کد خبر: ۳۴۴۴۸
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۹
معاون سلامت دامپزشکی استان زنجان تاکید کرد: به علت شیوع بیماری «مرس»، فروش شیر شتر ممنوع است.
ناطقان:  محمدباقر حاج‌کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه زنجان، اظهار کرد: در حال حاضر پرورش شتر به صورت سنتی و پروانه‌دار در سطح استان زنجان نداریم و اگر هم شیر آن در فروشگاه‌ها به فروش برسد از سایر استان‌ها وارد شده و غیرقانونی است، چراکه دامپزشکی هیچ نظارتی روی آن ندارد.

وی ادامه داد: متاسفانه بیماری مرس، بیماری مشترک بین انسان و شتر است. حتی در ایام محرم، دامپزشکی استان زنجان اجازه ذبح هیچ شتری را به عزاداران نداد.

حاج‌کاظمی افزود: البته فرآورده‌هایی نظیر دوغ شتر، حرارت لازم جهت نابودی ویروس مذکور را دیده و قابل مصرف است، اما افرادی که به طور مستقیم در فرآیند تبدیل شیر به دوغ یا ماست قرار می‌گیرند از هجوم ویروس در امان نیستند و به عبارتی با جان خود بازی می‌کنند.

وی تصریح کرد: در واقع کرونا، خانواده بزرگی از ویروس‌هاست که از ویروس‌های سرماخوردگی معمول تا ویروس‌های مسبب بسیاری از بیماری‌های کشنده دیگر مانند سارس و مرس را شامل می‌شود. علایم بیماری مرس در مراحل اولیه به سرماخوردگی شباهت دارد و تب، سرفه و تنگی نفس از علایم آغازین آن به شمار می‌رود که به تدریج وخیم‌تر شده و در صورت دریافت نکردن کمک‌های بهداشتی به مشکلات تنفسی شدید، عوارض گوارشی و نارسایی کلیه‌ها منجر می‌شود.

معاون سلامت دامپزشکی استان زنجان خاطرنشان کرد: این بیماری مانند سرماخوردگی از طریق ترشحات بدن موجود آلوده قابل انتقال است و با عطسه و سرفه بیمار یا ناقل ویروس در فضا منتشر می‌شود، از این‌رو شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده فروش شیر شتر مراتب را به دامپزشکی استان گزارش داده و از ادامه تخلف جلوگیری کنند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین