کد خبر: ۳۵۲۴۱
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۴
رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس هفته آینده وارد بحث بودجه می شود گفت که با نظر هیات رییسه مکانیزمی تهیه کردیم تا لوایح و طرح‌های مهم در چند ماه باقیمانده تا پایان عمر مجلس نهم مورد بررسی قرار گیرد.
ناطقان: رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس هفته آینده وارد بحث بودجه می شود گفت که با نظر هیات رییسه مکانیزمی تهیه کردیم تا لوایح و طرح‌های مهم در چند ماه باقیمانده تا پایان عمر مجلس نهم مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی لاریجانی در نشست خبری به مناسبت روز مجلس ضمن تسلیت ایام اربعین حسینی و گرامیداشت یاد و خاطره شهید مجلس مرحوم آیت الله مدرس ابراز امیدواری کرد که نمایندگان مجلس سلوک و راه مدرس را در پیش بگیرند.

وی در ادامه به ارائه شمایی کلی از وضعیت مجلس در این دوره پرداخت و گفت: نمایندگان در دو بعد تقنین و نظارت اقداماتی انجام دادند که بخش نظارت بسیار متنوع است به طوری که قسمتی از نظارت در کمیسیون‌های مختلف مجلس و همچنین از طریق دیوان محاسبات دنبال می‌شود و بخش دیگر که پر سر و صداتر است مربوط به سوال و استیضاح است که بیشتر در رسانه‌ها منعکس می‌شود.

به گفته لاریجانی، مقدار زیادی از نظارت مجلس در روندی انجام می‌شود که به طور طبیعی در شوراهای استانی و شوراهای مختلف ملی است.

رییس قوه مقننه با بیان اینکه در این دوره حدود 600 طرح و لایحه به مجلس ارائه شده و در مسیر بررسی در کمیسیون‌های مختلف قرار گرفته است افزود: از این میزان 200 طرح یا لایحه به قانون تبدیل شده، مواردی که در موضوعات مختلف همچون کارهای حقوقی و قضایی است مثل قانون مجازات اسلامی و یا آیین دادرسی که قوانین عمومی و پایه است.

وی افزود: برخی از قوانین نیز دارای بعد اقتصادی است مثل قانون بودجه که هر سال در مجلس به تصویب می‌رسد یا قانونی برای جلوگیری از رکود که مجلس مصوب کرد.

لاریجانی با بیان اینکه باید با تدبیری برخی از لوایح و طرح‌ها در این دوره مورد بررسی قرار گیرد گفت: یکی از قوانین مربوط به تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی است که بر روی آن ساعت‌ها و روزها کار شده است. کار جدیدی که بررسی آن کمیسیون مشترک گذشته و در نوبت بررسی مجلس قرار دارد. موضوع دیگر مربوط به قانون هوای پاک است که بررسی‌اش در کمیسیون کشاورزی تمام شده و باید در صحن مورد رسیدگی قرار گیرد.

رییس مجلس ادامه داد: ‌با توجه به اینکه نمی‌توان طرح‌ها و لوایح مورد بررسی در این دوره جهت تصویب به مجلس آینده منتقل شود فکری صورت گرفت و در هیات رییسه بحث کردیم که این لوایح و طرح‌های مهم در چند ماه آینده در مجلس بررسی شود تا طرح‌ها و لوایح مهم باقیمانده در این دوره مجلس تعیین تکلیف گردد.

وی همچنین گفت که بعد از ایام اربعین مجلس در هفته آینده وارد بحث بودجه می‌شود که طبیعتا بخش زیادی از وقت کمیسیون ها به خصوص کمیسیون تلفیق را می گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مجلس در مساله هسته‌ای از نگاه ملی به موضوع نگاه کرد.

لاریجانی طی در پاسخ به سوالی درباره‌ی این که آیا نمایندگان در این دوره از مجلس ویژگی‌های شهید مدرس را داشته‌اند و می‌توانیم بگوییم که مجلس در این چهار سال در راس امور بوده است گفت: طبعا مرحوم مدرس ویژگی‌هایی داشت که باید مورد توجه قرار بگیرد. یکی از خصوصیات مدرس نگاه ملی او به مسائل کشور بود و از دریچه ملی مسائل را مورد توجه قرار می‌داد و این برای همه نمایندگان مد نظر است.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: شهید مدرس فرد مستقلی بود و با شجاعت مسائل را پیش می‌برد و برای مجلس هم این مستقل بودن و شجاع بودن امر مهمی است و طبعا یکی از چیزهایی که بتواند دادگاه مجلس را ارتقاء دهد همین‌ها است.

وی در ادامه اظهار کرد: گاهی شهید مدرس در مسائل اقتصادی هم دیدگاه‌های روشنی داشت که می‌بینیم برخی از مشکلات امروز کشور هم همان است و مدرس در آن زمان آنها را گوشزد می‌کرد مثل این که می‌گفت کارهای اقتصادی باید در دست مردم باشد نه در دست دولت، اما هنوز این موضوع در ساختار اقتصادی ما وجود دارد.

لاریجانی همچنین بیان کرد: این که سوال شد آیا مجلس در راس امور است باید بگویم این مساله موضوعی نیست که در اثر شرایط تغییر کند. مجلس ریل گذار قانون در نهادهای مختلف است هیچ جای دیگری نمی‌توان قانون گذاری کند. البته مجلس بعد نظارتی هم دارد. لذا این جایگاه با فراز و فرودها تغییر نمی‌کند، اما می‌تواند با شرایطی که نمایندگان داشته باشند این جایگاه عمیق‌تر باشد.

لاریجانی همچنین درباره‌ی این که مجلس نهم در این چهار سال چطور عمل کرده است گفت: در موضوعات مختلف مباحث متفاوت است به عنوان مثال در بخش هسته‌ای مجلس از نگاه ملی به مساله نگاه کرد و علی رغم همه بحث‌هایی که بود برای مسائل کشور گام مهمی برداشت. کار اساسی انجام دادند و کشور را از یک گردنه عبور دادند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگار ی مبنی بر این که مجلس در سال 88 قانون انتشار و دسترسی آن به اطلاعات را مصوب کرد اما به استناد همین قانون زمانی که سال گذشته ازهیات رئیسه خواسته شد تا لیست سفرهای خارجی نمایندگان را ارائه کند با این موضوع مخالفت به عمل آمد اظهار کرد: یادم نیست در هیات رئیسه بحث شده باشد این که می‌گویید مخالفت شد. زیرا مجلس موضوعاتش مکشوف است و جلسات هم علنی برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: نمایندگان مجلس سفری به آن صورت ندارند مگر ماموریتی باشد که به کمیسیون‌ها داده می‌شود. حتی ما مخالفیم که نمایندگان همراه وزرا بروند مگر این که اجازه گرفته باشند. به عنوان مثال کمیسیون امنیت ملی برای تبادل نظر و بررسی موضوعات دو جانبه به کشوری سفر می‌کند از طرفی آن کشور هم در برابر ایران اینگونه عمل می‌شود.

رئیس قوه مقننه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا طی این سالها در بحث مدیریت فرهنگی بین نهادهای حاکمیتی و دیدگاه‌های آنها اختلاف نظر وجود دارد و چرا هنوز به رویکرد مشترک نرسیده‌ایم گفت: آنچه که بنده شب گذشته هم در گفت و گوی خبری مطرح کردم در پاسخ به این سوال بود که برخی از کمبودها در مساله فرهنگی وجود دارد و این کمبودها در بخش‌های مختلف هم است. لذا وقتی منابع کشور کم باشد نمی‌توانیم به این بخش‌ها برسیم.

لاریجانی خاطر نشان کرد: یکی از مسائلی که به آن تاکید داشتم این است که رونق اقتصادی موضوع اصلی کشور به شمار می‌رود و این مساله چالش عمده‌ای است که آسیب‌های آن را در مسائل اجتماعی و فرهنگی هم می‌بینیم وگرنه در این سی و چند سال مدیران خوبی در رسانه‌ی ملی و سایر حوزه‌های مرتبط وجود داشتند.

در ادامه نشست خبری خبرنگاری از رییس مجلس پرسید آیا امکان برقراری رابطه ایران و آمریکا وجود دارد؟ با توجه به اینکه آقای روحانی در مصاحبه‌ای با رسانه خارجی مطرح کردند که امکان رابطه با آمریکا به شرط اصلاح رفتارش وجود دارد در حالی که مقام معظم رهبری فرمودند که به صلاح نیست؟

وی در پاسخ به این پرسش گفت: آنچه بناست این است که اگر آمریکایی ها رفتاری که نشان دهنده دشمنی با ایران است را عوض کنند رویکرد ایران تغییر می کند، صحبتی که مقام معظم رهبری نیز سال ها پیش فرموده‌اند.

لاریجانی ادامه داد: اما امروز رفتار آمریکا رفتاری است که نشان می‌دهد دشمنی با ایران دارد که باید به این نکته توجه کرد. تا زمانی که رفتار آمریکا با ایران از این نوع باشد طبعا همان نکته‌ای است که رهبری فرمودند جاری و ساری خواهد بود.

این خبرنگار در سوال دیگری پرسید که در مقالات مطبوعات عربی و خلیج فارس آمده که همکاری جمهوری اسلامی با فلسطین کاهش یافته، کمرنگ شده است به خصوص این را می‌توان از اظهارات رییس جمهور، وزیر خارجه و مسئولان دریافت کرد. نظر شما در این رابطه چیست؟

لاریجانی در پاسخ گفت: موضوع حمایت از فلسطین موضوع تاکتیکی و استراتژیک است و در آن تغییری حاصل نمی‌شود اگر چنین تلقی در برخی رسانه‌ها به وجود آمده تلقی اشتباهی است.

در ادامه خبرنگاری سوالی در خصوص اقدامات مجلس در موضوع پیاده کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی پرسید که رییس مجلس در پاسخ گفت: روح اقتصاد مقاومتی رونق تولید است که مجلس تلاش کرد در بعد نظارت و تقنین به آن توجه کند. بعد تقنین مربوط به تصویب قانون تسهیل فضای کسب و کار است که فضا را برای سرمایه گذاری و تولید سهل می‌کند و قانون رفع موانع رکود نیز در راستای اقتصاد مقاومتی است. این موارد نشان دهنده توجه مجلس به اقتصاد مقاومتی براساس برداشتش است.

رییس مجلس با اشاره به تاکید مجلس بر اجرا شدن اصل 44 و خصوصی سازی گفت: قبل از ورود به موضوع اقتصاد مقاومتی باید برداشت درستی از آن داشته باشیم و مولفه‌هایش را بشناسیم که مجلس با آگاهی و شناخت به دست آمده توجه خوبی به اقتصاد مقاومتی کرده است که در همین راستا تمامی تلاشش را معطوف به توجه به تولید کرد.

به گفته لاریجانی، نمایندگان در بعد نظارت نیز براساس قانون و از طریق شوراهای استانی تمامی تلاش‌شان را در جهت نظارت بر اجرای اقتصاد مقاومتی انجام دادند و اگر اشکال خلاف قانونی را دیدند تذکرات لازم داده شد. در مواردی که امور علاج نشد موضوع سوال مطرح شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد مشکل حمل و نقل عمومی در پایتخت، گفت: یکی از کارهایی که ما کار زیادی روی آن انجام داده‌ایم طرح هوای پاک است که ساعت‌ها با حضور کارشناسان مختلف مورد بررسی قرار گرفته است.

لارجانی افزود: به هر حال وضعیت تهران با آلودگی هوا به معضلی تبدیل شده است. شاید اگر این مسأله را متوجه شهرداری بدانیم شهرداری بگوید که دستگاه‌های دیگر مسئول هستند. این در حالی است که در این طرح علت موضوع و وظایف بخش‌های مختلف مورد توجه قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: طرح هوای پاک از طرح‌های مهمی است که شاید به صورت هشتادوپنجی (رسیدگی در کمیسیون) آن را بررسی کنیم. حتماً سالم‌سازی هوای تهران امکان‌پذیر است اما نکته مهم این است که باید برای ‌آن سرمایه‌گذاری کنیم، حمل و نقل ریلی را افزایش دهیم و برخی کارخانجات از اطراف تهران جابجا شوند که اینکه هم نیازمند سرمایه‌داری است. در شرایطی که 90 درصد بودجه کشور صرف امور جاری می‌شود فضای تنفسی برای کارهای عمرانی کاهش می‌یابد. لذا سیستم اداری ما باید تغییر ماهوی کند و فشار بیاوریم که دولت سیاست چابک‌سازی را پیاده کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امیدواریم در شرایط آینده اگر وضعیت هسته‌ای روبراه شود و حرکت رو به جلویی داشته باشد دست دولت از نظر منابع باز شود و بتوان به این مسائل پرداخت.

لاریجانی در پاسخ به پرسش دیگری درباره اظهارات اخیر یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه نمی‌توان در مورد پرونده هسته‌ای ایران با قطعیت سخن گفت، اظهار کرد: آنچه که آمانو گفته چیز جدیدی نیست. آنها در مورد خیلی از کشورها این عبارت را به کار می‌برند که اطمینان نداریم و این به خاطر موضوع پروتکل الحاقی است، لذا عبارت نگران کننده‌ای نیست. نهایتاً هم آنچه که مهم است نظر شورای حکام است. البته به طوری طبیعی گزارش آمانو و شورای حکام بده و بستانی با هم دارند اما نتیجه نهایی نظر شورای حکام است.

وی ادامه داد: برخی کشورها ادعاهایی راجع به فناوری‌ هسته‌ای ما داشته‌اند اما اسناد قطعی نداشتند و ایران با اتکا به اسناد آژانس پاسخ آنها را داده است. ما در مذاکرات به این نتیجه رسیدیم که این موضوع باید حل شود تا بقیه راه طی شود. به هر حال این جزو تعهدات آنهاست و امیدواریم گروه 1+5 به وظیفه‌اش عمل کند تا راه باز شود.

لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری درباره وجود نقایصی در قوانین مربوط به مبارزه با مفاسد اقتصادی تصریح کرد: محاکم قضایی ما بر اساس قانون در این‌باره حکم می‌دهند. پس قانونی وجود دارد که اگر فساد به وجود آمد بر اساس قانون مورد رسیدگی قرار گیرد. اما اگر کسی معتقد است کمبود قانون وجود دارد باید بگوید که کجا این نقص است. ما نباید انباشتی از قانون درست کنیم بلکه تا همین جا هم قوانین زیادی داریم که باید مورد تنقیه قرار گیرند.

وی در ادامه گفت: یکی از طرح‌های مهم مجلس تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی است. ما در بررسی‌ها دیدیم که پراکندگی در مبارزه با فساد ایجاد اشکال می‌کند. پس باید محکمه‌های تخصصی و زمینه‌های بررسی تخصصی در این زمنیه داشته باشیم که در خیلی از کشورها سابقه دارد. زیرا اگر در موضوعات اقتصادی روند تخصصی نباشد ناامنی به وجود می‌آید که این آسیب‌هایی را در پی خواهد داشت. این طرح هم دو سال مورد بررسی قرار گرفته و به زودی در مجلس مطرح می‌شود.

لاریجانی در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی درباره تعامل مجلس نهم با دولت یازدهم و تفاوت آن با دولت قبلی اظهار کرد: معتقدیم که مستقل بودن مجلس باید حفظ شود. البته روند کار دولت فعلی از نظر رعایت قانون بهتر از دولت قبل است و مصوباتی که هیات دولت دارد را باید برای رییس مجلس بفرستد و از نظر انطباق با قوانین صحت آن را بررسی کنیم. از این جهت که بررسی می کنیم دولت فعلی بهتر است و موارد کمی بوده است که اختلاف در انطباق قوانین وجود داشته باشد.

رییس قوه مقننه همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره نقش نظارتی مجلس در بحث اجرای برنامه هسته‌ای نیز گفت: کمیسیون امنیت ملی این کار را انجام می‌دهد و براساس آنچه که در قانون تصویب شده است نظارت دارد و وزیر امور خارجه نیز هر سه ماه یک بار گزارشی از اجرای برجام را به کمیسیون می‌دهد. البته گفت‌وگو بین مجلس و شورای امنیت ملی در سیستم نظارتی به صورت مستمر وجود دارد.

لاریجانی همچنین درباره اینکه تعدادی از زائران ایرانی در مرز زرباطیه بدون ویزا وارد شده‌اند و آیا این وارد کردن خدشه به حاکمیت عراق نیست گفت: فکر می کنم امسال کار سامان یافته‌ای در بحث اعزام زائران انجام شد و فشار این بود که در مرزها همه با پاسپورت و ویزا وارد شوند. بنده خود از مرزها نیز بازدید کرده‌ام. البته شنیدم چنین چیزی پیش آمده اما گویا جلوی آن را گرفتند و آن‌هایی هم که این کار را کردند به آن‌ها تذکر داده شده است و در حال حاضر کنترل شدیدتری وجود دارد.

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه مطرح می شود برخی اصلاح طلبان به دنبال ائتلاف با شما هستند و اینکه چه جریاناتی در راستای مسایل انتخاباتی با شما گفت‌وگو داشته اند گفت: آنچه که مطرح کرده‌اید را در رسانه‌ها شنیده‌ام و فکر می‌کنم مسائل انتخابات هنوز در کشور شکل عملیاتی نگرفته است ضمن اینکه ساختار انتخابات مجلس مانند انتخابات ریاست جمهوری نیست و نماینده‌ها خودشان بیشتر در شهرهایشان حضور دارند و هنوز تشکل‌ها و جریان حزبی در این قضیه فعال نشده‌اند.

رییس قوه مقننه در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا، مبنی بر دیدار چهار جانبه میان وی، ولایتی، آیت الله مقتدایی و ناطق نوری طی هفته گذشته اظهار کرد: البته ما جلسه‌ای داشتیم و موضوع آن پیرامون این بود که چطور می‌توانیم در پروسه انتخابات تلاش کنیم تا افراد کارآمد و با همان نگاه و افق ملی که عرض کردم حضور داشته باشند و کارآمدی مجلس افزایش یابد. لذا در این زمینه بحث و همفکری کردیم.

لاریجانی خاطرنشان کرد: از نظر ما اگر به شرایط کشور نگاه کنیم آنچه باعث عزت ملت می‌شود این است که ظرفیت جمهوری اسلامی ایران را بالا ببریم و اگر خللی وجود دارد در بعضی مسایل آن را مرتفع کنیم.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در مسایل بین المللی و منطقه‌ای داهیانه عمل کرده است. البته در مسایل اقتصادی مشکلات زیادی داریم و ثقل توجه ما هم در مسایل اقتصادی است که معتقدیم افراد کارآمدی در مجلس حضور داشته باشند و به این موضوع مهم بپردازند.

لاریجانی همچنین در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر اینکه شما فرد مورد تایید در میان اصولگرایان هم هستید اما اخیرا دغدغه‌هایی به وجود آمده که اخلال در برگزاری جلسات و سخنرانی‌ها پیش می‌آید در حالی که باید تمامی جریان‌ها در کشور حضور داشته باشند اظهار کرد: البته این فقط برای اصلاح طلبان نبوده است، برای دیگران هم رخ داده است و کلا این گونه رفتارها نادرست است.

به گزارش ایسنا، در ادامه خبرنگاری از رییس مجلس در خصوص دلیل طولانی شدن بررسی جرم سیاسی در مجلس و تهیه مکانیزمی برای گزارش مردم در مورد دستاوردها و نتایج مصوبات مجلس در جامعه پرسید که لاریجانی در پاسخ گفت: مواردی که در مجلس به تصویب می‌رسد پنهان نیست چون از رادیو پخش می شود و بعد از آن در رسانه‌ها منعکس می‌شود پس موضوع ابهام انگیزی وجود ندارد.

وی افزود: در مورد جرم سیاسی چند ماهی است که در نوبت بررسی قرار گرفته است قبول دارم که ترافیک بررسی طرح‌ها و لوایح زیاد است به همین دلیل تلاش داریم تا در چند ماه پایانی مجلس تمهیداتی اتخاذ شود تا طرح ‌ها و لوایح قرار گرفته در نوبت بررسی در صحن نیز بررسی شود که از جمله موضوعات اولویت‌دار موضوع جرم سیاسی است.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: در خصوص دستاوردها و نتایج قانون مصوب مجلس در جامعه نیز باید این توضیح را داد که بعد از تصویب قانون دولت باید آیین نامه های مربوطه را نوشته و سپس اجرایی کند که طبیعتا در طول دو یا سه سال بعد از تصویب قانون می توان نتایج را ارزیابی کرد البته در بعضی موارد نظرسنجی‌هایی صورت گرفته است.

در ادامه خبرنگاری از رییس مجلس پرسید با توجه به اینکه شما یکی از چهره‌های شاخص مطرح کشور هستید به طور شفاف و صریح پاسخ دهید که خود را وابسته به کدام جریان سیاسی کشور یعنی اصلاح طلبان، اصولگرایان و یا اعتدالیون با مشی دولت می‌دانید؟

لاریجانی در پاسخ گفت: این تقسیم بندی دقیقی نیست؛ چون اصولگرایی یک حرف حسابی است و بدان معناست که افرادی با مشی دقیق عمل می‌کنند و برای حرکت سیاسی‌شان اصولی قائل هستند. اصلاح طلبی نیز شعار خوبی است که انسان براساس شرایط در اموری که لازم است اصلاحاتی انجام دهد. از این رو لزوما شعارها فضیلت محسوب نمی‌شود.

لاریجانی ادامه داد: اعتدال نیز همین طور است یعنی این‌طور نیست که لزوما افرادی که این تابلوها را بلند نمی‌کنند چنین ویژگی‌هایی‌ها را ندارند؛ چون از ابتدای انقلاب افرادی وجود داشتند که رنگ عوض کرده‌اند و ما نیز زمانی چپ و راست، بعد خط 3، بعد اصلاح طلبی و اصولگرایی آمد که این‌ها همه نشان می‌دهد که اگر کسی در این تابلوها قرار نگیرد دارای آن ویژگی نیست.

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: فکر می‌کنم اولین ویژگی یک مرد سیاسی در نظام جمهوری اسلامی این است که با تقوا، پایبند به عهد و صاحب سبک باشد و براساس اصولی حرکت کند؛ بنابراین باتقوا بودن امری مهم به شمار می‌آید.

این عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت لزوم داشتن نگاهی فراگیر را در جمهوری اسلامی امری مهم دانست و گفت: مسائل جمهوری اسلامی معادله یک مجهولی نیست؛ چون کشور با آسیب های اجتماعی، اقتصادی و مسایل بین المللی روبروست که معادلات چند وجهی را می‌سازد بنابراین کسانی که به این موضوعات خطی و یک وجهی نگاه می‌کنند نمی توانند مشکلات را حل کنند.

وی افزود: بر این اساس افراد برای اخذ تصمیمات مهم در کشور باید علاوه بر کارآمدی و تجربه خوب چند وجهی به موضوعات نگاه کنند و در یک کلام کاربلد باشند. امروز جمهوری اسلامی به افرادی نیاز دارد که به کارشان آگاه باشند در این راستا می توان از مردم در بخش‌های مختلف استفاده کرد و از تجربیات آن‌ها بهره گرفت. از این رو داشتن چنین ویژگی هایی برای آینده جمهوری اسلامی مهم است.

رییس مجلس در رابطه با این صحبت خبرنگاری که طبق گفته شما جناح بندی‌ها مبنا ندارد گفت: نه اینکه معنا ندارد می‌گویم به عناوین توجه نکنید و مهم مشی افراد است.

وی در پاسخ به پرسش دیگر این خبرنگار مبنی بر اینکه نظرتان در خصوص تلاش اصلاح طلبان درخصوص مصادره شما و ناطق نوری به نفع خود گفت: ما اموال نیستیم که ما را مصادره کنند و افراد با فکرشان کار می کنند.

خبرنگار دیگری نیز از رییس مجلس درخصوص نظرش راجع به ارتباط ایران و آذربایجان، انتشار اخباری در خصوص مسایل داخلی آذربایجان در برخی سایت‌ها و خبرگزاری‌ها و تنش به وجود آمده بین ترکیه و روسیه پرسید.

لاریجانی در پاسخ گفت: روابط ایران و آذربایجان دوستانه است، البته بنده نیز مواردی از اتفاقات آذربایجان را شنیده‌ام که برخی سایت‌ها شیطنت می‌کنند و به مسایل داخلی آذربایجان ورود می‌کنند که درست نیست.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اتفاقات بین ترکیه و روسیه گفت:‌ در مورد حوادثی که بین ترکیه و روسیه رخ داد متاسفم اینکه دو کشور همسایه به خاطر بی سلیقگی و بی توجهی بین‌شان تنش ایجاد شد که این تنش به نفع مبارزه با تروریسم نیست. امیدوارم با روش‌های عاقلانه‌ای تنش کاهش پیدا کند.

به گزارش ایسنا، رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره طرح تشکیل مجلس جوانان گفت: طرحی داده نشده است. مجلس جوانان سمبولیکی است که در وزارت آموزش و پرورش انجام شده و گاهی هم ما برای آنها سخنرانی می‌کنیم. این تمرین خوبی است اما طرحی از طرف دولت به ما داده نشده است. اگرچه در صورتی که این موضوع منجر به این شود که تمرینی پیدا کنند می‌تواند چیز خوبی باشد.

وی در پاسخ به سوالی درباره جمعیت رهروان ولایت و اینکه آیا رایزنی‌های برای پیوستن بزرگان نظام به این تشکل صورت گرفته یا خیر، اظهار کرد: اینکه رهروان ولایت در حال مذاکره است تا تشکیلاتی داشته باشد را تأیید می‌کنم. آنها به دنبال این فکر هستند و این ظرفیتی برای کارهای سیاسی خواهد شد. اما اینکه ما چند نفر مذاکراتی داشته‌ایم برای اینکه فکری را دنبال کنیم به این معنا نیست که این افراد عضو رهروان ولایت هستند. بلکه اینها می‌خواهند فکری را ارائه دهند و رهروان ولایت از این فکر استقبال می‌کند همچنانکه هر تشکلی می‌تواند از این فکر استقبال کند.

لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره انتفاضه فلسطین نیز اظهار کرد: این حرکت امیدوارکننده‌ای است و رهبری در بیاناتی که داشتند به این موضوع توجه دادند و من فکر می‌کنم از بخش‌های امیدوارکننده در آینده فلسطین همین حرکت‌های توده‌ای است.

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اظهارنظر محسن هاشمی که گفته بود وقتی پدرم رئیس مجلس بود مجلس در رأس امور بود، گفت: لزومی ندارد ما راجع به هر موضوعی اظهارنظر کنیم. مجلس در جایگاه رفیعی قرار دارد که می‌تواند بخش‌های دیگر کشور را روی ریل قرار دهد. این موضوع مقطعی و مربوط به زمان خاصی نیست بلکه هویت مجلس در قانون اساسی این جایگاه را دارد.

وی در پاسخ به سوال دیگری اظهار کرد: ما همیشه گفته‌ایم که همسایگان و کشورهای اسلامی برای ما در اولویت هستند. به ویژه همسایگان در دیپلماسی جمهوری اسلامی جایگاه مهمی دارند و ما روابطمان را به گونه‌ای تعریف می‌کنیم که همسایگان جزو اولویت‌های سیاست خارجی محسوب می‌شوند.

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه اعتماد مبنی بر اینکه چرا مجلس در دولت گذشته از ابزارهای خود برای جلوگیری از تخلفات دولت استفاده نکرده، خاطرنشان کرد: در همان دوره سوال از رئیس جمهور مطرح شد، چندین وزیر استیضاح شدند و تحقیق و تفحص‌های زیادی هم انجام شد که برخی به قوه قضائیه ارجاع شد. پس از ابزارها استفاده شده است. مثلاً ما در طول تاریخ پس از انقلاب سوال از رئیس جمهور نداشتیم بنابراین مجلس کار خود را انجام داده اما اینکه وقتی کارهای خلاف قانون صورت می‌گرفت مشکل اینجا بود که گاهی ما اطلاع پیدا نمی‌کردیم و در برخی موارد دیگر تخلف قانونی می‌شد. ما تذکر می‌دادیم اما به کارشان ادامه می‌دادند. در اینجا دستگاه قضایی باید پیگیری کند و راه‌حل دیگری وجود ندارد.

لاریجانی ادامه داد: اینکه در دولت قبل به قانون کم‌توجهی می‌شد از نظر ما روشن است. مصوبات هیأت وزیران در موارد زیادی خلاف قانون بود و ما موارد خلاف قانون را لغو می‌کردیم لذا مجلس تا جایی که می‌توانست برخورد کرد. برخی امور هم اگر جلویش را نمی‌گرفتیم مشکلات عجیب‌تری به وجود می‌آمد. برخی گفت‌وگوهای شدیدی که بین دولت و مجلس صورت می‌گرفت هم به خاطر همین بود که مجلس می‌خواست جلوی برخی کارهایی که دولت می‌خواست انجام بدهد را بگیرد.

وی در پاسخ به این سوال که مجلس چقدر در کارنامه دولت گذشته سهیم بوده، تأکید کرد: کار ما تقنین و نظارت است. آیا موردی بوده که ما انجام نداده باشیم. به عنوان مثال دیوان محاسبات گزارش تفریغ بودجه را ارائه کرده و این گزارش در مجلس خوانده شده، در مستشاری دیوان محاسبات باید به آن رسیدگی می‌شد، به دادگاه رفته و برخی وزرا محکوم شده‌اند. پس مجلس کارش را انجام داده است.

به گزارش ایسنا،‌ علی لاریجانی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه مطهری از عوامل حادثه شیراز شکایت کرد اما اکنون شاهد اقدامات تندروها هستیم و حتی آقای حقیقت‌پور نایب رئیس کمیسیون امنیت اعلام کرده که این حوادث با اتفاقات قم ریشه مشترکی دارد، آیا پیگیری‌ها در این خصوص از طرف وی انجام شده است یا خیر، گفت: مجلس گزارشی را ارائه کرد اما چون مسأله شخصی بود نمی‌خواستم شکایت کنم و دادگاه روحانیت باید وارد عمل می‌شد به هر حال باید آنها رسیدگی می‌کردند.

وی همچنین درباره اینکه آیا پیگیری نکردن در اینگونه موارد باعث شده که خودسرها برخی نشست‌ها را برهم زنند، اظهار کرد: وزیر کشور این موضوع را پیگیری می‌کند.

لاریجانی در ادامه در خصوص سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه روند فعالیت‌ هسته‌ای چگونه بوده است، اظهار کرد: موضوع هسته‌ای ما 12 سال با چالش مواجه بود و در این مدت تلاش داشتیم تا مسأله هسته‌ای تثبیت شود تا ما به جایگاهی دست یابیم. البته در سایر بخش‌ها مانند تحقیق و توسعه خوب پیش رفته‌ایم. این در حالی بود که حریف هم اذعان داشت ایران دانش هسته‌ای قابل قبولی دارد لذا این ماجراجویی‌ها را ما شروع نکردیم آنها شروع کردند و جمهوری اسلامی ایران رسماً داهیانه وارد کار شد و معتقد بود که از نظر مذاکرات می‌توانیم این موضوع را به سرانجام برسانیم.

وی تصریح کرد: بنابراین سه سال مذاکره کردیم و این مذاکرات همیشه تحت نظر بود و دو ماه هم طول کشید تا نتیجه این توافق حاصل شود. البته برخی فکر می‌کردند سندی است که همین‌طوری نشسته‌اند و بحث کلی کرده‌اند. در حالی که سه سال کار مستمر انجام شد تا جمع‌بندی حاصل شود.

رئیس قوه مقننه افزود: اینکه برخی دوستان می‌گویند نباید چنین داد و ستدی را داشته باشیم و به فناوری هسته‌ای لطمه می‌خورد این صحیح نیست بلکه نه تنها به فناوری هسته‌ای لطمه نمی‌خورد بلکه تحریم‌ها هم برداشته می‌شود،‌ لذا کار بسیار مهمی ایران کرد. هم فناوری هسته‌ای را تصویب کرد و هم تحریم‌ها برداشته شد. اما اگر به وعده عمل نکردند ما ضرر نکردیم آنها باید در صحنه بین‌المللی پاسخ دهند.

لاریجانی ادامه داد: بحث برجام هم که در مجلس مطرح شد آرای مختلفی وجود داشت و حتی برخی می‌گفتند آن را رد کنیم در حالی که این اتفاق برای دیپلماسی کشور جالب نیست اگر رد می‌شد. فکر می‌کنید طرف مقابل چه می‌کند، می‌نشیند تماشا می‌کند یا با بادبزن ما را باد می زند؟ بنابراین همه مسائل را باید در طراز هم ببینیم.

وی ادامه داد: بین سناریوهای مختلفی که وجود داشت این نگاه مورد پذیرش قرار گرفت که شرایط، شرایط مخالف برجام نیست، شرایط اطمینان بخشی است لذا مجلس تصمیم دقیق گرفت و بیانیه رهبری در همین راستا نیز تأکیدی بر مصوبه مجلس بود لذا ایشان این مسأله را تأیید کردند. پس معلوم است در کلیت کشور تصمیم هماهنگی بوده است.

لاریجانی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه برخی به خاطر تخریب وی و دولت این موضوع را در دستور کار قرار دادند که برجام به رهبری تحویل شده است، گفت: این حرف، حرف سبک و باجسارت است. رهبری شخصیتی است که در مسائل بین‌المللی نگاه نافذ و قوی دارد و من در این سی و چند سال در خصوص مسائل امنیتی و سیاست خارجی کمتر شخصیتی به پختگی ایشان دیدم.

وی تصریح کرد: در واقع ایشان نگاه نافذ، دقیق و بلندمدتی دارند لذا حرفی که مطرح شده حرف سبکی است و لذا ایشان در مسائل استراتژیک هسته‌ای و یا منطقه‌ای هدایت خوبی دارند.

رئیس قوه مقننه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری بر اینکه آیا در انتخابات از حوزه انتخابیه قم کاندیدا می‌شوید یا حوزه دیگری، اظهار کرد: بنده تصمیمی نگرفته‌ام به هر حال وقت هست.

لاریجانی همچنین درباره اینکه برخی ناظران سیاسی معتقدند با توجه به همراهی وی با دولت در مسأله برجام تلاش می‌کنند که انتقاداتی درباره مسائل اقتصادی از دولت داشته باشند تا شرایط را متوازن نگاه دارد، گفت: لزومی ندارد راجع به افراد اینقدر پیچیده بحث کرد. مجلس یکی از ویژگی‌هایش این است که مستقل است. جنگ که نداریم، اما اگر تخلفی شود باید بگوییم که تخلف شده است. بنده حتی در مسأله هسته‌ای برداشتم این بوده که موضوع به جایی رسیده که باید حل و فصل شود و ما باید این نظر را دنبال کنیم. آن زمانی هم که بنده این نظر را دادم دولت فعلی نبود در زمان دولت قبلی بود.

وی افزود: در مسائل اقتصادی معتقدم دولت فعلی جهت‌گیری‌اش درست است. اگر انتقادی هم داریم مربوط به مسائل جاری می‌باشد لذا جهت‌گیری دولت در مسائل اقتصادی درست است لذا بنده تأیید می‌کنم که باید کمی به کار سرعت بخشیده شود و مواردی مانند خروج از رکود احتیاج به سرعت زیادی دارد.

به گزارش ایسنا، رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد موضع روسیه در منطقه اظهار کرد:‌ ما رفتار روسیه را رفتار درستی می‌دانیم و معتقدیم برخی کشورهای منطقه باید رفتارشان را در مبارزه با تروریسم تصحیح کنند. موضع روسیه در مبارزه با داعش و تروریست‌ها به گونه‌ای است که اگر غربی‌ها هم چنین رفتار می‌کردند امروز ما این مشکل را نداشتیم لذا ما رفتار روسیه را صحیح می‌دانیم، به آن‌ها کمک می‌کنیم و رفتارشان را مورد حمایت قرار می‌دهیم.

لاریجانی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر ممنوع التصویری و ممنوع البیانی سید محمد خاتمی و لزوم وجود فضای باز رقابتی در انتخابات آینده اظهار کرد: روابط ما با قوه قضاییه خوب و برادرانه است. ما تلاش‌مان را می کنیم و فکر می‌کنیم اینکه انتخابات پرشور و قوی داشته باشیم به نفع کشور است زیرا هرچه ظرفیت ما در انتخابات قوی‌تر باشد جایگاه ایران در صحنه منطقه و جهان بالاتر می‌رود و کارایی مجلس هم بیشتر می‌شود. بنابراین تلاش‌مان را در قوه قضاییه و بخش‌های موثر داریم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره عدم واکنش اصولگرایان به تخریب ناطق نوری و علی لاریجانی نیز گفت: ما در این زمینه بی تفاوت نیستیم با آقای ناطق هم جلساتی داریم و برای کارهای آینده و در مسایل سیاسی با هم مشورت داریم. اینکه مسایلی در کشور رخ می‌دهد و اختلاف نظرهایی هست طبیعی است اما آنجایی که تهمت و بداخلاقی می‌شود غیر طبیعی است وگرنه نقد من یا آقای ناطق و سایرین اشکالی ندارد بلکه اشکال به بخش بداخلاقی برمی‌گردد به ویژه که ایشان هم فرد محترمی است.

رییس مجلس در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه روسیه و ترکیه یکدیگر را به خرید نفت از داعش متهم می‌کنند اظهار کرد: من این موضوع را نشنیده‌ام، همواره روسیه ترکیه را متهم به خرید نفت از داعش کرده و من برعکس این را نشنیدم و به نظرم امکان پذیر هم نیست و یک حرف غیر طبیعی است. این موضوع امکان پذیر نیست زیرا این ها با یکدیگر درگیر هستند و بیشتر حرف‌هایی است که جنبه واقعی ندارد.

لاریجانی ادامه داد: آنچه در مسایل منطقه رخ داده این است که جریان وسیع تروریستی وجود دارد که متکثر است. برخی از یک گروه و برخی از گروه دیگر حمایت می‌کنند و ما احتیاج به ائتلافی داشتیم اما ائتلاف 60 کشور که تشکیل شد کار مهمی انجام داد بلکه تنها برخی مناطق عراق و سوریه را بمباران کرد.

وی با بیان اینکه روسیه در مبارزه با تروریسم صادقانه رفتار می کند گفت: حادثه بین ترکیه و سوریه حادثه ناگواری بود و نباید این‌طور می‌شد البته بعید می‌دانم که این خطا بوده باشد زیرا هماهنگی هوایی در 4 منطقه انجام می‌شود و به نظر می‌رسد به دلیل مهم‌تری بوده که هواپیمای روس را زدند. نهایتا تلاش ما این است که موضوع فیصله پیدا کند.

لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا چاه‌های نفتی که ادعا می شود داعش از آن‌ها برداشت می‌کند بمباران نمی‌شود تصریح کرد:‌ شاید واقعا این کار به نفع نباشد و ممکن است مشکلاتی برای دولت آینده سوریه در پی داشته باشد.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین