کد خبر: ۳۲۵۶۵۴
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۳
رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی میزان بارش‌های پاییزی سال آبی جدید را ۸۰ درصد کمتر از حد نرمال اعلام کرد و گفت: تا کنون تنها شاهد ۰.۸ میلی‌متر بارندگی در کشور بودیم.
ناطقان: احد وظیفه، درباره میزان بارش‌های پاییزی تاکنون، با اشاره به کمبود ۲۴ درصدی بارش‌ها در سال گذشته‌، گفت: مهرماه سال جاری هم با کاهش مقدار متوسط بارندگی و هم با افزایش دما همراه

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی میزان بارش‌های پاییزی سال آبی جدید را ۸۰ درصد کمتر از حد نرمال اعلام کرد و گفت: تا کنون تنها شاهد ۰.۸ میلی‌متر بارندگی در کشور بودیم.

به نقل از ایرنا، احد وظیفه، درباره میزان بارش‌های پاییزی تاکنون، با اشاره به کمبود ۲۴ درصدی بارش‌ها در سال گذشته‌، گفت: مهرماه سال جاری هم با کاهش مقدار متوسط بارندگی و هم با افزایش دما همراه بود.

این کارشناس سازمان هواشناسی با بیان اینکه مهرماه امسال بارندگی در واحد سطح کمتر از حد طبیعی و دما نیز بین یک تا یک و نیم درجه بالاتر از میانگین نرمال بود، افزود: هر یک درجه افزایش دما، ۶ درصد رشد تبخیر و تعریق آب را بیشتر می‌کند، بنابراین کاهش بارندگی و افزایش دما همراه با هم خشکسالی را تشدید کرده است.

وظیفه خاطرنشان کرد: تمام کشور در این سال آبی در شرایط خشکسالی به سر می‌برد و اثرات آن را در بخش آب کشاورزی آب شرب هم مشاهده کردیم تا جایی که شهرهایی مثل همدان و بخش‌هایی از خوزستان با کمبود جدی آب مواجه‌اند.

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی میزان متوسط بارندگی کشور در مهرماه را تنها ۰.۸ میلی‌متر اعلام کرد و گفت: این بارش‌ها بیشتر جنوب شرق و نوار شمالی کشور را در بر می‌گیرد و سایر نقاط کشور بارش چندانی دریافت نکرده‌اند.

وی افزود: به طور متوسط باید تا کنون حدود ۵ میلی‌متر بارندگی دریافت می‌کردیم؛ ولی در حال حاضر حدود ۸۰ درصد کمتر از حد نرمال بارش داشتیم.

وظیفه با تاکید بر اینکه پاییز کم‌بارشی را در پیش خواهیم داشت، گفت: اگرچه انتظار می‌رود در آبان‌ماه هم بارش‌ها کمتر از نرمال باشد و انتظار پاییز پربارشی را نداشته باشیم، اما احتمال اینکه در مناطق غربی میزان بارش‌ها به نرمال یا فراتر از نرمال برسد، وجود دارد؛ اما میزان دریافت باران در شرایط کنونی نسبت به بلند مدت بسیار نامطلوب است.

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی خاطرنشان کرد: در حالت نرمال باید تا کنون در استان‌هایی مثل مازندران حدود ۶۰ میلی‌متر و در گیلان بیش از ۱۰۰ میلی‌متر بارش دریافت می‌شد؛ اما میزان بارش‌ها بسیار کمتر است.

وظیفه در ادامه کم‌بارش‌ترین استان‌ها از نظر اقلیمی را یزد و پربارش‌ترین استان‌ها را گیلان اعلام کرد.


منبع: تجارت نیوز
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین