کد خبر: ۳۱۶۰۸۵
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۸
اهدای خون اقدامی انسان دوستانه است که می تواند جان افراد زیادی را نجات دهد و امکان اهدای خون برای هر فرد سالمی وجود دارد به گونه ای که مردان می توانند هر سه ماه یک بار و زنان هر چهار ماه یکبار خون اهدا کنند.
ناطقان: اما در پاسخ به این پرسش که افراد دارای یک کلیه میتوانند خون اهدا کنند، پزشکان بر این باورند: اگرچه فرد دارای یک کلیه سالم با عملکرد طبیعی ممکن است هیچ مشکل جسمی نداشته باشد، بدن فرد با یک کلیه باید عملکرد دو کلیه را انجام دهد. این ممکن است در آینده منجر به فشار بر کلیه شود.

به گزارش هندوستان تایمز، اگر فرد یکی از کلیه های خود را اهدا کرده باشد یا به دلیل بیماری کلیه خود را از دست داده باشد، عملکرد کلیه دیگر ۲۰ تا ۳۰ درصد به دلیل فرآیندی به نام "هیپرتروفی جبرانی" افزایش می یابد.

به طور کلی، فردی که یک کلیه دارد در صورتی که عملکرد کلیه طبیعی باشد، می تواند به طور طبیعی زندگی کند، این بدان معناست که او می تواند مانند فردی با دو کلیه طبیعی، تمام فعالیت های خود را داشته باشد. همچنین در مجموع فردی که از سلامت کامل برخوردار باشد حتی با داشتن یک کلیه نیز می تواند خون اهدا کند.

هرچند در شرایط زیر فرد به طور موقت نمیتواند خون اهدا کند:

۱. بارداری

۲. تب حاد

۳. در صورت مصرف الکل یا انجام تاتو به تازگی

همچنین در این شرایط امکان اهدای خون وجود ندارد:

۱. سرطان

۲. بیماری شدید ریوی

۳. عفونتهای ویروسی همچون HIV و دیگر عفونتهای قابل انتقال
منبع: ایسنا
برچسب ها: کلیه ، اهدا ، خون
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین