کد خبر: ۲۹۵۱۰۵
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲
یک شهروند روستایی نیز گفت: صبح زود در جاده زنجان - خدابنده در نزدیک روستای محل خود در حال رانندگی بودم که از دور به یکباره ستونی سیاه مانند دیدم و چون به آنها نزدیک تر شدم فهمیدم که پنج قلاده گرگ هستند.
ناطقان: این روزها که هوا سرد و یخی است خبرهای متعددی از مشاهده گرگ در برخی از مناطق شهری و روستایی استان زنجان شنیده می‌شود که لازم است افراد در صورت مواجهه با این گونه جانوری وحشی و درنده مراقب خود و اطرافیان باشند.
 

گرگ|بزرگ‌ترین سگ‌سان وحشی|گرگ در ایران|تشخیص رد سگ از گرگ|حمله گرگ به انسان


یک شهروند زنجانی گفت: چند روز قبل در منطقه پایین کوی اندیشه شهر زنجان حوالی ساعت ۱۰ شب به قصد خرید مایحتاج از منزل بیرون زدم و هنوز چند قدمی از درب خانه دور نشده بودم که حیوانی خاکی رنگ را دیدم که کمی دورتر ایستاده و به من زل زده است.  
 
سینا محبوب، افزود: در نگاه نخست تصور کردم این حیوان سگ ولگرد است اما خوب که دقت کردم دیدم دمش به شکل افتاده در میان پاهای پشتی قرار گرفته است و با چشمانی برق زده، مرا ورانداز می کند که ترسی عجیب وجودم را فرا گرفت و بلافاصله دوان دوان به سمت عقب بازگشته و با ورود به خانه نفس راحتی کشیدم.
 
یک شهروند روستایی نیز گفت: صبح زود در جاده زنجان - خدابنده در نزدیک روستای محل خود در حال رانندگی بودم که از دور به یکباره ستونی سیاه مانند دیدم و چون به آنها نزدیک تر شدم فهمیدم که پنج قلاده گرگ هستند.
 
علیرضا بیگدلی افزود: یکی از گرگ ها که گویی سرکرده آنها بود با شنیدن صدای خودرو از حرکت باز ایستاده و سرش را به طرف من برگرداند و سپس مجددا به مسیر خود ادامه داد تنها با خود آرزو کردم که کسی با آنها روبه رو نشود.
 
وی اظهار داشت: گرگ ها به عنوان مخلوقات خداوند حق حیات دارند و آنها بطور معمول زمستان ها به منظور تغذیه به سکونتگاه‌های انسانی نزدیکتر می شوند تا شاید طعمه و غذایی بیابند پس ما انسان ها باید مراقب باشیم.         
رییس نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: شهروندان و روستاییان زنجان باتوجه به فصل سرما و برف، شب ها مراقب جولان احتمالی گرگ ها در حاشیه شهرها و روستاها باشند و اقدامات حفاظتی و مراقبتی را جدی بگیرند.
 
پرویز رستمی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: گرگ‌ها بطور معمول از انسان‌ها دوری می کنند و بی دلیل به انسان هجوم نمی آورند و با توجه به اینکه زمستان ها به دلیل پوشیده بودن زمین از برف و یخ، طعمه غذایی در طبیعت کمتر یافت می‌شود بنابراین آنها به منظور تغذیه به سکونتگاه‌های انسانی نزدیک می شوند که این نیز برای انسان ها و دام های اهلی خالی از خطر نیست.
 
وی با اشاره به اینکه این گونه جانوری به دلیل کمبود طعمه ناشی از شکار بی رویه شکارچیان به ناچار به سکونت‌گاه‌های انسان نزدیک می شوند، اظهار داشت: شهروندان و روستاییان باید از پراکنش زباله ها، پسماندهای غذایی و لاشه حیوانات تلف شده در اطراف شهرها و روستاها اجتناب کنند چراکه وجود آنها می تواند عامل و محرک قوی برای  نزدیک شدن گرگ‌ها و همچنین سگ‌های ولگرد به سکونت‌گاه‌های انسانی باشد.
 
رستمی افزود: اغلب حملات به انسانها از سوی گرگ‌های هیبریدی (سگ گرگ) که خطرناک تر از گرگ‌های معمولی بوده و هیچگونه ترس و واهمه‌ای نیز از نزدیک شدن به انسان ندارند صورت می گیرد که متاسفانه در بسیاری از مواقع حمله های صورت گرفته، به گرگ ها نسبت داده می شود.
 
وی به روستاییان توصیه کرد، از چرای دام ها در طبیعت در فصل سرما و برف به جد اجتناب کنند که متاسفانه بعضا مشاهده می شود برخی صاحبان دام ها به منظور صرفه‌جویی در مصرف علوفه، مبادرت به این کار می کنند و گرگ های گرسنه نیز با دیدن دام ها در طبیعت به فکر حمله افتاده و اگر فرصت مهیا باشد دام ها را می‌درند.
 
رستمی از روستاییان و شهروندان خواست در صورت مشاهده گونه های جانوری وحشی و درنده چون گرگ در اطراف سکونتگاه های خود بلافاصله موضوع را از طریق تلفن های ۳-۳۳۵۴۱۰۰۱ و سامانه ۱۵۴۰ اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان اطلاع دهند تا اقدمات لازم برای متواری کردن آنها صورت گیرد.
 
رییس نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان به روستاییان توصیه کرد در این فصل از سال مراقب حمله گرگ‌ها باشند و هشدارهای این اداره کل در خصوص حفاظت و مراقبت از سالمندان و کودکان و دام های اهلی را بسیار جدی بگیرند تا پشیمانی بار نیاید.
 
به گزارش ایرنا، آخرین حمله گرگ به انسان در استان زنجان مربوط به سال ۹۶ است و طی سال های ۹۳، ۹۴ و ۹۵ به ترتیب ۲، ۱ و ۶ نفر و سال ۹۶ نیز ۱۳ نفر از شهروندان و روستائیان این استان مورد حمله گرگ ها قرار گرفته و زخمی شدند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین