کد خبر: ۳۲۵۰۰۸
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰
با افزایش سن، بدن انسان به راحتی دچار کبودی می‌شود زیرا رگ‌های خونی ضعیف‌تر و دیواره‌های آن‌ نازک‌تر می‌شود.


ناطقان: کبودی ها لکه های آبی-سیاهی هستند و زمانی ایجاد می شوند که رگ های خونی ریز، زیر پوست آسیب می بینند. کبودی‌های جزئی معمولاً پس از مدتی خود به خود بهبود می‌یابند و کبودی‌های بزرگ (آنهایی که استخوان‌ها را درگیر می‌کنند) زمان بیشتری برای بهبودی نیاز دارند. با این حال، برخی از افراد اغلب کبودی را تجربه می کنند و کبودی آنها به سرعت بهبود نمی یابد.

داروهای خاص

داروهای مختلفی مانند آسپرین، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، داروهای سرطان و استروئیدها وجود دارند که می توانند خون شما را رقیق کرده و احتمال خونریزی یا کبودی را افزایش دهند.

 برخی گیاهان دارویی مانند سیر و جینسینگ نیز می توانند خطر خونریزی و کبودی را افزایش دهند. اگر از هر یک از داروها را استفاده می کنید و متوجه کبودی مکرر می شوید، باید در مورد آن با پزشک خود صحبت کنید. آنها ممکن است دوز داروهای شما را تغییر دهند.

شرایط پزشکی و ژنتیکی

سطوح پایین پلاکت های خون و اختلال لخته شدن خون مانند هموفیلی از دیگر دلایل کبودی آسان و مکرر هستند. اگر سابقه خانوادگی مشکلات خونریزی یا کبودی آسان دارید یا اگر بعد از یک آسیب معمولی عموما خونریزی زیاد دارید، ممکن است دلیلش یک مشکل پزشکی یا بیماری دیگر باشد، برای مثال  رگ های خونی شکننده، سندرم کوشینگ و بزرگ شدن طحال.

مصرف الکل

الکل به کبد آسیب می رساند. کبد شما پروتئین های مختلفی تولید می‌کند که در لخته شدن نقش دارند و نبود یا کاهش مقدار این پروتئین ها فرد را مستعد خونریزی و کبودی می‌کند. اگر علائم دیگری مانند خستگی، ادرار تیره رنگ و خارش، همراه با کبودی مکرر را تجربه می‌کنید، ممکن است مشکل کبدی داشته باشید‌.

کمبود ویتامین

کمبود ویتامین K یا C ممکن است یکی دیگر از دلایل احتمالی کبودی آسان شما باشد. در حالی که ویتامین K یک ویتامین محلول در چربی است که نقش مهمی در فرآیند لخته شدن خون دارد، ویتامین C مسئول تشکیل کلاژن در بدن است. کلاژن پروتئینی است که یکپارچگی ساختاری پوست و بافت های همبند (به عنوان مثال رگ های خونی) را حفظ می کند. کمبود این پروتئین ممکن است باعث شکننده شدن رگ‌های خونی و در نتیجه شکستن آسان شود.

به طور مشابه، پروتئین های مختلف درگیر در لخته شدن خون برای عملکرد خود به ویتامین K وابسته هستند. کمبود این ویتامین ممکن است روند انعقاد خون را مختل کند و باعث خونریزی و کبودی شما شود.

پیری

افراد مسن معمولا چربی و توده عضلانی کمتری در زیر پوست خود دارند تا از رگ های خونی خود محافظت کنند. آنها همچنین رگ های خونی شکننده تری نسبت به افراد جوان دارند. در نتیجه با کوچکترین صدمات به راحتی کبود می شوند. اگر با افزایش سن بیشتر متوجه کبودی‌های مکرر می‌شوید، ممکن است این بخشی طبیعی از افزایش سن باشد. اگر از داروهایی استفاده می‌کنید که احتمال خونریزی را افزایش می‌دهد، ممکن است احتمال کبودی شما را بیشتر کند. اگر با کبودی مکرر مشکل دارید، برای شناسایی علت با پزشک مشورت کنید.
منبع: ایسنا
برچسب ها: کبود ، ناطقان ، بدن ، رگ
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین