کد خبر: ۳۲۰۷۱۶
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۴:۱۳
گرفتن مهریه حق قانونی زن بوده و وی می‌تواند از طرق قانونی برای مطالبه این حق خود اقدام نماید.
ناطقان: در مطالبه مهریه معمولا این نگرانی وجود دارد که شوهر به محض اطلاع از اینکه زوجه قصد دریافت مهریه را دارد، اقدام به انتقال اموال خود به اقوام و نزدیکان کرده و فرار از دین می‌کند. راه حلی که در این موارد پیش روی زن قرار دارد، توقیف اموال بابت مهریه است.
شرایط توقیف اموال مرد بابت مهریه

تا پیش از صدور و ابلاغ بخشنامه رییس قوه قضاییه در سال ۹۹، روش‌های توقیف اموال برای مهریه شامل توقیف اموال بابت مهریه از طریق دادگاه و توقیف اموال بابت مهریه از طریق اداره ثبت بود. در چنین وضعیتی، زن مخیر بود که با توجه به وضعیت خود و همسرش، برای توقیف اموال بابت مهریه به هر یک از این مراجع مراجعه نماید. به عنوان مثال، خانمی که همسر وی معمولا برای مقاصد شغلی به کرات به خارج از کشور سفر می‌کرد، برای اینکه بتواند به سرعت شوهرش را ممنوع‌الخروج نماید، از روش توقیف اموال بابت مهریه از طریق اداره ثبت استفاده می‌نمود.

اما صدور و ابلاغ بخشنامه رییس قوه قضاییه در آبان ماه ۹۹ تغییراتی اساسی را در گرفتن مهریه و روش توقیف اموال بابت مهریه ایجاد نمود. بر اساس این بخشنامه که در انطباق با بند (ب) ماده ۱۱۳ قانون برنامه ششم توسعه صادر و ابلاغ گردید:

کلیه بانوانی که برای مطالبه مهریه خود اقدام می‌کنند، در مرحله اول موظف بوده تا برای مطالبه مهریه و توقیف اموال بابت مهریه به اداره ثبت مربوطه مراجعه نمایند.

اگر اداره ثبت نتواند ظرف مدت دو ماه از ثبت درخواست توقیف اموال بابت مهریه، نسبت به شناسایی لیست اموال قابل توقیف برای مهریه برای مهریه و توقیف اموال شوهر اقدام کند یا ظرف مدت شش ماه نسبت به اجرای سند ازدواج و وصول مهریه اقدام نماید، زن می‌تواند با اخذ گواهی مربوطه از اجرای ثبت، برای مطالبه مهریه به دادگاه خانوده رجوع کند.

دفاتر خدمات قضایی الکترونیک و دادگاه خانواده تا قبل از صدور گواهی فوق، از پذیرش هرگونه دادخواست مطالبه مهریه و توقیف اموال بابت مهریه ممنوع است. اگر به موضوعاتی پیرامون طلاق علاقه دارید به مطلب آیا زن ناشزه می‌تواند درخواست طلاق کند؟ مراجعه کنید.

شرایط توقیف اموال مرد
ذکر چند سوال
 توقیف اموال بابت مهریه به چه صورت است؟

توقیف اموال باید ابتدا از طریق اداره ثبت انجام شود. تنها درصورتی‌که توقیف اموال بابت مهریه از طریق اداره ثبت امکان‌پذیر نباشد زوجه می‌تواند برای توقیف اموال بابت مهریه از طریق دادگاه اقدام نماید.
توقیف اموال بابت مهریه از طریق اداره ثبت به چه صورت است؟

در توقیف اموال بابت مهریه از طریق اداره ثبت متقاضی توقیف اموال بابت مهریه از طریق اداره ثیت به دفترخانه محل اجرای عقد نکاح مراجعه کرده و درخواست صدور اجراییه می‌نماید.
توقیف اموال بابت مهریه از طریق دادگاه به چه صورت است؟

اگر اداره ثبت نتواند ظرف مدت دو ماه از ثبت درخواست توقیف اموال بابت مهریه نسبت به توقیف اموال شوهر اقدام کند زوجه می‌تواند با اخذ گواهی مربوطه از اجرای ثبت برای مطالبه مهریه به دادگاه خانوده رجوع کند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین