کد خبر: ۳۱۲۶۱۸
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۵
وزیر خارجه چین طی روزهای آینده و در فاصله یک ماه پس از امضای توافقنامه امنیتی با کشور جزایر سلیمان، در راستای برپایی یک تور گسترده‌تر از سفرهایش به چند کشور حوزه اقیانوس آرام با هدف جستجوی تعاملات بیشتر در این منطقه به آن کشور سفر می‌کند.
ناطقان: به نقل از روزنامه گاردین، این سفرها که شامل فیجی و پاپوآ گینه‌نو می‌شود، در بحبوحه "تشدید ضرباهنگ"  تعاملات چین در حوزه اقیانوس آرام برگزار می‌شود.

دولت جزایر سلیمان امروز سه‌شنبه تایید کرد وانگ یی، وزیر امور خارجه چین با یک "هیئت تقریبا ۲۰ نفره" به شهر هونیارا سفر خواهد کرد و این سفر را یک "نقطه عطف" خواند.

لی مینگ، سفیر چین در جزایر سلیمان گفت: نکته برجسته این سفر امضای تعدادی توافقنامه دوجانبه کلیدی با دولت این کشور است.

بر اساس این گزارش، از جمله توافق‌هایی که انتظار می‌رود امضا شوند، توافقنامه بحث‌برانگیز امنیتی بین این کشورهاست که در ماه مارس پس از افشای پیش‌نویس مربوط به آن، خبرساز شد. اخبار مربوط به این توافق منجر به این نگرانی شد که چین بتواند یک پایگاه نظامی در این جزایر ایجاد کند، اگرچه این موضوع توسط هر دو طرف تکذیب شده است.

مناسه سوگاواره، نخست وزیر جزایر سلیمان، گفت که این سفر یک روزه وزیر امور خارجه چین "نقطه عطفی" در روابط دو کشور خواهد بود. سوگاواره اظهار کرد که مشتاقانه چشم به داشتن "تعاملی مفید" با پکن "یک شریک مهم برای توسعه در برهه‌ای بسیار حساس در تاریخ ما" دارد.

پس از هونیارا، وانگ یی به فیجی و به دنبال آن پاپوآ گینه‌نو خواهد رفت. طبق گمانه‌زنی‌ها، این تور ممکن است مناطقی شامل وانواتو، ساموآ، تونگا و کیریباتی را هم در بر بگیرد؛ هر چند این قسمت از برنامه تایید نشده و در حد گمانه‌زنی است.

خبر سفر این مقام چینی پیش از دیدار امروز سه‌شنبه رهبران آمریکا، ژاپن، استرالیا و هند در اجلاس بلوک کوآد در توکیو با هدف مقابله با نفوذ اقتصادی و نظامی رو به رشد چین در منطقه منتشر شد.

به گفته کارشناسان امنیتی، این امر در بحبوحه "افزایش ضرباهنگ" تعاملات چین در اقیانوس آرام رخ می‌دهد.

آنا پاولز، مدرس ارشد مطالعات امنیتی در دانشگاه مسی در نیوزلند گفت: مطمئناً در چند سال گذشته این ضرباهنگ افزایش یافته است. مطمئناً، کانبرا، ولینگتون و واشنگتن به دقت آن را زیر نظر خواهند داشت تا ببینند چه نتیجه‌ای از این نشست‌ها حاصل می‌شود. مطمئناً اکنون بیشتر تصدیق می‌شود که چین در حال افزایش تعامل خود در حوزه اقیانوس آرام بوده و اینکه چین دارای منافع امنیتی است و خود را به عنوان یک ذی‌نفع امنیتی در اقیانوس آرام می‌بیند.

وانواتو به تازگی قراردادی را با چین در خصوص ساخت یک باند فرودگاهی جدید در فرودگاه پکوآ واقع در جزیره‌اش موسوم به جزیره سانتو امضا کرده است تا امکان دسترسی برای هواپیماهای بزرگتر را فراهم کرده و آن را برای ارسال کمک‌های بشردوستانه در دسترس قرار دهد.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین