کد خبر: ۲۹۵۱۸۳
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۴
اقتصاد آمریکا با تورم بالایی روبرو است و از آنجا که فدرال رزرو با داده‌های اشتغال آمریکا به این نقطه‌ رسیده که اقدامات اساسی برای مقابله با تورم انجام دهد، باعث شد که نه تنها در بازار رمزارزها بلکه در تمام بازارهای سهام آمریکا شاهد این باشیم که شاخص‌های تکنولوژی به شدت کاهش پیدا کند.
ناطقان: بازار رمزارزها اخیرا سقوط چشمگیری تجربه کرد که در آن انتظارات تورمی، داده‌های اشتغال آمریکا و تصمیمات فدرال رزرو دخیل بود.

بازار رمزارزها پس از رکوردزنی‌های خود در ماه نوامبر، افت قابل توجهی را تجربه کرده و اخیرا روندی خنثی طی می‌کرد. اما از اواخر روز جمعه بازار به یکباره سقوط کرد؛ تا جایی که بیت‌کوین در طول 24ساعت افت حدود 15درصد و برخی از رمزارزها سقوط تا 10درصدی را تجربه کردند. در این بین عوامل مختلفی باعث قرمزپوش شدن بازار رمزارزها شده بود.

از این رو، در خصوص افت اخیر بازار رمزارزها و عوامل دخیل در آن، مصاحبه‌ای با علی رضاپور، کارشناس بازارهای مالی انجام شده است.

رضاپور درباره افت اخیر بازار رمزارزها گفت: اقتصاد آمریکا با تورم بالایی روبرو است و از آنجا که فدرال رزرو با داده‌های اشتغال آمریکا به این نقطه‌ رسیده که اقدامات اساسی برای مقابله با تورم انجام دهد، باعث شد که نه تنها در بازار رمزارزها بلکه در تمام بازارهای سهام آمریکا شاهد این باشیم که شاخص‌های تکنولوژی به شدت کاهش پیدا کند.


وی با بیان اینکه دلیل وضعیت ایجاد شده داده‌های تورمی 6.2درصدی آمریکا و به خصوص صحبت‌های جروم پاول، رییس فدرال رزرو در هفته گذشته بود، عنوان کرد: در کنگره شهادت می‌دادند و سوال و جواب می‌شدند که این تورم بالا در اقتصاد برای قدرت خرید مردم خوب نیست و آقای پاول به این اشاره داشت که ما تا زمان اشتغال کامل از اقتصاد حمایت کرده و نمی‌توانیم عقب‌نشینی کنیم و فعلا حمایت خود را ادامه می‌دهیم.
 

این کارشناس بازارهای مالی در خصوص داده‌های اشتغال آمریکا اظهار کرد: اما این داده‌ها که روز جمعه منتشر شد، نشان داد که نرخ بیکاری آمریکا به 4.2 درصد رسیده است؛ بدین معنی که به اشتغال کامل دست یافته است. درست است که تعداد افراد شاغل در اقتصاد آمریکا به قبل از بیماری همه‌گیر نرسیده (به این دلیل که برخی افراد از بازار کار خارج شده‌اند و تمایل به کار کردن ندارند) اما باعث شده که نرخ بیکاری کاهش یابد.


وی افزود: فدرال رزرو به هدف خود یعنی کاهش نرخ بیکاری تا حدودی دست یافته است. پس اکنون باید در برابر تورم بالا مقابله کند. از این رو در بازارهای مالی و به خصوص بازارهای مالی آمریکا، بازده اوراق قرضه کوتاه مدت که نشانگر تورم بالا است، به شدت رشد کرد. این موضوع به این دلیل بود که فدرال رزرو قصد دارد از سیاست‌های انبساطی خود عقب‌نشینی کرده و سرعت چاپ پول را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

 رضاپور در ادامه افزود: در کنار این موارد، صحبت باقی اعضای فدرال رزرو هم که با صحبت آقای پاول همراهی کردند، نشان‌دهنده این موضوع است که بر روی این مساله اتحاد وجود دارد و این اتفاق در جلسه چهارشنبه آینده به احتمال زیاد محقق خواهد شد. نکته‌ای که وجود دارد این است که اکثر بازارها از این اتفاق دچار هراس شدند. اگر در جلسه بانک مرکزی، انتظاری که بازار به واسطه ترسی که در آن ایجاد شد و ریزش کرد، محقق نشود و فدرال رزرو خرید اوراق خود را کمتر از آنچه انتظار می‌رود کاهش دهد، ممکن است از ریسک دارایی‌ها حمایت شود که می‌تواند شامل بیت‌کوین، بازار سهام و حتی نفت باشد و تحت تاثیر سیاست‌های عقب‌نشینی که فدرال رزرو قصد دارد در پیش بگیرد قرار گیرد.

این کارشناس در خصوص پیش‌بینی وضعیت بازار رمزارزها اذعان داشت: از آنجا که بیت‌کوین به عنوان یک دارایی در نظر گرفته می‌شود، از نظر داده‌های اقتصادی و تصمیمات بانک‌های مرکزی دلیلی برای رشد آن و بازگشت به کانال 60هزار دلاری وجود ندارد. در شرایطی که در جلسه اواسط ماه دسامبر، فدرال رزرو همین انتظاری که بازار امروز بخاطر آن تحت تاثیر قرار گرفت را انجام دهد، باز هم رشد بازار سخت خواهد بود، مگر اینکه خبرهای داخلی بازار رمزارزها و خبرهای پذیرش توسط کشورهای دیگر بتواند از آن حمایت کند، در غیر این صورت از سمت اقتصاد کلان رشدی تجربه نخواهد کرد.

رضاپور در خصوص اقدام السالوادور برای خرید بیشتر بیت‌کوین و حمایت از این رمزارز و از طرفی تاثیر آن بر بازار گفت: تاثیر آن را نمی‌توان به دقت اندازه‌گیری کرد؛ از آنجایی که السالوادور با پذیرش بیت‌کوین به عنوان پول ملی، در همان زمان تاثیر مثبت خود را در بازار بر جای گذاشت، در حال حاضر به عنوان یک تقاضاکننده برای خرید شاید اثری به اندازه همان تقاضا داشته باشد و اینکه در مقابل دلیل خریدی که السالوادور انجام می‌دهد و دلیل فروشی که اخیرا اتفاق افتاده متفاوت است.

وی افزود: به نظر می‌رسد السالوادور به تنهایی قادر به بالا بردن قیمت بیت‌کوین نباشد. به نظر من سرمایه‌گذاران بزرگ در دنیا، موسسات مالی که در سبد خود بیت‌کوین داشتند، در این شرایطی که قرار است دلار آمریکا قدرت بگیرد، از این سیاست‌ها تاثیر خواهند گرفت و سعی می‌کنند سیاست خود را تغییر دهند و میزان دارایی‌های بیت‌کوین خود را کاهش دهند.
برچسب ها: بازار ، رمزارزها ، سقوط
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین