کد خبر: ۳۲۵۸۴۶
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۱
صبح امروز، شنبه وزارت خارجه عربستان در پایان نشست مشورتی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، مصر، اردن و عراق بیانیه‌ای درباره سوریه صادر کرد.
ناطقان: طبق گزارش خبرگزاری «واس» عربستان، در این بیانیه آمده است: راه حل سیاسی تنها راه حل بحران سوریه است و وجود نقش رهبری عربی در تلاش‌هایی با هدف پایان بحران و ایجاد سازوکارهای لازم برای این نقش و نیز افزایش مشورت بین کشورهای عربی به طوریکه تضمین کننده موفقیت این تلاش‌ها باشد، اهمیت دارد.

در ادامه این بیانیه خاطرنشان شده است: درباره تلاش‌های به کار گرفته شده به منظور دستیابی به راه حل سیاسی لازم برای سوریه که به تمام پیامدهای وضعیت این کشور پایان دهد و حافظ وحدت سوریه، امنیت و ثبات و هویت عربی‌اش‌ باشد، رایزنی‌ها و تبادل دیدگاه‌ها انجام گرفت، تا این کشور به آغوش اعراب بازگردد و به خیر و صلاح ملت برادر باشد.

همچنین در این بیانیه عنوان شد: وزیران بر اهمیت حل بحران انسانی و ایجاد فضایی مناسب جهت دسترسی تمام مناطق سوریه به کمک‌ها و بازگشت امن آوارگان به وطن‌شان و ایجاد تدابیر بیشتر توافق کردند، به طوریکه این توافق به ثبات در اوضاع در کل خاک سوریه کمک کند.

در این بیانیه تاکید شد: وزیران بر اهمیت مبارزه با انواع تروریسم و تشکیلات تروریستی و مبارزه با قاچاق مواد مخدر تاکید کرده و ایجاد سازمان‌های دولتی برای حفظ حاکمیت سوریه در خاکش به منظور پایان دادن به شبه‌نظامیان مسلح و مداخلات خارجی در امور داخلی سوریه را مهم دانستند و همچنین تاکید کردند، راه حل سیاسی تنها راه حل برای بحران سوریه بوده و نقش رهبری عربی در تلاش‌ها با هدف پایان بحران و ایجاد سازوکارهایی برای این نقش و افزایش مشورت‌ها بین کشورهای عربی به منظور این تلاش‌ها ضروری است. 

در ادامه این بیانیه آمده است: در این جلسه درباره مسائل و تحولات منطقه تبادل نظر انجام گرفت. وزیران بر محوریت مساله فلسطین و اولویت آن تاکید و اقدامات غیرقانونی اسرائیل که فرصت تحقق صلح عادلانه و فراگیر براساس راه حل تشکیل دو کشور و ایجاد کشور فلسطین با مرزهای مستقل و به پایتختی قدس شرقی در مرزهای چهارم ژوئن ۱۹۶۷ طبق قطعنامه‌های بین‌المللی و طرح صلح عربی را از بین می‌برد، محکوم کردند. وزیران همچنین تجاوزات مکرر اسرائیل به مسجد الاقصی، نقض حرمت اماکن مقدس را محکوم کردند و بر لزوم احترام به وضعیت تاریخی و قانونی موجود در مسجد الاقصی و اینکه این مسجد مکانی مقدس ویژه مسلمانان است، تاکید کردند. آنها گفتند، اداره اوقاف قدس و امور مسجد الاقصی تحت نظر اردن، طرف مسؤول در اداره امور مسجد الاقصی و برنامه‌ریزی ورود به این مسجد در چارچوب قیمومیت تاریخی خاندان هاشمی بر اماکن مقدس اسلامی و مسیحی در قدس است.

در این بیانیه تاکید شد، این نشست در چارچوب توجه عربستان به خدمت به مسائل عربی و تقویت منافع کشورها و ملت‌های آنها و در راستای مشورت و تلاش برای هماهنگی مواضع و ایجاد تلاشی منسجم در خصوص مسائل مشترک برگزار می‌شود.

وزیران خارجه عرب همچنین از عربستان به دلیل طرحش در دعوت برای این نشست مشورتی با هدف بررسی تلاش‌های به کار گرفته شده جهت حل بحران سوریه و امیدواری‌شان برای ادامه چنین رایزنی‌هایی بین یکدیگر تشکر کردند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین