کد خبر: ۳۰۸۴۶
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۹
خودروسازی ها به جای کاهش قیمت و افزایش کیفیت اقدام به بیکار کردن 20 درصد از کارگران شان کرده اند، ضمن اینکه از یک سو خودروسازان از هزینه های سرسام آور گلایه دارند و از سوی دیگر مشتری نیز به بی کیفیتی خودرو و گران بودن آن اعتراض دارد، به عبارتی دیگر ماجرای ساخت خودرو در داخل به باخت - باخت تبدیل شده است.
ناطقان: در حال حاضر ۲۰ درصد از نیروهای خودروسازی تعدیل شده است و طبق گزارش های منتشر شده دپو و انبار کردن خودرو بیش از حد ظرفیت شده است، به عبارتی دیگر می توان گفت که خودروسازی ها رو به تعطیلی هستند.

قیمت خودرو به دلیل ساختار فرآیند تولید متناسب با کیفیت خودروها نیست. این امر باعث عدم احساس رضایت از خودروهای تولید کشور می شود چرا که اقشار متوسط جامعه توان خرید خودروهایی با این قیمت را هم ندارد.

امیرحسین کاکایی کارشناس صنعت خودرو در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی میزان درباره مقایسه قیمت کارخانه ای خودروهای وارداتی کارخانه هیوندا در کره جنوبی و خودروهای داخلی بیان کرد: بررسی و مقایسه قیمت کارخانه ای و قیمت نهایی یعنی قیمتی پرداختی مصرف کننده خودروهای هیوندا در کره جنوبی نشان می دهد قیمتی که در بازار می تواند مصرف کننده برای خرید خودرو می پردازد با بیمه و عوارض مختلف خیلی بیشتر از قیمت کارخانه ای است.

وی افزود: در حال حاضر بین قیمت کارخانه خودروهای داخلی در ایران و خودروهای صادر شده به عراق تفاوت وجود دارد. این تفاوت ناشی از پرداخت عوارض پس از ورود خودرو به خاک کشورهای همسایه است.

این کارشناس خودرو اشاره کرد: در واقع دولت ها عوارض و مالیات های اخذ می کنند که منطقی و قابل بحث است. با مطرح شدن این نوع هزینه ها برای انواع خودروها به نظر می رسد اختلاف قیمت کمتر می شود.

کاکایی با اشاره به یک پژوهش دانشجویی درباره قیمت خودرو در کشورهای آسیایی بیان کرد: براساس نتایج این پژوهش، یک اختلاف معناداری بین قیمت کارخانه ای و قیمت نهایی که مصرف کننده در یک کشور تولیدکننده خودرو پرداخت می کند، وجود داشت.

وی ادامه داد: درخصوص قیمت، خودروساز یا واردکننده خودرو که نمی تواند تقلب کند چرا که تحت نظارت دولت است. اختلاف قیمت ناشی از برنامه ریزی دولتی است.

چرا تندر۹۰ به این روز افتاد؟
این کارشناس خودرو با اشاره به فرآیند تولید تندر۹۰ در ایران گفت: زمانی که قرارداد تولید تندر۹۰ در کشور بسته شد، همزمان در سه کشور دیگر نیز تولید آن آغاز شد و حتی بحث توزیع آن در کشورهای اروپایی مطرح بود و طراحی آن موردپسند اکثر کارشناسان بود. حالا سوال این است که چرا تندر۹۰ به این روز افتاد؟

کاکایی ادامه داد: وضعیت کنونی تولید خودروی تندر۹۰ در کشور به خاطر ضعف صنعت خودروسازی ما است که نتوانست از این فرصت استفاده کند. البته با مطرح شدن بحث تولید تندر۹۰ در ایران، کمپینی راه افتاد که با هجمه سنگین رسانه ای همراه بود که زمان اجرای عملیات تولید را حداقل یک و نیم سال به تأخیر انداخت و در پی آن همه برنامه ها با وقفه اجرایی شد.

وی افزود: تندر۹۰ در واقعیت خودروی بی کیفیتی نیست، اما همین تأخیرها باعث شد خودرویی که به دست مصرف کننده می رسد، نمی تواند متناسب با قیمتی که دارد، انتظارات مشتری را برآورد کند.

چرا مشتریان ناراضی اند؟
این کارشناس خودرو دلیل نارضایتی از خودروهای داخلی گفت: نارضایتی از آنجا به وجود می آید که در وهله نخست کیفیت خودروها نوسان دارد و در وهله بعد، خودروسازان نمی تواند محصولات خود را با خواسته مشتریان در زمینه کیفیت به روز کنند.

کاکایی با اشاره به راه حل این مشکلات بیان کرد: با راه اندازی کمپین های اعتراض به خودروهای بی کیفیت همچنان تصمیمی درباره برای راه حل آن مطرح نشده است. البته راه حلی مانند کاهش تعرفه ارائه می شود اما نمی توان انتظار داشت در شرایط فعلی دولت آن را بپذیرد.

خواسته کمپین «نه به خرید خودروی صفر» چیست؟
کاکایی در ادامه درباره راه اندازی کمپین «نه به خرید خودروی صفر» گفت: خاستگاه این کمپین روشن و منطقی است.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: در واقع اعتراض این کمپین به کیفیت و قیمت خودرو است، اما سوال درباره کمپین مذکور این است که خواسته آن چیست؟ آیا کمپین می خواهد به یک باره کارخانجات خودروسازی تعطیل شده و خودروی موردنیاز وارد شود؟

وی افزود: صرف نشر از اینکه خواسته کمپین چیست، انتظار می رود تشکیل چنین کمپینی باعث شود تحرکی در صنعت خودروسازی کشور رخ دهد و مدیران خودروسازی راهکارهایی برای جلب رضایت مشتریان ارائه دهند و به فرآیند ارتقای بهره وری و کیفیت خودرو سرعت ببخشند.

آیا کاهش تعرفه چاره کار است؟
وی افزود: تصور برخی از معترضان این است که در صورت تعطیلی کارخانجات خودروسازی، دولت می تواند منابع آزاد شده را صرف واردات یک میلیون خودروهای باکیفیت خارجی کند. در حالی که واقعیت های اقتصادی کشور به ویژه در شرایط کنونی که قیمت نفت کاهش می یابد، مانع از اجرای موفق چنین سیاستی می شود.

کاکایی بیان کرد: در آن شرایط، واردات خودرو به جای بازار خودرو به بازار ارز رونق می بخشد چرا که عرضه و تقاضای ارز به صورت قابل توجه تغییر می کند که منجر به گران شدن ارز و در پی آن بالا رفتن قیمت خودرو می شود.

وی افزود: اگر خودروسازان تصمیم بگیرند به جای تولید خودرو، آن را وارد کنند. سالانه برای واردات ۱.۵میلیون دستگاه خودروهای به ارزش ۱۰هزار دلار، منابعی به ارزش ۱۵هزار میلیارد دلار نیاز دارد. پیامد این سیاست چیزی جر افزایش قیمت دلار نیست.

هم خودروساز ناراضی و هم مشتری!!!
این کارشناس بیان کرد: تا زمانیکه وضعیت کلان اقتصاد کشور درست نشود، نمی توان انتظار داشت وضع خودرو و صنعت خودروسازی بهتر شود. با این حال خودروسازان باید تحرکی به وضعیت خود داده و بهره وری را ارتقا دهند و وعده های خود را سر موعد عملیاتی کنند.

وی افزود: متأسفانه اکثر پروژه های خودروسازی بلندپروازانه است چرا که بدون در نظر گرفتن محدودیت های مالی و تولیدی این پروژه ها تعریف می شود و فقط با گذر زمان متوجه می شوند که نمی توانند آن را اجرا کنند. همین تأخیرها منجر به کاهش بهره وری شده و در نتیجه هم خودروساز ناراضی می شود و هم مشتری.
منبع:خبرگزاری میزان
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین