر خلاف ماده‌ها هیچکدام خونخوار نیستند.

این حشره شناس افزود: پشه آئدس در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری زمین رویت می‌شود. گونه‌های مختلفی از این نوع حشره وجود دارد و تا آمریکای جنوبی، مرکزی و البته آفریقا و آسیای جنوب شرقی پراکنده اند.

وی اذعان داشت: در پاکستان هم این حشره وجود داشته است و گزارش‌هایی مختلفی در سال‌های اخیر از جنوب سیستان و بلوچستان در رابطه با رویت این حشرات داشتیم و حالا در هرمزگان هم این موضوع گزارش شده است.

کارشناس سازمان محیط زیست ادامه داد: حالا اینکه پشه‌های آئدس چگونه به این نقطه از ایران رسیده است مشخص نیست، ممکن است از مدت‌ها پیش این پشه وجود داشته و کسی ندیده و یا با روش‌های مکانیکی سر از جنوب کشور درآورده است.

نادری یادآور شد: حتی تغییرات اقلیمی که در سال‌های اخیر به وجود آمد می‌تواند عامل به وجود آمدن این پشه و توسعه آن باشد.

عضو کمیته ناقلین شهری وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: این پشه در مناطق گرمسیری یکی از ناقلین مهم بیماری‌های ویروسی مثل زیکا، چیکن گونیا، تب دانگی یا همان استخوان شکن و بیماری‌های گرمسیری و این چنینی است. تب استخوان شکن همان تب جنگل است که به چنین نامی مشهور شده چرا که درد زیادی دارد.

این حشره شناس بیان داشت: اکثر کسانی که در مناطق گرمسیری زندگی می‌کنند این بیماری را خیلی خوب می‌شناسند. این بیماری‌ها بسیار دردناک و ناراحت کننده هستند. حتی در رابطه با تب دانگی گاهی اوقات مرگ رقم می‌خورد.

پشه خطرناک‌تر است یا عامل بیماری؟

نادری تصریح کرد: خبر خوب فعلا این است که ما در کشور عامل این بیماری‌ها را نداریم و فقط پشه آئدس وجود دارد. در خبر‌ها دیدم که ذکر شده این پشه می‌تواند خیلی خطرناک باشد. حالا باید بگویم بله، این پشه خطرناک است البته به شرط اینکه عامل بیماری باشد. یعنی عامل بیماری باید در کشور وجود داشته باشد تا نیش پشه به خطرناک شدن آن کمک کند.

کارشناس سازمان محیط زیست تاکید کرد: عامل بیماری، ویروسی است که در افراد ناقل وجود دارد. این عامل به شکل یک مخزن عمل می‌کند. پشه به صورت ناقل آن‌ها را نیش می‌زند و بیماری به افراد سالم منتقل می‌شود.

وی گفت: از لحاظ علمی و از نقطه نظر کنترل‌های بهداشتی و همچنین پایش‌های بهداشتی می‌توان جمعیت این پشه را کنترل کرد.

نادری هشدار داد: نباید به این پشه اجازه داد که توسعه پیدا کند، چون در صورتی که فردی آلوده به یکی از بیماری‌های ویروسی از کشور‌های گرمسیری باشد و وارد مناطق حاوی پشه آئدس شود در صورتی که پشه او را نیش بزند بلافاصله به مخزن انتقال تبدیل می‌شود.

کجا تخم می‌گذارند؟

این حشره شناس در رابطه با اینکه کدام نقاط برای رشد این پشه‌ها مناسب هستند نیز گفت: اصولا پشه‌های کولوسیده وابسته به آب هستند و پشه‌های ماده در آب تخم ریزی می‌کنند.

وی تصریح کرد: پشه‌های کولوسیده معمولی در خانه‌ها هم وجود دارند و اگر هم نیش بزنند بیماری خاصی را منتقل نمی‌کنند. این پشه‌های معمولی در چاه دستشویی، چاه ظرفشویی، آب کولر و نقاط مختلف رشد می‌کنند.

نادری یادآور شد: آئدس، اما مقاومت بیشتری نسبت به حجم کمتر آب دارد، یعنی در حجم کمتر آب هم می‌تواند تخم بگذارد.

وی افزود:، ولی برخی گمان می‌کنند مثلا لاستیک گوشه خانه آن‌ها باشند محل تخم گذاری آئدس می‌شود، اما چنین نیست. در واقع هر چیزی که در آن در اثر بارندگی آب جمع شود این پشه می‌تواند در آن تخم بگذارد.

این کارشناس محیط زیست عنوان کرد: آئدس به آب کمی برای تخم گذاری نیاز دارد. البته لاستیک‌هایی که مقابل آپاراتی‌ها وجود دارد نیز می‌تواند منبعی برای تخم این حشرات باشد.

نادری در ادامه گفت: حتی ظرف غذای یک بار مصرف هم که گوشه‌ای بیفتد نیز می‌تواند بستر مناسبی برای تخم ریزی آئدس باشد.

راه از بین بردن آئدس چیست؟

نادری در رابطه با اینکه چگونه می‌توان آئدس را از بین برد نیز عنوان کرد: بهترین راهکاری برای جلوگیری از تکثیر آئدس جمع آوری زباله‌هایی است که در مناطق شهری و حومه پخش شده اند.

این کارشناس سازمان محیط زیست گفت: البته در کشور ما برخلاف مناطق گرمسیری بارندگی به اندازه‌ای نیست که هر روز شاهد آن باشیم. برخی از این پشه‌ها حتی در جام یک گل رشد می‌کنند و تخم می‌گذارند. حتی برگی که در آن آب هم جمع شده باشد می‌تواند بستر تخم آئدس باشد.

این حشره شناس افزود: بارندگی‌های کشور ما آنقدری نیست که نگران این بخش از دردسر باشیم. اما بهترین اقدام این است که جلوی انباشت زباله‌ها را بگیریم.

عضو کمیته ناقلین شهری وزارت بهداشت ادامه داد: یکی از مخازن تخم گذاری آئدس بی شک زباله‌ها هستند. در کشور‌های گرمسیری نیز این موضوع ثابت شده است.

وی در ادامه گفت: یک سری سمپاشی‌های بی خطر نیز برای انسان وجود دارد که برای از بین بردن این پشه‌ها بسیار مفید است.

نادری یادآور شد: در حیاط منزل نیز وسایل اضافی را که ممکن است آب در آن جمع بشود را انباشت نکنیم. اگر هم باران می‌بارد سعی کنیم وسایلی که در باغچه و حیاط وجود دارد و در آن آب جمع شده است سریع جمع آوری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: حوض‌های کوچک در برخی از خانه‌ها هم مهم هستند و باید مراقب وضعیت آن‌ها هم بود. نگهداری ماهی‌ها در این حوض‌ها روش خوبی است چرا که از پشه‌ها و تخم هایشان تغذیه می‌کنند. این روش بیولوژیکی خوبی بدون استفاده از سم است.

علیرضا نادری در پایان گفت: اخبار مربوط به پشه آئدس نباید باعث نگرانی شود. باید به این موضوع پیشگیرانه نگاه کرد و هنوز بیماری در کشور ما گزارش نشده است. فقط خود پشه رویت شده است. اگر هم کسی را نیش زد نباید فرد بترسد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین