کد خبر: ۳۲۵۶۱۴
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۰۴:۰۰
«گورستان ارامنه» را یکی از قبرستان‌های قدیمی اصفهان می‌نامند. این گورستان که در جنوب شهر و دامنۀ کوه صفه قراردارد در سال ۱۳۸۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. بر اساس پژوهش‌های انجام شده، قدیمی‌ترین قبرهای متعلق به قبرستان ارمنیان جلفا، متعلق به سال ۱۵۵۱ میلادی است. قبرستانی با مساحتی حدود ۳۰ هکتار با بیش از ۵۰ هزار قبر. به گفتۀ برخی محققان به همین تعداد قبر دیگر نیز در این گورستان وجود داشته که یا در اثر اتفاقات از بین رفته یا زیر قبرهای دیگر مدفون شده‌اند. محلی‌ها می‌گویند در طول پنج قرنی که این گورستان محل دفن مردگان محلی بوده، حوادثِ زیادی در این مکان رخ می‌دهد؛ به عنوان مثال در ۱۹۳۶ میلادی زمانی که رضاخان برای بازدید از سربازخانه ارتش در اصفهان باید از مسیر قبرستان عبور می‌کرد، جاده‌ای از وسط قبرستان در نظر می‌گیرند و برای این که شاه از میان قبرها عبور نکند، سنگ قبرها از زمین کنده شده و به اطراف منتقل می‌شوند و سپس دیواری با ارتفاع دو متر در دو طرف جاده کشیده می‌شود. این اقدام را یکی از تخریب‌های بزرگ رخ داده در این قبرستان می‌دانند.
آبراهام وارطانیان معمار ارمنی با کمک دکتر کارو میناسیان در سال 1957 میلادی طراحی و پلاک بندی زمین قبرستان را انجام داد.



در قرن هفدهم میلادی، شاه سلطان حسین پس از اینکه در امر تغییر دین ارمنیان ناکام می‌شود، دستور می‌دهد که گوشه سنگ قبرهای موجود در قبرستان ارمنیان کنده شود.



مشهورترین و زیباترین چارطاقی در قبرستان ارامنه متعلق به خلیفه کارابد است.



مقبره ژاکوب روسو، سر ساعت ساز شاه سلطان حسین صفوی و به عبارتی اولین رئیس صنف ساعت سازان ایران



بنای یادبود لهستانی‌های دفن شده دوران جنگ جهانی دوم در قبرستان ارامنه اصفهان




تعداد قبرهای موجود در قبرستان به بیش از 50.000 می رسد که طبق شواهد، به همین تعداد قبر دیگر نیز وجود داشته که یا در اثر اتفاقات از بین رفته­، و یا زیر قبرهای دیگر مدفون شده است.



در سال 2019 میلادی تعدای از سنگ قبرهای قبرستان ارامنه اصفهان توسط برخی افراد ناشناس مورد تعرض قرار گرفتند و صلیب‌های نصب شده بر سر مزارها شکسته شد.




مقبره یک دختر بچه سه ساله که چون در کودکی فوت شده است از مجسمه فرشته استفاده کرده‌اند.




منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین