کد خبر: ۳۲۵۷۲۵
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۵
در ادامه اتهام‌زنی‌های بی‌اساس مبنی بر استفاده روسیه از پهپادهای ساخت ایران در اوکراین، دبیرکل ناتو گفت این ائتلاف از همه کشورها از جمله ایران می‌خواهد از جنگ روسیه حمایت نکنند. ناتو: ایران از روسیه حمایت نکند

ناطقان:  در ادامه ادعاهای مقام‌های غربی درباره استفاده روسیه از پهپادهای ایران در جنگ اوکراین، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو پنجشنبه (۲۰ اکتبر) مدعی شد همه نشانه‌ها حاکی از آن است که ایران پهپادهای روسیه را تامین می‌کند.


وی در ادامه این ادعا، افزود «این ائتلاف به دقت آنچه ایران انجام می‌دهد را زیر نظر دارد و همچنین از همه کشورها از جمله ایران می‌خواهد از جنگ غیرقانونی روسیه علیه اوکراین حمایت نکنند».

دبیرکل ناتو در بخش دیگری از کنفرانس مطبوعاتی با «اولف کریسترسون» نخست‌وزیر جدید سوئد  گفت غیرقابل تصور است که متحدان در صورتی که سوئد و فنلاند تحت هر نوع فشاری قرار گیرند، اقدامی نکنند. هر دو کشور در ماه ژوئیه برای عضویت در ناتو درخواست داده‌اند که تاکنون به دلیل مخالفت ترکیه به نتیجه نرسیده است.

پیش‌تر، «دیمیتری پولیانسکی» معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در واکنش به ادعاها درباره استفاده مسکو از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین، به خبرنگاران تاکید کرد که پهپادهایی که نیروهای نظامی روسیه در اوکراین استفاده می‌کنند، تماماً در روسیه تولید شده است. او ضمن بیان این توضیح، گفت مقام‌های غربی بهانه‌های ساختگی برای اعمال فشار می‌آورند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم در تماس تلفنی امروز با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد «سیاست روشن ما مخالفت با جنگ و‌ تشدید آن در اوکراین هست. ادعای ارسال موشک ایرانی به روسیه برای کاربرد علیه اوکراین یک ادعای بی اساس است».

وزیر خارجه افزود: ما با روسیه همکاری دفاعی داریم اما بی‌تردید ارسال سلاح و پهپاد علیه اوکراین سیاست ما نیست.

مقامات اوکراینی، اروپایی و آمریکایی در روزهای اخیر سر و صدای زیادی را در خصوص آنچه ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه می‌خوانند، به پا کرده‌اند. وزیر خارجه اوکراین دوشنبه خواستار تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران با ادعای استفاده روسیه از هواپیماهای بدون سرنشین ساخت ایران  شد. وی سه‌شنبه نیز گفت که پیشنهاد قطع روابط دیپلماتیک با ایران را به «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین ارائه کرده است.

این در حالی است که ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ۲۶ مهرماه، این ادعاها را بخشی از فضاسازی سیاسی و  هدفمند دستگاه‌های رسانه‌ای برخی از کشورها علیه جمهوری اسلامی ایران قلمداد کرد و از همین رو آمادگی کشورمان را برای گفت‌وگو و مذاکره با اوکراین جهت رفع این اتهامات اعلام کرد.
منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین