کد خبر: ۳۲۵۶۴۸
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۵:۰۰
ممکن است که چند وقت یکبار گل مژه اتفاق بیفتد. این موضوع دلایل مختلفی دارد اما باعث ایجاد حس ناراحت‌کننده و بدی می شود.
ناطقان: ممکن است که چند وقت یکبار گل مژه اتفاق بیفتد. این موضوع دلایل مختلفی دارد اما باعث ایجاد حس ناراحت‌کننده و بدی می شود. به خاطر همین خیلی ها دوست دارند که سریعا آن را از بین ببرند یا حتی دلیل ایجادش را بدانند. گل مژه ها ترشحات قرمز رنگ و دردناکی هستند که شبیه به یک نوع برآمدگی در قسمت خارجی پلک به وجود می آیند. گاهی اوقات مسدود شدن راه غده های عرق باعث ایجاد چنین وضعیتی می شود و ممکن است عفونت کند.

آلرژی

آلرژی فصلی یا محیطی و حساسیت به گرد و غبار، مواد آلوده و قارچ ها باعث می شود که چشم ها قرمز، ورم کرده و ملتهب شوند. این التهاب باعث می‌ شود که گل مژه به وجود بیاید که شرایط را برای فرد سخت‌تر هم می‌ کند. در طی این حالت شما باید سعی کنید از عوامل آلرژی ‌زا دور باشید و در معرض گرد و غبار قرار نگیرید.

چشم صورتی

عفونت چشم صورتی باعث ایجاد التهاب و تحریک تشکیل گل مژه می شود. چشم صورتی معمولاً همراه با قرمزی، خارش ترشحات و مخاط همراه است و احساس بدی را در فرد ایجاد می‌ کند. در اکثر موارد چشم صورتی نشان دهنده یک مشکل ویروسی است و باید سریعا آن را پیگیری کنید. استفاده از کمپرس گرم و اشک مصنوعی می‌ تواند شرایط را برای تان راحت تر کند و با عفونت مبارزه کند.

ابتلا به بلفاریت

یکی دیگر از وضعیت های التهابی چشمی که به آن بلفاریتیس گفته می‌ شود؛ زمانی اتفاق می‌ افتد که مقدار زیادی باکتری در اطراف پوست چشم تجمع پیدا کرده اند که باعث قرمزی و ورم، خارش، آبریزش چشم شده و خطر گل مژه را افزایش می‌ دهد. باید چشم خود را تمیز نگه دارید و مراقب باشید که باکتری داخل آن نرود تا خطر گل مژه کاهش پیدا کند.

خشک شدن چشم

بیماری خشکی چشم می‌ تواند سطح التهابات را در چشم افزایش دهد. گل مژه زمانی اتفاق می‌ افتد که چشم به اندازه کافی اشک ترشح نمی کند و احساس خارش و سوزش در فرد به وجود می آید و او نمی‌ تواند چیز های مختلف را درست و واضح ببیند. استفاده از اشک مصنوعی که بدون نسخه در اختیارتان قرار می گیرد، باعث آبرسانی چشم می شود و در بعضی از موارد جراحی مورد نیاز است که در طول جراحی ژله ها و سیلیکون ها را داخل غدد اشک می گذارند تا چشم از حالت خشکی خارج شود.

پوست خشک

پوست خشک مانند وضعیت های التهابی دیگر باعث افزایش سطح التهابات می شود. این خشکی و التهاب حاد در نزدیک چشم یا پلک اتفاق می افتند. باید سعی کنید که پوست تان را آبرسانی کرده و آن را مرطوب نگهدارید. دوش آب گرم هم می‌ تواند به شما کمک کند. استفاده از مرطوب‌کننده های مخصوص هم هستند که به خشکی پوست اطراف چشم کمک کرده و آن را برطرف می‌ کنند.

ابتلا به گل سرخی

گل سرخی وضعیتی است که معمولاً آن را با علائمی شبیه به آکنه یا قرمزی می شناسند اما باعث ورم و گرفتگی غدد عرق هم‌ می شود و در چنین حالتی فردِ مبتلا به گل مژه؛ اذیت خواهد شد.

این وضعیت خطر عفونت‌ های چشمی را نیز بالا می‌ برد. قطره چشم استروئید و بعضی از پماد ها ورم مربوط به گلسرخی را کاهش می‌ دهد. اشک های مصنوعی هم می‌ تواند به آبرسانی این ناحیه کمک کند و بعضی افراد از پاک کننده ها یا کمپرس گرم هم استفاده می‌ کنند.

کلسترول بالا

سطح بالای کلسترول می تواند عاملی برای گل مژه باشد، زیرا ترکیبات چربی تولید شده در این غده ها کلسترول آزاد هم دارند و افراد باید سعی کنند که سطح کلسترول را به حدِ سالم برسانند تا خطر گل مژه کاهش پیدا کند. رژیم غذایی سالم که چربی اشباع کمی داشته باشد و ورزش منظم می تواند به بهبود این وضعیت کمک کند.

مدیریت نکردن دیابت

قند خون بالا می‌ تواند عامل ایجاد مشکلات مختلف از جمله قرار گرفتن در معرض عفونت ها باشد که گل مژه هم یکی از آن ها است. مدیریت سطح قند خون بالا باعث کاهش خطر علائم دیابت می‌ شود و عوارض جانبی آن از جمله گل مژه را کاهش می دهد.

چگونه گل مژه را درمان کنیم؟

از کمپرس گرم استفاده کنید

پیشنهاد ما استفاده از کمپرس گرم روی پلک به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه است که می توانید ۳ تا ۵ بار این کار را انجام دهید.

ماساژ دهید

همچنین می توانید به آرامی؛ این قسمت را با انگشت تمیز ماساژ دهید که بعد از کمپرس این روش بسیار عالی عمل می کند و گرفتگی ها را برطرف خواهد کرد.

فشار ندهید

باید در برابر وسوسه درونی به خاطر ترکاندن یا فشار به گل مژه مقاومت کنید که احتمال عفونت را افزایش می‌ دهد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین