کد خبر: ۳۹۹۸۴
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۳
وزیر نفت با اشاره به اینکه دولت تصمیمی بر افزایش قیمت بنزین ندارد گفت: با عرضه بنزین با کارت سوخت موافق نیستم.
ناطقان:بیژن زنگه وزیر نفت در نشست صبح امروز با اشاره به عملکرد وزارت نفت گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما توسعه پارس جنوبی است.

وی افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده هفت فاز پارس جنوبی در اولویت اول و 10 فاز دیگر در اولویت دوم قرار گرفته و خوشبختانه از ابتدای آغاز به کار دولت با توجه به معضلات مالی توانستیم اولویت یک را به سرانجام برسانیم و فاز 12 را سال گذشته و فازهای 15 و 16 در سال جاری افتتاح شده و به مدار آمد و فاز 18 نیز در مدار است.

زنگنه تصریح کرد: در قدم بعدی اگر مشکلات مالی نبود باید تا پایان سال جاری فاز 19، 21 و 20 به مدار می‌آمد که به دلیل برخی مشکلات به سال دیگر موکول شد.

وزیر نفت ادامه داد: برنامه کلی ما این است که تا پایان دولت یازدهیم 10 فاز اولویت دوم به جز فاز 14 به اتمام برسد.

وی ادامه داد: این موضوع بیش از 30 میلیارد دلار هزینه دارد که خوشبختانه با وجود تحریم‌ها و مشکلات ناشی از کاهش قیمت نفت توانستیم هفت فاز را به مدار بیاوریم.

زنگنه در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به کاهش سوخت مایع تحویلی نیروگاه‌ها گفت: در ابتدای آغاز به کار دولت 45 درصد سوخت موردنیاز نیروگاه‌ها سوخت مایع بوده که امسال این عدد به 17 تا 18 درصد کاهش یافته و امیدواریم در سال آینده نیز شاهد ادامه کاهش آن باشیم.

زنگنه با بیان این که طی همین بازه زمانی نیز بدون محدودیت سوخت صنایع را با گاز تامین کردیم، افزود: همین موضوع سبب شد تا تولید صنایع پتروشیمی نیز افزایش یابد.

وی افزایش ظرفیت تولید و صادرات نفت خام را یکی از سیاستهای اصلی دولت یازدهم اعلام کرد و افزود: با افزایش ظرفیت تولید نفت، مقدار صادرات نفت ما نیز افزایش می یابد، از سوی دیگر با افتتاح فازهای پارس جنوبی نیز تولید میعانات گازی و در نتیجه صادرات آنها نیز افزایش خواهد یافت.

زنگنه با اشاره به اقدامهای وزارت نفت برای افزایش ظرفیت تولید نفت با اولویت میدانهای مشترک، افزود: اولویت نخست ما در این میان، توسعه میدانهای غرب کارون است که ظرفیت تولید آنها در ابتدای دولت یازدهم از ٥٠ تا ٦٠ هزار بشکه در روز تا پایان این دولت به روزانه ٣٠٠ هزار بشکه می رسد.

به گفته وی، بر اساس برنامه ریزی انجام شده، سال آینده، ظرفیت تولید میدانهای غرب کارون به بیش از ٢٠٠ هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

وزیر نفت در ادامه صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه تولید پتروشیمی از مسائل مهم و مورد توجه وزارت نفت است، گفت: در زمان آغاز به کار دولت یازدهم 16 میلیارد دلار تولید پتروشیمی بود که امسال این رقم 18 میلیارد دلار شد که امیدواریم با طرح‌های جدید وزارت نفت این رقم تا پایان سال 96 به 22 میلیارد دلار افزایش بیابد.

وی به کیفیت بنزین‌های تولیدی اشاره کرد و گفت: در آغاز به کار دولت 2.5 میلیون لیتر بنزین یورو 4 در کشور تولید می‌شد در حالی که این رقم به 24 میلیون لیتر رسیده است و تمام سعی ما بر این بوده که در شهرهای بزرگ بنزین یورو 4 مصرف شود ضمن اینکه با آغاز به کار پالایشگاه خلیج‌فارس ما از واردات بنزین بی‌نیاز می‌شویم.

زنگنه به پیشرفت 90 درصدی پالایشگاه خلیج‌فارس اشاره کرد و گفت: اگر چه عمده سهام این پالایشگاه مربوط به دولت نیست اما با توجه به این که یکی از مهم‌ترین طرح‌های پالایشی کشور است ما این موضوع را پیگیری می‌کنیم و در حال حاضر فاز یک این پالایشگاه وارد مرحله راه‌اندازی شده است.

وزیر نفت به این نکته نیز اشاره کرد که پالایشگاه آناهیتا نیز با رفع تحریم‌ها به زودی فعال خواهد شد و با آغاز به کار پالایشگاه جاسک ظرفیت پالایش به 3 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

وی گازرسانی روستایی را از مهم‌ترین طرح‌های استانی عنوان کرد و گفت: در طی این مدت به 800 هزار خانوار گازرسانی انجام شد و با توجه به اینکه یکی از رویکردهای اصلی اقتصاد مقاومتی بحث عدالت است من شخصا گازرسانی روستایی را پیگیری می‌کنم.

زنگنه به بحث مبارزه با فساد و قاچاق در این وزارتخانه نیز اشاره کرد و گفت: از سال گذشته نفت و گاز خودروها را بر مبنای بارنامه و عملکرد دادیم و این موضوع موجب کاهش مصرف شد ضمن اینکه در داخل شهرها نیز سهمیه‌های مصرف خودروها را کاهش دادیم که این امر موجب کاهش چند میلیون لیتری سوخت شده است.

وزیر نفت به رقم کاهش مصرف سوخت اشاره کرد و گفت: برخی می‌گویند تا 7 میلیون لیتر صرفه‌جویی شده است اما به نظر من بخشی از کاهش مصرف مربوط به کاهش ورودی بار به کشور است چرا که حمل و نقل در سال 94 کاهش یافته ضمن اینکه انتقال بار از جاده‌ای به ریلی نیز در این موضوع بی‌تأثیر نبوده اما در کل می‌توان گفت 4 تا 5 میلیون لیتر صرفه‌جویی شده است.

وی به فساد معروف در وزارت نفت اشاره کرد و گفت: مدت‌ها است که قرار است که پول ما را هفته دیگر بدهند اما هنوز هفته دیگر نیامده است.

در ادامه این نشست وزیر نفت با اشاره به بهینه‌‍سازی انرژی گفت: طرح‌های متعددی در ارتباط با بهینه‌سازی انرژی تصویب شده و در حال فعال شدن است و با توجه به رفع تحریم‌ها و امکان فاینانس امیدواریم زمان اجرای این طرح‌ها کوتاه‌تر شود.

وی افزود: ما در برنامه پنج ساله آتی در صنایع بالادستی 130 میلیارد دلار و در پاین دستی 70 میلیارد دلار به جذب سرمایه‌گذاری های داخلی نیازمندیم و در بخش بالادستی عمده این پول باید از منابع خارجی تأمین شود.

وی با اشاره به توسعه میادین مشترک تأکید کرد: در توسعه میادین مشترک و بالا بردن ضریب بازیافت از مخازن باید هم فناوری و هم سرمایه جذب کنیم و این موضوع مهمی است که باید برای آن تدبیر شود و مدل‌های جدیدی در قراردادها در نظر گرفته شود.

زنگنه ادامه داد: در شرایط کنونی رقابت سنگینی در منطقه وجود دارد و کسانی که دوست ندارند ایران در این بخش موفق شود سنگ‌اندازی می‌کنند تا رغبت سرمایه‌گذاران برای کار در ایران را کاهش دهند.

زنگنه با شاره به اینکه موافق نیستم کارت سوخت هشمند ادامه داشته باشد گفت: دولت تصمیمی بر افزایش قیمت بنزین ندارد.

وزیر نفت با بیان اینکه نگرانی منتقدان را قبول دارم گفت: معیار عملکرد در قراردادهای جدید نفتی مصوبه دولت است؛ تاکنون متن اصلی قرارداد تدوین نشده است.

وی همچنین تصریح کرد: برخی منتقدان می‌گویند مدل جدید قراردادهای نفتی قرارداد مشارکت در تولید است، این در حالیست که پیش از من آقایان داشتند با هندی‌ها قرارداد مشارکت در تولید می‌بستند، من جلوی آنها را گرفتم. هیچ کس مثل من در قراردادها شفاف نیست.

زنگنه در ادامه با اشاره به اینکه برای توسعه صنعت نفت، منابع داخلی جوابگو نیست گفت: در نظر داریم 15 تا 20 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی بگیریم و در حال حاضر منابع داخلی ما جوابگوی هزینه‎های جاری ما نیز به سختی است و ما باید به فکر جذب فناوری و منابع باشیم.

وی به این نکته نیز اشاره کرد که در یک سال اخیر در جهت توسعه فناوری در صنعت نفت مبلغ هزار میلیارد تومان با دانشگاه‌های معتبر کشور قرارداد بسته شده تا در بخش فناوری تنها به خارجی‌ها متکی نباشیم ضمن اینکه در جذب سرمایه‌های خارجی ساخت مراکز پژوهشی مشترک اولویت ما است.

** موافق ادامه طرح کارت سوخت بنزین نیستم

زنگنه با اشاره به برنامه دولت برای قیمت بنزین در سال آینده گفت: دولت در مورد قیمت بنزین و افزایش آن هیچ تصمیمی نگرفته است ضمن اینکه من موافق ادامه طرح کارت سوخت بنزین نیستم.

وی افزود: البته باید در بخش گازوئیل کارت سوخت ادامه یابد اما ادامه این طرح در بخش بنزین با توجه به قطع سهمیه و خرج عظیم نوسازی این سامانه به صرفه نیست البته برخی می‌گویند با وجود این سامانه اطلاعاتی به دست می‌‌آید اما از اطلاعات به دست آمده در هشت یا نه سال گذشته هیچ استفاده‌ای نشده و ادامه این طرح موجب فساد خواهد شد.

زنگنه تأکید کرد: من موافق دو نرخی شدن بنزین نیستم و به نظر من باید بنزین تک نرخی باشد.

وزیر نفت در ادامه با اشاره به جزئیات برگزاری مناقصه گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده اوایل سال آینده این مناقصه برگزار می‌شود و اولویت ما میادین مشترک برای افزایش بازیافت است.

وی به این نکته نیز اشاره کرد که این مناقصه در ایران برگزار خواهد شد البته قرار بود در اسفند ماه در انگلیس جلسه‌ای برگزار شود که به دلیل عدم صدور ویزا این موضوع منتفی شد و همین لغو شدن اثر گذاشت و طرف مقابل اعلام کرد که به زودی مشکل ویزا نیز حل می‌شود.

وی با اشاره به موضوع کرسنت گفت: در شرایط کنونی به دلیل منافع ملی سکوت می‌کنم ما به زودی یا قبل از انتخابات و یا بعد از انتخابات در مورد جزئیات آن توضیح خواهم داد.

** زیاده‌خواهی ترک‌ها در قرارداد با ایران

زنگنه در ادامه با اشاره به قرارداد گازی میان ایران و ترکیه گفت: قراردادهای گازی با توجه به اینکه درازمدت هستند و در آن به دلیل تحولات نمی‌توان قیمت را در ابتدای کار نهایی کرد همواره با این مشکلات مواجه هستند و نمی‌توان از طرف مقابل ناراحت شد.

وی ادامه داد: در این قرارداد ترکیه تاکنون دو بار تقاضای تجدیدنظر کرده که یک بار قبل از دوره ما بود و 12 درصد تخفیف گرفت و یک بار هم در سال 91، تقاضای 25 درصد کاهش قیمت و 37.5 درصد تخفیف در قیمت را داده بود که جمع آن 62.5 درصد تخفیف می‌شود که از سال 2012 این تقاضا در حال بررسی است.

زنگنه تصریح کرد: تخصیص 25 درصدی اول در داوری سال گذشته رد شده و در داوری بعدی 13 تا 15 درصد تخفیف به ترکیه داده شده که برای آن دو درصد نیز 60 روز زمان مذاکره گذاشته است.

زنگنه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر عربستان بخواهد در جهت همگرایی بیشتر با ایران مذاکره کند عکس‌العمل ایران چه خواهد بود؟ گفت: ما از هر گونه مذاکره با کشورهای عضو اوپک از جمله عربستان استقبال می‌کنیم.

** هنوز دچار توهم آدم مهم بودن نشده‌ام

زنگنه با اشاره به عملکرد کشورهای حوزه خلیج‌فارس بر قیمت نفت گفت: ما به سخت زندگی کردن عادت کرده‌ایم اما برخی کشورها با کاهش قیمت نفت با مشکلات بسیاری مواجه شدند و تحت فشار هستند لذا کاهش قیمت نفت آنها را بیشتر از ما با مشکل مواجه می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی شما را عامل کاهش قیمت نفت عنوان می‌کنند، گفت: اگر من شخصی هستم که می‌توانم قیمت نفت را در دنیا کاهش بدهم و رشد اقتصادی کشورهایی مانند چین را کم کنم پس حتما خیلی مهم هستم اما من هنوز دچار توهم مهم بودن نشده‌ام.

** هیچ میدان مشترکی با روسیه نداریم

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی رسانه‌های روسی از کشف میدان نفتی در دریای خزر و برداشت مشترک ایران و روسیه از آن خبر می‌دهند، گفت: ما با روسیه هیچ میدان مشترکی نداریم و این موضوع صحت ندارد.

وزیر نفت به امنیت بالای سرمایه‌گذاری در ایران اشاره کرد و گفت: ایران امن‌ترین کشور منطقه برای سرمایه‌گذاری است و امنیت ما از خیلی از کشورهای اروپایی بالاتر است لذا نباید برای سرمایه‌گذاری مشکلی وجود داشته باشد.

زنگنه به بحث سوآپ اشاره کرد و گفت: هنوز سوآپ باز است اما در شرایط کنونی جزو اولویت‌ها ما نیست ولی در کل چه در سوآپ نفت و سوآپ گاز ما هیچ مشکلی نداریم و می‌توانیم با سایر کشورها قرارداد ببندیم البته در گذشته ملاحظاتی وجود داشت که الان آن نیز رد شده است.

** تخلف پاکستان در صادرات گاز ایران

وزیر نفت به تکلیف خط لوله ایران و پاکستان اشاره کرد و گفت: ما به صادرات گاز به پاکستان متعهد و علاقمند هستیم اما پاکستان در این بخش تخلف کرده چرا که از ابتدای سال 2015 باید گاز ایران می‌گرفت اما چون امادگی نداشته از این موضوع تخلف کرده و باید خسارات به ما بدهند.

وی به این نکته اشاره کرد که برخی از پتروشیمی‌ها که نمی‌توانند با این نرخ خوراک به کار خود ادامه دهند و ضرر می‌کنند این در حالی است که ما حداکثر تخفیف را برای آنها در نظر گرفته‌ایم و اگر می‌بینند که ضررده شده‌اند بهتر است ادامه ندهند چرا که مزیت ما در ایران بر خوراک گازی است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال پالایشگاه آبادان سالی 2 میلیارد دلار ضرر می‌دهد و در شرایط کنونی محکوم به فنا است و باید این واقعیت را پذیرفت.

وزیر نفت در ادامه صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال که در توسعه میادین مشترک اولویت با کدام کشورهای است، گفت: ما هیچ اولویتی در انتخاب کشورها نداریم اما علاقمندیم با کشورهایی که تکنولوژی بالاتر و سوابق بهتری دارند همکاری کنیم.

زنگنه به کاهش قیمت نفت اشاره کرد و گفت: با این قیمت نباید انتظار نوسازی تجهیزات صنعت نفت را داشت که یا باید قیمت‌ها افزایش پیدا کند یا در قالب قراردادهای جدید به این موضوع توجه شود ضمن اینکه باید فکری هم برای درآمد شرکت نفت کرد.

**دریافت درآمد نفتی ایران با ارز یورو

وزیر نفت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دریافت درآمدهای نفتی ایران با یورو است یا دلار، گفت: این یک موضوع عملیاتی است و ما در کشور نفت را با دلار می‌فروشیم و اینکه نرخ آن را با چه ارزی پس بگیریم به تصمیم بانک مرکزی بستگی دارد اما احتمال دارد که این دریافت درآمدهای نفتی با یورو باشد.

وی به این نکته نیز اشاره کرد که دریافت مطالبات نفتی نیز با ارز مورد نظر بانک مرکزی صورت خواهد گرفت.

زنگنه با اشاره به اینکه بخشی از طلب‌های وزارت نفت دریافت شده گفت: دریافت بخش دیگر شروع شده است و رقمی که مربوط به طلب شرکت نفت است بیش از 4 میلیارد دلار است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین