کد خبر: ۳۲۵۸۳۵
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۷
آموزش و پرورش اعلام کرد: عدم ارائه خدمات آموزشی به دانش‌آموزان بد حجاب
ناطقان: وزارت آموزش و پرورش در خصوص حجاب و عفاف بیانیه‌ای صادر کرد.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

اساتید و بزرگان تعلیم و تربیت و فرهیختگان بر این باورند، بال‌های ترقی یک جامعه خانواده و سپس نظام تعلیم و تربیت است. آن‌ها معتقدند اگر هر دوی آن‌ها قوی و هماهنگ عمل کنند، هدف متعالی تربیت انسانی متمدن، متعهد و متفکر در سایه سار مبانی اسلامی تحقق می‌یابد.

برای قوی عمل کردن این دو نهاد مؤثر در امر تربیت می‌بایست نگاه به خانواده و آموزش و پرورش تغییری راهبردی پیدا کند و تمامی دستگاه‌ها در خدمت این دو نهاد مؤثر قرار گیرند.

داشتن نگاه کلان به مؤلفه‌های فرهنگی و راه‌های نهادینه نمودن آن‌ها از جمله موضوع حجاب و عفاف یکی از مهم‌ترین چالش‌های موجود در نظام فکری و فرهنگی است.

در هر امر فرهنگی و تربیتی دو مقوله از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

یکی بحث آشنایی افراد با موضوع و دوم بحث نهادینه و درونی نمودن آن مؤلفه در قلب و جان افراد می‌باشد.

در بخش اول یعنی آشنایی دانش آموزان، کودکان و نوجوانان با مؤلفه‌های مختلف فرهنگی، آموزش و پرورش وظایفی دارد و خانواده و سایر ارکان تربیت وظایفی. در ادامه به اهم وظایف آموزش و پرورش اشاره خواهد شد.

اما در بخش دوم ساخت فرهنگ و تربیت، یعنی درونی شدن و باور قلبی پیدا کردن به یک هنجار و فرهنگ، نیازمند تقویت شاخصه‌هایی چون هویت ملی، دینی و جنسیتی و همچنین ایجاد نشاط درونی در دانش آموزان هستیم. این مهم در حال حاضر جزو سیاست‌ها و برنامه‌های مهم نظام تعلیم و تربیت کشور قرار گرفته و به صورت جدی توسط معاونت پرورشی و فرهنگی سایر بخش‌های آموزش و پرورش پیگیری می‌شود.

به طور خاص در موضوع عفاف و حجاب خانواده و مدرسه مهم‌ترین عامل در آشنایی و باورمند نمودن دانش آموزان هستند، اما رسانه‌های جمعی و بسیاری از دستگاه‌های دیگر برای به ثمر نشاندن زحمات خانواده و مدرسه در این موضوع نقش مؤثری دارند و نباید از تأثیر پذیری دانش آموزان از اشخاص محبوب که بعضاً نقش الگویی در ذهن دانش آموزان دارند، غفلت کرد و لازم است همه عوامل مؤثر در تربیت کودکان و نوجوانان همپای نهاد خانواده و مدرسه حرکت کنند و تضادی نداشته باشند.

بر همین اساس وزارت آموزش و پرورش با نگاهی آینده نگرانه با برنامه ریزی در محورهای تربیتی و فرهنگی، مأموریت‌های خود را مشخص و با تلاش همه همکاران محترم و خانواده‌های گرانقدر به انجام کامل وظایف خود همت گمارده است و از دستگاه‌های مختلف کشور هم می‌خواهد که در این امر خطیر، نظام تعلیم و تربیت را یاری نمایند. اهم عناوین سیاست‌ها، راهبردها و اقدامات آموزش و پرورش در خصوص حجاب و عفاف به شرح زیر می‌باشد. از همه همکاران و فرهنگیان عزیز درخواست می‌شود به انجام این امور اهتمام ویژه داشته باشند:

۱. ایجاد گفتمان مثبت و سازنده در بین دانش آموزان در موضوع فرهنگ و اعتقادات اسلامی، اجتماعی و بومی اسلام و ایران.

۲. پاسخگویی مربیان و معلمان و مبلغان حوزه‌های علمیه کشور به سوالات دانش آموزان در موضوعات مختلف دینی و تربیتی در مدارس و برگزاری گفتمان‌های دینی و جلسات پرسش و پاسخ با دانش آموزان سراسر کشور.

۳. استفاده از ظرفیت کتب درسی در تبیین موضوع عفاف و حجاب از دیدگاه آیات و روایات و تبیین ضرورت و فلسفه آن متناسب با مقاطع تحصیلی.

۴- اهتمام به ایجاد نگرش درست و مثبت و زیبا اندیشی در مورد فرهنگ عفاف و حجاب در بین دانش آموزان.

۵- رعایت پوشش مناسب اسلامی توسط همه همکاران فرهنگی در مدارس، مراکز رفاهی و فرهنگی، اردوگاه‌ها و فضاهای پرورشی، مراکز مشاوره و سایر اماکن عمومی آموزش و پرورش.

۶- اجرای برنامه‌های فرهنگی-هنری و علمی جذاب و مستمر برای آشنایی و درونی سازی حجاب و عفاف و سایر هنجارهای فرهنگی و تربیتی برای دانش آموزان، فرهنگیان و خانواده‌ها.

۷- اهتمام به معرفی الگوهای برتر دانش آموزی از بین دختران و پسران نخبه و ممتاز .

۸- آموزش احکام شرعی عفاف و حجاب و برگزاری کلاس‌های دانش افزایی برای متقاضیان و داوطلبان از بین دانش آموزان و والدین از طریق انجمن اولیا و مربیان.

۹- آشنا کردن دانش آموزان به تناسب سطوح تحصیلی با اقدامات و برنامه‌های مخرب غرب و معرفی توطئه‌ها، زمینه‌ها، روش‌ها و مجاری نفوذ فرهنگ غربی از طریق مدارس.

۱٠-استفاده از بسترهای هنری نظیر شعرخوانی، قصه گویی و نقاشی در مقاطع پیش دبستانی و مهد کودک جهت آشنا کردن کودکان با هنجارهای اسلامی و تربیتی .

۱۱- بهره‌مندی از اساتید و چهره‌های محبوب علمی و دینی همچون اساتید، مربیان، نفرات برتر علمی، المپیادی‌ها و خانواده‌های ایثارگران برای تبیین فرهنگ اسلامی و بویژه مظاهر عفاف و حجاب برای دانش آموزان.

۱۲- تبیین سبک زندگی ایرانی اسلامی و معیارهای رفتار صحیح زن و مرد و روابط انسانی و اجتماعی آن‌ها و اهمیت خانواده و جامعه در برنامه رسمی و فوق برنامه مدارس.

۱۳- تهیه و تدوین و نشر کتب، مقالات و جزوات تخصصی در راستای تبیین موضوعات اعتقادی و دینی و توسعه فرهنگ عفاف و حجاب برای دانش آموزان، معلمان و والدین دانش آموزان توسط انجمن اولیا و مربیان.

۱۴- غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان با تأکید بر کنش‌گری خود دانش آموزان و اعضای تشکل‌های دانش آموزی در زمینه حجاب و عفاف.

۱۵- آموزش، ساماندهی، توجه و بکارگیری مدیران، معلمان و همه پرسنل مدارس جهت ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در بین دانش آموزان .

۱۶- انجام مطالعات و پژوهش‌های کاربردی در بسط و گسترش هنجارهای تربیتی از جمله حیا و عفاف و بکارگیری نتایج آن.

در پایان ضمن قدردانی از قاطبه دانش آموزان و خانواده‌های فهیم و عزیز به جهت رعایت ارزش‌ها و قوانین و مقررات پوشش در همه اماکن آموزشگاهی، یادآور می‌شود آموزش و پرورش همواره به دنبال ایجاد فضای امن و مناسب تربیتی بوده تا دانش آموزان در یک محیط بانشاط و سالم ضمن ارتقای سواد و تجربه فردی و اجتماعی، در موقعیت‌های ویژه تربیتی قرار بگیرند و فردای جامعه ایران اسلامی را از انسان‌های شریف و تربیت یافته در مکتب متعالی اسلام برخوردار سازند، از این رو بر اساس قوانین و مقررات از ارائه خدمات آموزشی به معدود دانش آموزانی که قوانین و مقررات پوششی در مدارس را رعایت ننمایند، معذور خواهد بود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین