کد خبر: ۳۰۵۳۴۹
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
ناطقان: ایالات متحده آمریکا نمی تواند همزمان با تحریم نفت روسیه، ونزوئلا و ایران، در بازار جهانی نفت تعادل ایجاد کند و باید از میان دشمنان خود دست به انتخاب بزند.

بایدن خواستار برقراری آتش بس در اطراف نیروگاه هسته‌ای اوکراین شد



دولت "جو بایدن" رییس جمهوری آمریکا واردات نفت و گاز و فرآورده های نفتی از روسیه به ایالات متحده آمریکا را تحریم کرد.


آمریکا پیشتر بخش نفت و گاز دو کشور عمده نفتی یعنی ایران و ونزوئلا را هم در تحریم های شدید قرار داده است.


روسیه پس از ایالات متحده آمریکا و در کنار عربستان سعودی از بزرگ ترین تولید کنندگان و صادرکنندگان نفت و فراورده های نفتی در جهان است و روزانه حدود 7 میلیون بشکه به بازار ارایه می کند.


از سوی دیگر و بر اساس گزارش ها، تماس های دولت بایدن با عربستان سعودی و امارات متحده عربی نیز با جواب این دو کشور مواجه نشده و ظاهرا دلخوری های این دو دولت عربی نفت خیز از سیاست های منطقه ای بایدن و به ویژه تلاش واشنگتن برای احیای برجام، یکی از عمده دلایلی است که حاکمان این دو کشور ترجیح داده اند، در شرایط کنونی، دلخوری خود از واشنگتن را این گونه بروز دهند و یا شاید مترصد این هستند که در آستانه انتخابات میاندوره ای کنگره موضع دولت دموکرات آمریکا را تضعیف کنند تا زمینه برای روی کار آمدن یک رییس جمهوری جمهوریخواه حامی سیاست فشار حداکثری علیه ایران در سال 2024 فراهم شود.


از سوی دیگر ملاحظات این دو کشور (عربستان و امارات) که دارای روابط نزدیکی با روسیه هستند را هم نباید در این موضوع نادیده گرفت.


دولت بایدن در صورت تاکید و اصرار بر تحریم نفت روسیه، ایران و ونزوئلا و همزمان ایجاد تعادل در بازار جهانی نفت، راه بسیار دشواری در پیش خواهد داشت.


آمریکا هم می خواهد با استفاده از ابزار تحریم نفتی دشمنان خود را از منابع مالی محروم کند و هم از سوی دیگر باید بازار جهانی نفت را به تعادلی برساند که قیمت فراورده های سوختی و بنزین در آمریکا در آستانه انتخابات میاندوره ای کنگره در پاییز سال 1401 سر به فلک نگذارد و جمع بین این دو هدف برای واشنگتن دشوار است.


دولت بایدن برای ایجاد تعادل در بازار نفت نیازمند 3 اقدام موازی و همزمان است:

 

1- افزایش تولید داخلی نفت و گاز آمریکا: که البته این موضوع با سیاست های زیست محیطی دولت بایدن و شعارهای انتخاباتی او در زمینه مبارزه با تغییرات اقلیمی و ترویج انرژی های پاک و قابل جایگزین مغایرت دارد.

انتخاب های سخت بایدن از بین دشمنان آمریکا


2- فشار به متحدان نفتی برای تولید بیشتر: همان طور که اشاره شد و بر اساس گزارش اخیر "وال استریت ژورنال"، سران 2 دولت نفتی عربستان سعودی و امارات حاصر نشده اند با بایدن در این زمینه گفتگوی تلفنی داشته باشند؛ بنا به همان دلایلی که در بالا اشاره شد. از این نظر شاید اگر ترامپ و یا "یک دولت جمهوریخواه طرفدار فشار بیشتر بر ایران" در جایگاه استقرار در کاخ سفید بود، دولتمردان سعودی و اماراتی با آنها همکاری بیشتری می کردند.


3- لغو تحریم های دشمنان آمریکا: آمریکا در این زمینه با 3 کشور روسیه ، ونزوئلا و ایران روبروست.


روسیه را که تازه تحریم کرده و به نظر نمی رسد دستکم در این زمینه عقب نشینی کند اما همان طور که بایدن هنگام سخنرانی امضای فرمان اجرایی تحریم نفت روسیه تاکید کرد: واشنگتن انتظار ندارد دیگر متحدان اروپایی آمریکا هم که وابسته به واردات انرژی روسیه هستند در این زمینه از واشنگتن پیروی کنند.

اما ایران و ونزوئلا دو گزینه ای هستند که دولت بایدن می تواند با لغو تمامی یا دستکم بخشی از تحریم های آنها زمینه بازگشت بشکه های نفتی آنها به بازار را فراهم کند تا تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار برقرار شود.


در این زمینه بایدن باید با عقب نشینی از مواضع پیشین خود در زمینه برجام امتیازات بیشتری به ایران دهد تا این توافق نامه دوباره احیا و امضا شود.


درباره ونزوئلا هم بر اساس گزارش رسانه های آمریکایی، هفته گذشته هیاتی از آمریکا به این کشورسفر کرده و دولت بایدن دستکم انتظار دارد نفت روسیه را با نفت ونزوئلا برای مصارف داخلی خود جایگزین کند و در صورت لزوم نفتی بیشتری از ونزوئلا به بازار جهانی تزریق کند.


اما در زمینه لغو تحریم های نفتی ایران و ونزوئلا هم این مساله در داخل آمریکا مخالفانی سرسخت از بین حزب جمهوریخواه دارد. مخالفان می گویند بایدن به هیچ وجه نباید بنا به مصلحت کاهش قیمت و تعادل در بازار جهانی نفت، تحریم های این دو کشور را لغو کند و بهتر است در این زمینه به افزایش تولیدات داخلی آمریکا روی بیاورد.

انتخاب های سخت بایدن از بین دشمنان آمریکا


هر چند مخالفان داخلی بایدن بدشان نمی آید که با افزایش قیمت نفت در بازار جهانی که تاثیر آن به صورت افزایش قیمت بنزین در بازار داخلی آمریکا منعکس می شود، در آستانه انتخابات میاندوره ای کنگره، موضع دولت مستقر آمریکا را در بین افکار عمومی تضعیف کنند و این گونه بتوانند در انتخابات میاندوره ای کنگره، کنترل کنگره آمریکا را به دست گیرند تا مقدمه ای برای پیروزی یک نامزد جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری 2024 ایجاد شود.


بایدن در هر صورت انتخاب های سختی در پیش رو دارد و هر تصمیم او درباره احیای برجام و لغو تحریم های ایران و یا لغو تحریم های ونزوئلا و دیگر گزینه ها، با انتقادات و مخالفت های جدی داخلی و حتی خارجی (از میان متحدان آمریکا) مواجه خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین