کد خبر: ۲۹۵۱۶۳
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۷
افغانستان در چنگال خشکسالی‌ و بحران‌ کمبود مواد غذایی قرار دارد و طبق گزارش‌ صلیب سرخ، یک فاجعه انسانی عظیم، افغانستانی ها را تهدید می‌کند.
ناطقان: بر اساس گزارش‌های فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ، حدود ۲۲.۸ میلیون نفر یعنی نزدیک به ۵۵ درصد جمعیت افغانستان، با کمبود شدید مواد غذایی مواجه هستند. این خشکسالی بیش از ۸۰ درصد از کشور را تحت تأثیر قرار داده و تولید مواد غذایی را فلج و مردم را مجبور به ترک سرزمین خود کرده است. نزدیک به ۷ هزار نفر در سال جاری، بی‌خانمان شده‌‎اند و حدود ۳.۵ میلیون نفر هم در گذشته به این گرفتاری دچار شده بودند. طبق گزارش‌ها و اطلاعات جوی، هوا در برخی مناطق افغانستان تا ۲۰- درجه سانتی‌گراد کاهش پیدا می‌کند که این هشداری جدی برای مردم افغانستان به حساب می‌آید.

مولوی مطیع الحق خالص سرپرست هلال احمر افغانستان ( Mawlawi Mutiul Haq Khales, Afghan Red Crescent Acting President) در این باره گفت: افغانستانی ها در برابر این خشکسالی اخیر، گرسنگی فزاینده و دهه‌ها درگیری، انعطاف‌پذیری قابل توجهی از خود نشان داده‌اند. میلیون‌ها نفر به دلیل از دست دادن محصولات و سرمایه‌های خود بواسطه تنش‌های داخلی و خارجی، دچار کمبود شدید مواد غذایی و پول نقد برای خرید مایحتاج اولیه شدند و برای زنده ماندن در تلاش هستند.

الکساندر متئو، مدیر IFRC در آسیا و اقیانوسیه (Alexander Matheou, Asia Pacific Director, IFRC) که در افغانستان به سر می‌برد، گفت: این بدترین بحران خشکسالی و گرسنگی است که افغانستانی ها با آن مواجه هستند. برای جلوگیری از یک فاجعه انسانی در ماه‌های آینده، اقدامات بین المللی بسیار سریع‌تر مورد نیاز است. ما در مسابقه‌ای با زمان هستیم که برای ارائه کمک‌های نجات دهنده و تدارکات پیش از زمستان سخت به مردم افغانستان  فعالیت می‌کنیم.

مدیر آسیا و اقیانوسیه ادامه داد: مردم افغانستان گرسنه هستند و شرایط همچنان رو به وخامت است. من با پزشکانی صحبت کرده‌ام که موارد افزایش سوء تغذیه حاد را در میان کودکان گزارش کرده‌اند. بر اساس آمار و اطلاعات دریافتی، وضع موجود در هفته‌های آینده بدتر خواهد شد.

طبق اعلام IFRC، سه هزار تُن کمک غذایی برای ۲۱۰ هزار نفر فراهم شده و کیت‌های مخصوص زمستان توسط هلال احمر افغانستان در برخی از ولایت‌های بیشتر آسیب دیده تحویل داده می‌شود. در این طرح بسته‌های زمستانی شامل پتو، عایق حرارتی و بخاری به خانواده‌ها ارائه خواهد شد، اما برای گسترش عملیات‌های بشردوستانه به بودجه بیشتری نیاز است. علاوه بر کمک فوری، صندوق‌های تجدیدنظر IFRC اعلام کرده است، به ایجاد محصولات مقاوم در برابر خشکسالی و احیای دام‌ها کمک می‌کند و از زنان، سالمندان و کسانی که بیشتر در معرض خطر فقر هستند حمایت بیشتری صورت خواهد گرفت.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین