کد خبر: ۳۶۲۹۷
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۰
وی با تأکید بر اینکه «با دولت کنونی ترکیه نمی‌توان به یک توافق دوجانبه رسید» گفت: این مسئله را که شاید ترکیه برای خشنود کردن آمریکا جنگنده ما را ساقط کرده باشد، رد نمی‌کنم
ناطقان: «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه نطق سالانه خود در جلسه پرسش‌وپاسخ با خبرنگاران را ساعت 9 امروز صبح به وقت گرینویچ برگزار کرد.

پیشتر،‌ «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین اعلام کرده بود که بخش مهمی از این سخنرانی و کنفرانس پرسش و پاسخ به روابط مسکو و آنکارا پس از سرنگونی جنگنده «سوخو24» معطوف خواهد شد.

بنا بر گزارش شبکه «راشاتودی»، نخستین بخش از این نشست به مسائل اقتصادی اختصاص یافته است. این یازدهمین کنفرانس سالانه پرسش و پاسخ با خبرنگاران است که پوتین برگزار کرده است.

رئیس‌جمهوری روسیه اعلام کرد، اطلاعات موجود از این امر حکایت دارد که اقتصاد روسیه نقطه اوج بحران را پشت سر گذاشته و نشانه‌هایی از ثبات در اقتصاد این کشور مشاهده می‌شود.

وی در این نشست بر لزوم تعدیل بودجه سال 2016 روسیه بر اساس ادامه روند کاهشی قیمت حامل‌های انرژی تأکید کرد.

پوتین معتقد است که چشم انداز قیمت بشکه‌ای 50 دلار برای قیمت نفت در سال 2016  پیش‌بینی بسیار خوشبینانه‌ای است و احتمالا قیمت نفت بسیار پایین‌تر از این مقدار خواهد بود. از همین رو لازم است تا بودجه سال 2016 بر همین اسال تغییر کند.

در این کنفرانس مطبوعاتی بیش از یکهزار و 400 خبرنگار داخلی و خارجی شرکت دارند. این کنفرانس سالانه از شبکه‌های تلویزیونی «روسیا 1»، «روسیا 24»، «شبکه یک تلویزیون روسیه» و ایستگاه‌های رادیویی «رادیو راشا»، «مایاک» و «وستی اف ام» به صورت زنده در حال پخش است.

سخنگوی کاخ کرملین اعلام کرده که این نشست به مسائل اقتصادی، اجتماعی، موضوعات بین‌المللی از جمله روابط با ترکیه خواهد پرداخت.


به هیچ کشوری اجازه نمی‌دهیم موضع خود را تحمیل کند

رئیس جمهور روسیه در آستانه برگزاری کنفرانس بین‌المللی سوریه فردا در نیویورک، با اعلام این که «موضع روسیه در قبال سوریه تغییر نخواهد کرد و مسکو آماده است تا با هر شخصی که به عنوان رئیس جمهور آینده آمریکا روی کار آید، رابطه برقرار کند» تأکید داشت: ما همچنان به حمایت خود از ارتش سوریه و دولت این کشور در مقابله با نیروهای تروریستی ادامه می‌دهیم. تمام گروه‌های فعال در سوریه که در حال مبارزه علیه داعش هستند می‌توانند از حمایت ما برخوردار باشند. ما با مخالفان آشتی ناپذیر در سوریه نیز ارتباطاتی گرفته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه «روسیه آماده است و تمایل دارد تا روابط خود با آمریکا را توسعه بخشد»، افزود: البته ما به هیچ کشوری اجازه نمی‌دهیم موضع خود را درباره سوریه به ما تحمیل کند. اما از گفت‌وگوها در سوریه حمایت می‌کنیم همچنین از برگزاری انتخابات در این کشور نیز حمایت خواهیم کرد اما این مردم سوریه هستند که باید برای خود تصمیم بگیرند. این بهترین راه حل است.

فرمانده کل قوای روسیه با اشاره به دیدار اخیر خود با «جان کری» وزیر خارجه آمریکا درباره مسئله سوریه تصریح کرد: مسکو و واشنگتن در برخی جنبه‌ها درباره مسئله سوریه طرح‌های مشترکی دارند. البته ما قصد نداریم بیش از مردم سوریه در این کشور اقدامی انجام دهیم. ما همچنان از سوریه حمایت می‌کنیم تا اینکه روند سیاسی در این کشور آغاز شود و تا زمانی که سوریه به کمک‌های ما نیاز دارد ما همچنان در صحنه حاضر خواهیم بود. بسیار مهم است که تمام طرفین ذیربط در این مذاکرات شرکت داشته باشند.

با دولت کنونی ترکیه نمی‌توان به توافق رسید

وی با تأکید بر اینکه «با دولت کنونی ترکیه نمی‌توان به یک توافق دوجانبه رسید» گفت: این مسئله را که شاید ترکیه برای خشنود کردن آمریکا جنگنده ما را ساقط کرده باشد، رد نمی‌کنم

پوتین همچنین به مسئله سرنگونی جنگنده «سوخو 24» اشاره کرد و گفت: آنها [مقامات ترکیه‌ای] تصور کردند که ما عرصه را خالی خواهیم کرد و از صحنه عقب‌نشینی خواهیم کرد! اما نه، روسیه چنین کشوری نیست. ما حضور خود در سوریه را افزایش داده‌ایم و شمار هواپیماهای نظامی مستقر خود در این کشور را نیز بیشتر کرده‌ایم.

رئیس‌جمهوری روسیه علاوه‌براین با هشدار به ترکیه گفت: هیچ سامانه پدافند هوایی روسی در آنجا نبود، اما هم اکنون ما سامانه اس-400 را در سوریه مستقر داریم. اگر قبلا ترکیه مدام حریم هوایی روسیه را نقض می‌کرد، حالا اجازه دهید ببینیم با وجود سامانه پدافند هوایی ما باز هم می‌تواند این کار را انجام دهد.

احتمالا میان آمریکا و ترکیه معامله‌ای پایاپای انجام شده باشد، سرنگونی هواپیما مقابل اشغال بخشی از خاک عراق

وی در پاسخ به این سوال که آیا یک کشور ثالثی در سرنگونی جنگنده روسی نقش داشته یا خیر، گفت: «ما به طور حتم نمی‌دانیم و مطمئن نیستیم که این مسئله صحت دارد یا خیر که کسی در دولت ترکیه تصمیم گرفته باشد آمریکایی‌ها را در نقطه‌ای راضی کند.»
پوتین در ادامه گفت: در وهله نخست، من نمی‌دانم که اصلا آمریکایی‌ها به این کار نیاز دارند یا خیر. شاید برخی توافقات در سطحی خاص صورت گرفته باشد که مثلا ما (ترکیه‌ای‌ها) یک جنگنده روسی را سرنگون می‌کنیم و در عوض شما (آمریکایی‌ها) چشمان خود را ببندید و اجازه دهید وارد عراق شویم و بخشی از خاک این کشور را اشغال کنیم.

احتمال راه‌اندازی پایگاه نظامی موقت روسیه در سوریه وجود دارد


پوتین درباره ادامه و افزایش بودجه حضور نظامی روسیه در سوریه گفت: البته عملیات نظامی ما در سوریه هیچ فشار اقتصادی خاصی بر بودجه کشور روسیه نخواهد داشت. ما قادریم این عملیات را همچنان ادامه دهیم بدون اینکه کوچکترین فشار اقتصادی را روی بودجه کشور احساس کنیم.

رئیس‌جمهوری روسیه افزود: بسیاری بر این باورند که ما باید پایگاه نظامی در سوریه داشته باشیم. ما در این رابطه با شرکای غربی خود نیز صحبت کرده‌ایم. مسئله مبارزه با تروریسم دغدغه اصلی ما است. موضوع موشک و استفاده از بمباران موشکی علیه داعش کاملا ضروری است و احتمال ایجاد پایگاهی موقت در سوریه وجود دارد. اما اینکه ما به طور دائمی بخواهیم در خاورمیانه حضور داشته باشیم،‌ این البته مسئله‌ای است که به نظر من در حال حاضر صحبت درباره آن لزومی ندارد. اگر کمک به کسی لازم باشد،‌ ما از این کمک دریغ نخواهیم کرد.

مقابله با قاچاق نفت و تجارت با داعش نیازمند حضور نظامی است

وی درباره موضوع قاچاق نفت در خاورمیانه و تبادلات اقتصادی برخی کشورها با نیروهای داعش گفت:‌ متأسفانه موضوع قاچاق نفت در خاورمیانه در سطح گسترده‌ای انجام می‌شود. ما در حال بررسی و تحلیل دقیق تمام مسائلی هستیم که در حال اتفاق است. به اعتقاد ما داعش الان یک مسئله ثانویه است.

پوتین همچنین با اشاره به خلأ ایجاد شده پس از جنگ عراق تأکید کرد: از آن زمان به بعد مواردی در ارتباط با تجارت نفت رخ داده است. و این موضوع سال‌ها مخفی مانده بود. تجارتی در آنجا شکل گرفته بود و در سطح گسترده قاچاق نفت انجام می‌شد. برای حذف چنین مواردی حضور نیورهای نظامی لازم است.

وی ادامه داد: متأسفانه نکته قابل تأسف این است که تمام این اقدامات به اسم اسلام انجام می‌گیرد.

روسیه هیچ نیرویی با مأموریت نظامی در اوکراین ندارد

رئیس جمهور روسیه در پاسخ به سوالی درباره مبادله نظامیان به اسارت گرفته شده در اوکراین گفت: نیروهای روسی ای هستند که مأموریت‌هایی در اوکراین دارند اما این به معنای حضور نظامی ما در اوکراین نیست. ما فکر می کنیم اگر مبادله‌ای باید اتفاق بیفتند باید متوازن باشد. ما باید با شرکای خود در این رابطه صحبت کنیم. هر توافقی که به رضایت طرفین بیانجامد ما از آن استقبال خواهیم کرد. رئیس‌جمهور اوکراین باید بداند که هر توافقی نیازمند رضایت هر دو طرف است.

وی افزود: تا کنون در خصوص نظامیان روسی که در اوکراین هستند،‌ صحبتی صورت نگرفته است اما اینکه نظامیان ما در اوکراین مجرم شناخته شوند و با آنها همچون مجرمان برخورد شود، این اصلا عادلانه نیست و به اعتقاد من در این رابطه باید صحبت‌ها و مذاکراتی صورت گیرد تا اسرای طرفین طی توافقی رضایت بخش هر چه زودتر آزاد شوند. علاوه براین ما آمادگی داریم تا با جدایی‌طلبان دونباس وارد مذاکره شویم و آنها را برای پذیرش آتش‌بس پایدار راضی کنیم.

پوتین در خصوص لغو تجارت با اوکراین گفت: روسیه قصد ندارد هیچ تحریمی علیه اوکراین وضع کند. تنها تغییری در نحوه تجارت ما صورت خواهد گرفت. البته روابط اقتصادی اوکراین و روسیه از اوایل ژانویه سال آینده بسیار بدتر نیز خواهد شد.

روسیه آماده لغو روادید با گرجستان است

رئیس جمهوری روسیه همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش درباره رژیم لغو روادید با کشور گرجستان سخن گفت و تأکید کرد: مسکو آمادگی دارد تا هرگونه ویزا برای سفر اتباع این کشور به روسیه را لغو کند.

وی افزود: مسکو آماده است تا روابط خود با تفلیس را احیا کند. ما هرگز کاری انجام نداده‌ایم تا روابط دو کشور را بدتر کنیم. رهبر سابق گرجستان و «میخائیل ساکاشویلی» رئیس‌جمهور سابق این کشور نباید چنین تصمیمات ماجراجویانه‌ای را اتخاذ می‌کرد که در نهایت به تقسیم اراضی گرجستان منجر شد. مقامات سابق گرجستان نباید ما را در این زمینه مقصر جلوه می‌دادند.

پوتین در پایان گفت: روسیه هر تصمیمی که گرجستان در توافق با اوستیای جنوبی و آبخازیا اتخاذ کند، خواهد پذیرفت.

 
منبع: فارس
برچسب ها: پوتین ، ترکیه ، ناطقان
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین