کد خبر: ۳۲۵۷۴۱
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۶
محرابیان با بیان اینکه در شهرهایی مانند تهران، مشهد، اصفهان و در بسیاری از شهرهای بزرگ با مشکل تامین آب روبرو هستیم، گفت: با مدیریت، همکاری مردم با این الگو، پاداش صرفه‌جویی و با برنامه‌ قطع موقت برای مشترکان بدمصرف‌، امیدواریم مصارف تنظیم شود و مطابق شرایط روز بتوانیم تامین آب مردم را به نحو مطلوب انجام دهیم به گونه‌ای که نگرانی برای مردم وجود نداشته باشد.
ناطقان:  علی‌رغم گذر از پیک تابستان، تنش‌های آبی در پاییز هم ادامه دار شده است؛ در این راستا وزارت نیرو در طرحی جدید برای مقابله با این مساله پاداش برای مشترکان خوش مصرف و قطع آب مشترکان بدمصرف را در دستور کار خود قرار داده است.

کشور در سال آبی ۹۹ - ۱۴۰۰ رتبه سوم خشکسالی را در طول ۵۰ سال گذشته و سال آبی ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱ که شهریورماه به پایان رسید، رتبه یازدهم خشکسالی را داشته است، همچنین پیش‌بینی سازمان هواشناسی حکایت از پاییز کم بارش دارد تاجایی که براساس آن میزان بارش‌های پاییز ۵۰ درصد کمتر از شرایط نرمال بوده و وضعیت بارندگی مهرماه نیز نشان می‌دهد که پیش‌بینی‌ها تقریبا درست بوده است.

پرونده سال آبی ابتدای مهر ۱۴۰۰ تا انتهای شهریور ۱۴۰۱ در حالی بسته شد که بارش‌های آن با کاهش حدود ۲۴ درصدی نسبت به دوره بلندمدت همراه شده و یک سال کم‌بارش دیگر برای ایران رقم زد. آن‌طور که آمارها نشان می‌دهند، سال آبی گذشته (مهر ۱۴۰۰ تا انتهای شهریور ۱۴۰۱) سال کم‌بارشی را برای کشورمان رقم زد و سبب استمرار سال‌های خشک در کشور شد.

بر اساس آمارهای مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی از ابتدای مهر ۱۴۰۰ که سال آبی آغاز شد تا انتهای شهریور ۱۴۰۱ در مجموع ۱۸۰.۴ میلیمتر بارش در کشور رخ‌ داده است. این میزان بارش در مقایسه با دوره بلندمدت که ۲۳۷.۱ میلیمتر بارندگی ثبت شده، ۲۳.۹ میلیمتر کاهش داشت. بررسی آمارهای از ابتدای فصل تابستان در سال آبی مهر ۱۴۰۰ تا آخر شهریور ۱۴۰۱ هم نشان از آن دارد که در این فصل میزان بارش‌ها به رقم ۱۹.۷ میلیمتر رسیده که در مقایسه با دوره بلندمدت که میزان بارش‌ها ۱۱.۵ میلیمتر بوده با رشد ۷۱.۳ میلیمتری همراه شده است.

در این شرایط وزارت نیرو طرحی را برای تشویق مشترکان آبی در نظر گرفته که به گفته علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو، وزارت نیرو مشابه الگوی صنعت برق الگویی را برای صنعت آب نیز تعریف کرده است، در صنعت برق مشترکانی که اقدام به صرفه‌جویی کنند، در سطح زیر الگو پنج برابر قیمت پرداخت برقشان به آن‌ها پاداش صرفه‌جویی داده می شود.

وی ادامه داد: تقریبا هر متر مکعب آب به طور متوسط حدود ۶۰۰ تومان قیمت تعیین شده و پنج برابر آن، ۳۰۰۰ تومان می‌شود. یعنی به هر کدام از مشترکان که یک متر مکعب آب صرفه‌جویی کند، ۳۰۰۰ تومان پاداش تعلق می‌گیرد و با اندک صرفه‌جویی قبوض مشترکان رایگان می‌شود و اگر بیشتر صرفه‌جویی کنند بستانکار می‌شوند.

وزیر نیرو در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تا به حال مشترکان قبض رایگان داشتیم یا خیر؟ گفت: برای اولین بار در صنعت آب از این روش استفاده و در صورت رعایت الگوی مصرف قبض مشترکان رایگان می‌شود.

با بد مصرف‌ها برخورد خواهیم کرد

وی درباره مطالبه مردم درباره بدمصرف‌ها و پرمصرف‌ها نیز افزود: به طور مثال کسانی که به شست‌وشوی گسترده خیابان، کوچه، ماشین، استخرها یا فضای سبز با آب تصفیه شده که کیفیت این آب‌ها تقریبا در حد آب معدنی است، اقدام می‌کنند، باعث اعتراض مردم می‌شود، البته تعداد این افراد نسبت به مشترکان خیلی کم بوده، ولی این مصرف اضافه، هم دیگران را نگران می‌کند و هم اینکه از عدالت و انصاف به دور است.

به گفته وزیر نیرو در حال حاضر شرایط فصل به گونه‌ای است که اغلب جاهای کشور کشت نداشته و مصرف آب در بخش کشاورزی نداریم، اگر واقعا فردی رعایت نکند و از آب‌های جاری و آب‌های چاه‌ها مصرف بیهوده بکند حتما برخورد لازم صورت می‌گیرد و آب آن‌ها قطع می‌شود.

وزیر نیرو در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای مشترکی که بعد از قطع اولیه دوباره الگوی مصرف را رعایت نکند، برنامه‌ای دارید و شدت برخورد وزارت نیرو با این افراد تا چه حدی است؟ افزود: اطمینانمان به همکاری مردم است و نمونه آن را در تابستان امسال شاهد بودیم. از طرفی اگر فردی باشد که در این خصوص اطلاعی نداشته باشد و ضرورت داشته باشد، توجیه لازم صورت می‌گیرد و درصورت لزوم تعهد می‌گیریم که اگر دوباره الگوی مصرف رعایت نشود، اقدامات سطح بالاتر انجام می‌شود.

در بسیاری از شهرهای بزرگ با مشکل تامین آب روبرو هستیم

محرابیان با بیان اینکه در شهرهایی مانند تهران، مشهد، اصفهان و در بسیاری از شهرهای بزرگ با مشکل تامین آب روبرو هستیم، گفت: با مدیریت، همکاری مردم با این الگو، پاداش صرفه‌جویی و با برنامه‌ قطع موقت برای مشترکان بدمصرف‌، امیدواریم مصارف تنظیم شود و مطابق شرایط روز بتوانیم تامین آب مردم را به نحو مطلوب انجام دهیم به گونه‌ای که نگرانی برای مردم وجود نداشته باشد.

در مقابل طرح تخصیص پاداش به مشترکان الزام قانونی نیز برای مقابله با بد مصرف ها وجود دارد، بر اساس بند «ی» تبصره ۸ قانون بودجه و هم‌چنین ضرورت حفاظت از منابع آب که در سال‌های اخیر به علت تداوم خشکسالی با محدودیت مواجه شده است، آب مشترکان بدمصرف در ساعاتی از روز قطع می‌شود. این اقدام تا زمان اصلاح رفتار و مصرف آنان مطابق با الگو ادامه خواهد داشت.

قطع آب بدمصرف ها در دستور کار است

در این راستا محمدرضا بختیاری - مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب تهران - گفت: از نیمه مهرماه امسال با رصد میزان مصرف آب، برنامه قطع موقت آب مشترکان بدمصرف تهرانی در دستور کار قرار گرفت و تاکنون نیز آب تعدادی از این مشترکان در ساعاتی از روز قطع شده است و اجرای این برنامه تا تغییر رفتار در مصرف آب این دسته از مشترکان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه اقدامات متعددی برای تامین پایدار آب تهران صورت گرفته و در حال انجام است، اظهار کرد: برای گذر از شرایط حال حاضر نیازمند همکاری مشترکان هستیم و این طرح نیز در همین راستا تدوین شده است.

آمار و ارقام گویای روزهای سخت در حوزه آبی است، بی شک در این شرایط همکاری و همراهی مردم بیش از هر زمانی احساس می شود، هرچند که وزارت نیرو نیز باید با جدیت بیشتری نسبت به مدیریت تامین آب کشور گام بردارد اما با این حال نمی توان منکر نیاز تلاش همگانی برای گذر از شرایط حال حاضر شد.
منبع: انتخاب
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین