کد خبر: ۳۲۰۵۵۷
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۴
با تغییر وضعیت خوابیدن خود و نیز درمان چاقی می‌توان مشکل ریزش آب در دهان هنگام خواب را رفع نمود.
ناطقان: تا کنون تجربه کرده‌اید که صبح از خواب بیدار شوید و بالشتان خیس باشد؟ شاید فکر کنید به خاطر بیماری خاصی به چنین حالتی دچار شده اید؛ اما خوب است بدانید در بیشتر مواقع می‌تواند یک عارضه موقت بوده و مشکل جدی نباشد. مجله دلتا در این مطلب قصد دارد تا علت و درمان ریزش آب دهان در خواب را بررسی کند.
علت ریزش آب دهان در خواب
وضعیت خواب

می‌توان گفت ساده‌ترین و شایع‌ترین علت ریزش آب دهان در خواب وضعیت خواب فرد است. هنگامی که به طرفین می‌خوابید ممکن است تجمع آب دهان در یک طرف منجر شود که اضافی آن از دهان خارج شده و روی بالش بریزد.
گرفتگی بینی یا سینوزیت

گرفتگی بینی به هر علتی که باشد موجب می‌شود شما از راه دهان تنفس کنید و در نتیجه، بزاق بیشتری ترشح می‌شود تا از خشک شدن دهان و راه‌های تنفسی جلوگیری کند. در این حالت به خصوص موقع خواب اضافی آب دهان ترشح شده بیرون می‌ریزد. از علت‌های شایع گرفتگی بینی می‌توان به آلرژی، سرماخوردگی و همچنین عفونت سینوس‌ها یا سینوزیت اشاره کرد.
ترش کردن معده

ترش کردن معده، یکی از مشکلات گوارشی است که به علت بازگشت اسید معده به مری ایجاد می‌شود. این اختلال باعث ایجاد احساس گلودرد و وجود چیزی در گلو شده و نیز ترشح بیش از حد آب دهان را به دنبال خواهد داشت.
اختلالات قورت دادن یا بلع

گاهی اوقات به دلیل وجود بیماری‌هایی مثل ام اس، پارکینسون و یا برخی سرطان‌ها مثل سرطان مری یا سرطان حنجره ممکن است قورت دادن آب دهان دشوار شود. این اختلال دیسفاژی نام دارد و در واقع همان اختلال در بلع است.
آپنه خواب

آپنه خواب یک اختلال خواب است که به وقفه تنفسی در خواب گفته می‌شود. به طور جدی باید به این مشکل توجه شود تا در صورت تشخیص قطعی، درمان لازم به سرعت انجام گیرد؛ چرا که قطع چند ثانیه‌ای و مکرر تنفس ممکن است زندگی فرد را به خطر بیاندازد. این توقف‌ها معمولا با خرخر همراه بوده و گاهی شخص با حالت خفگی از خواب می‌پرد. این اختلال در افراد چاق و نیز سالمندان شایع است.
فلج صورت و کم کاری غده‌های بزاقی دهان

گاهی به علت سکته مغزی و یا ام اس یا بسیاری اختلالات عصبی دیگر ممکن است عضلات صورت فلج شده و مشکل ریزش آب دهان در خواب و یا حتی در بیداری رخ بدهد.
وجود انگل

وجود انگل در دستگاه گوارش به خصوص در اطراف ناف و یا مقعد می‌تواند از دلایل ایجاد این اختلال باشد.
بزرگی لوزه سوم

بزرگی لوزه سوم می‌تواند باعث شود که شخص در هنگام خواب از دهان تنفس کرده و در نتیجه آبریزش دهان رخ دهد.
عفونت معده

ریختن زیاد ترشحات بینی به درون حلق و نهایتا به معده می‌تواند منجر به ایجاد عفونت معده شود.
درمان خانگی ریزش آب دهان در خواب

    خوردن دمنوش دارچین یا چای دارچین برای کاهش سریع ترشح بزاق
    خوردن ماست به عنوان دسر بعد از غذا برای هضم بهتر، تنظیم دستگاه گوارش و در نتیجه کاهش بزاق
    خوردن عسل و نگه داشتن آن در دهان
    نگه داشتن کندر در دهان که بهتر است تا چهل روز تکرار شود
    مصرف نعناع به خصوص برگ‌های تازه آن می‌تواند به خوبی مقدار آب دهان را متعادل کند
    گذاشتن دانه قهوه زیر زبان می‌تواند مقدار اضافی بزاق را جذب کند
    مکیدن لیموی تازه می‌تواند ترشح بزاق را کم کند

نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین