کد خبر: ۳۰۰۸۷۵
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۷
طبق گفته کارشناسان اقتصادی در لایحه بودجه سال آینده چهار عامل افزایش سقف بودجه، تعیین نرخ ارز ۲۳ هزار تومان، حذف ارز ۴۲۰۰ و افزایش حقوق ورودی موجب افزایش تورم خواهد شد.
ناطقان: طبق گفته کارشناسان اقتصادی در لایحه بودجه سال آینده چهار عامل افزایش سقف بودجه، تعیین نرخ ارز ۲۳ هزار تومان، حذف ارز ۴۲۰۰ و افزایش حقوق ورودی موجب افزایش تورم خواهد شد.

براساس برآورد مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نسبت به عملکرد سال جاری رقم بودجه حداقل ۶۸ درصد افزایش یافته است. بودجه دولت یکی از معرف‌های طرف تقاضای کل است، وقتی بودجه بالا می‌رود عملاً تقاضا افزایش می‌یابد، در شرایطی که تولید ثابت و تقاضا افزایش یابد شاهد بالارفتن تورم خواهیم بود.

از سوی دیگر نرخ ارز در لایحه بودجه تا ۲۳ هزار تومان افزایش یافته است، در چنین شرایطی واردات و صادرات متأثر خواهد شد و در چنین شرایطی ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز حذف شده است. مورد دیگری که بر تورم اثر دارد، افزایش شدید حقوق ورودی است. حقوق ورودی در عمل چندین برابر (حدود ۵ برابر) شده است، حتی اگر بگوییم که درصد عوارض برای برخی کالاها یک درصد و چهار درصد باشد اما این درصد افزایش حقوق ورودی قابل ملاحظه است.

هزینه افزایش حقوق ورودی را مصرف‌کننده پرداخت خواهد کرد. عمده کالاهای وارداتی امروز ما شامل کالاهای استراتژیک، ضروری، کالاهای اساسی و مواد اولیه است. امروز کالای لوکس وارد نمی‌کنیم و اگر هم چنین کالایی وارد شود، در قالب قاچاق خواهد بود،

لذا این بودجه ضد تورم‌زدا نیست و به‌لحاظ اشتغال‌زایی و سرمایه‌گذاری نیز حرف زیادی برای گفتن ندارد. گفته شده است که دولت سرمایه‌گذاری را افزایش خواهد داد اما بعید به‌نظر می‌رسد که بتواند این موضوع را محقق کند چرا که به‌احتمال زیاد دولت با محدودیت منابع مواجه خواهد شد.

در لایحه بودجه تلاش شده است صندوق‌ها را نجات دهند و این را می‌توان مشاهده کرد. در بودجه گفته شده است که زمان بازنشستگی کارکنان از ۳۰ سال به ۳۲ سال افزایش پیدا کند، این سیاست ضد اشتغال است چرا که افراد پس از ۳۰ سال بازنشست می‌شدند و نیروهای جدید به‌کار گرفته می‌شدند اما این موضوع نیز آسیب دیده است.
منبع: مشرق
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین