کد خبر: ۳۲۵۶۶۶
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۵
رییس هیأت مدیره انجمن دفاتر سفر هوایی، گردشگری و زیارتی استان تهران از ریزش مسافران ۹۰ درصد تور‌های داخلی، به ویژه طبیعت‌گردی در ماه مهر ۱۴۰۱ خبر داد و نسبت به موج جدیدی از بیکاری و تعطیلی دوباره آژانس‌های گردشگری هشدار داد و از وزیر گردشگری درخواست چاره‌اندیشی فوری کرد.
ناطقان: امیر پویان رفیعی‌شاد در پی انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به عزت‌الله ضرغامی ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ـ به دنبال شرایطی که اخیرا در کشور حادث شده است، در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: تعداد قابل توجهی از تور‌های گردشگران خارجی به ایران لغو شده است. از طرفی، سفر‌های خارجی ایرانی‌ها با توجه به عملکرد اخیر سفارتخانه‌ها در صدور ویزا و همچنین قیمت تور‌ها که متاثر از کاهش ارزش پول و افزایش نرخ ارز بوده، به شدت کاهش داشته است. تور‌های زمینی داخلی به ویژه طبیعت‌گردی‌ها نیز تا حدود ۹۰ درصد ریزش داشته است.

او درباره اظهارات اخیر رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران مبنی بر این‌که پرواز‌ها نشان می‌دهد سفر داخلی با افت مواجه نشده و در برخی مسیر‌های هوایی، بلیت پرواز کمیاب شده است، گفت: صندلی پرواز با توجه به محدودیت ظرفیت ناوگان هوایی و قیمت بلیت هواپیما در کشور ما، معیار دقیقی برای ارزیابی وضعیت سفر‌های داخلی نیست. ضمن این که جنس سفر به مشهد و کیش متفاوت است و مدل اجرای آن شبیه تور نیست. از طرفی ما درباره وضعیت تور‌های زمینی در داخل کشور به ویژه طبیعت‌گردی‌ها صحبت می‌کنیم که تحت تاثیر شرایط اخیر کشور در مهرماه، تا ۹۰ درصد ریزش داشته است.

رفیعی‌شاد با اشاره به نامه اخیرش خطاب به وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره بحران جدیدی که گریبان دفاتر خدمات مسافرتی را گرفته است، اظهار کرد: صنعت گردشگری و دفاتر خدمات مسافرتی از سال ۹۸ تا امروز پی‌در پی درگیر بحران بوده و متضرر شده‌اند، درحالی که تحت حمایت خاص و اضطراری قرار نگرفته‌اند.

او اضافه کرد: با توجه به شرایط جدیدی که در کشور پیش آمده است، بار دیگر موضوع تعدیل نیرو‌های انسانی و بیکاری در صنعت گردشگری و همچنین تعطیلی دفاتر خدمات مسافرتی مطرح شده است. درخواست ما از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این است که تا وضعیت در گردشگری حادتر نشده، در هیأت دولت پیگیری در اولویت داشته باشند.

رفیعی‌شاد درباره توافق گردشگری با صندوق ضمانت صادرات که فعالیت در زمینه گردشگری ورودی را پوشش بیمه‌ای و تامین مالی می‌کند، گفت: تجربه دوران کرونا گویای این است که این حرف‌ها تا به سرانجام برسد، زمان و فرصت از دست می‌رود. در دوران کرونا هیچ یک از وعده‌ها درست اجرا نشد، همین حالا دفاتر خدمات مسافرتی با سازمان امور مالیاتی بابت مالیت‌هایی که قرار بود در دوران کرونا معوق و یا تعدیل شود، درگیرند.

رییس هیأت مدیره انجمن دفاتر سفر هوایی، گردشگری و زیارتی و گردشگری الکترونیکی استان تهران در نامه‌ای خطاب به عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که نسخه‌ای از آن را در اختیار ایسنا قرار داده، چنین نوشته است: «همانگونه که استحضار دارید از نیمه دوم سال ۱۳۹۸ تاکنون به جهت حوادث گوناگون، صنعت گردشگری در کشور با مشکلات و معضلات عدیده‌ای مواجه شد و همکاران ما در حوزه دفاتر و شرکت‌های خدمات مسافرتی و گردشگری متحمل ضرر و زیان‌های هنگفتی شده و جمع کثیری از همکاران به‌ناچار مجبور به تعطیلی واحد‌های صنفی خود شدند.

پس از برون رفت از بحران کرونا روزنه‌های امید برای شروع مجدد فعالیت ایجاد و پس از نوروز ۱۴۰۱ همکاران ما با تکمیل نیرو‌های انسانی و محیا کردن زیرساخت‌های لازمه فعالیت خود را آغاز کردند، لازم به عرض است همکاران پرتلاش ما همواره بیشترین سهم را کمک به شناسایی ایران عزیز و جذب گردشگر داشته و در رسالت‌های خود نیز به بهترین شکل ممکن با سرمایه‌گذاری‌های مادی و معنوی عمل کرده است، با عنایت به شرایط به وجود آمده و ادامه روند بحران برای همکاران که چهار سال پیاپی هزینه‌های جاری دفاتر خود را به زحمت مهیا کرده‌اند و در این بین هزینه‌های تحمیل شده کنسلی بلیط، هتل و ... را نیز مجبور به پرداخت شده‌اند، مستدعی است حضرتعالی با طرح این مهم در هیأت محترم دولت و تشریح بحران به وجود آمده در راستای سیاست‌های دولت در خصوص کاهش نرخ رشد بیکاری و حفظ و احیای بنگاه‌های اقتصادی نسب به اختصاص تسهیلات ویژه اعم از معافیت‌های مالیاتی، بیمه، عوارض، وام‌های کم‌بهره و ... اقدام نمایید.

در این شرایط که همکاران توان پرداخت حقوق پرسنل و تعهدات مالی خود را ندارند مواجهه با ارگان‌های دولتی نظیر سازمان امور مالیاتی و بیمه و سایر نهاد‌های از این دست عرصه را تنگ‌تر و نهایتاً با موجی از تعطیلی‌ها مواجه خواهیم شد. این انجمن به‌عنوان پر عضوترین انجمن این حوزه استدعا دارد مراتب به‌صورت اولویت پیگیری شود.»

منبع: افتاب
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین