کد خبر: ۳۲۵۸۳۸
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴
افزایش تورم، جهش نرخ دلار، رشد بهای ملک در سال گذشته از عواملی هستند که مستاجران را برای اجاره‌بهای سال جدید نگران کرده‌ است.
ناطقان: افزایش بی‌سابقه تورم، جهش‌های نرخ دلار در چند ماه پی در پی، رشد بهای ملک و کاهش قدرت خرید مردم و افت درآمدها از مهمترین عواملی هستند که مستاجران را از همین روزها که در آستانه آغاز فصل جابه جایی‌ها قرار دارند، نگران کرده‌ است.
 
آخرین گزارش رسمی در بخش اجاره‌ بها نشان می‌دهد که شاخص قیمت ماهیانه، نقطه به نقطه و سالیانه در بهمن ماه ۱۴۰۱ به ترتیب ۲.۳ درصد، ۴۱.۶ درصد و ۳۴.۷ درصد اعلام شد. بررسی وضعیت بازار مسکن کل کشور در ۱۰ ماه گذشته حاکی از آن است که رشد ماهیانه قیمت مسکن در اردیبهشت ۲.۵ درصد، خرداد ۲.۳ درصد، تیرماه ۳.۸ درصد، مردادماه ۲.۸ درصد، شهریورماه ۳.۵ درصد، مهرماه ۶.۱ درصد، آبان ۳.۷ درصد، آذر ۲.۸، دی ۲.۸ و بهمن ۲.۳ درصد بوده است.
 
همچنین میزان افزایش ماهیانه نرخ اجاره در کل کشور هم در اردیبهشت ۲.۵ درصد، خرداد ۲.۳ درصد، تیر ۳.۸ درصد، مرداد ۲.۹ درصد، شهریور ۳.۵ درصد، مهر ۶.۱ درصد، آبان ۳.۷ درصد، آذر ۲.۸، دی ۲.۸ و بهمن ۲.۳ درصد اعلام شد.
 
در طول سال‌های فراگیری کرونا دولت بسته حمایتی مستاجران را به اجرا در می‌آورد که مهمترین موضوع این بسته تمدید قراردادها و سقف ۲۵ درصدی افزایش اجاره بها بود اما گویا امسال خبری از بسته حمایتی به نفع مستاجران نیست هر چند که همان سال‌های اجرای این طرح هم، مشاوران املاک مدعی بودند موجران متعهد به این الزامات نبودند و این بسته اهرم اجرایی نداشت.
 
در حالی که هنوز بیشتر از دو ماه به آغاز فصل جابه جایی مستاجران باقیمانده است اما از اواخر سال گذشته در شرایطی که قیمت دلار به صورت لحظه‌ای افزایش پیدا می‌کرد و این افزایش قیمت‌ها در همین روزها هم دوباره آغاز شده، مستاجران نگران افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها در بازار اجاره در سال جدید بودند که قیمت‌های بازار نشان می‌دهد این نگرانی به جا بوده‌ است. چراکه با افزایش نرخ دلار لحظه‌ای نرخ مسکن هم افزایش پیدا کرده و می‌دانیم که اجاره‌بها تابعی از ارزش مسکن است. در جدول زیر قیمت خانه‌های کمتر از ۱۰۰متر در مناطق مختلف تهران آمده‌است:
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین