کد خبر: ۴۰۶۶۲
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۸
با توجه به گمانه‌زنی‌ها درباره خرید سامانه‌های موشکی سوال اینجاست که ایران آیا "سامانه موشکی اس 400 " را می‌خرد؟
ناطقان:چند ماهی است که گمانه زنی هایی درباره خرید سامانه های دفاع موشکی  "اس 400"  عنوان شده و در این پروسه سخنانی از سوی مقامات روس مطرح شده است.


سامانه های دفاع موشکی "اس 400" توانمندی های گسترده ای در انهدام اهداف با ابعاد مختلف و رادار گریز دارند و" کرملین"  این سامانه را در شرق روسیه مستقر کرده  تا بتواند در مقابل اقدامات مخرب "ناتو" مقابله کند.



**آیا ایران سامانه موشکی  "اس 400" می خرد ؟

اخیرا سردار سرتیپ "حسین دهقان" وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح  درباره بحث‌های مطرح‌ شده مبنی بر این‌که ایران قرار است سامانه   "اس 400 "  را نیز از روسیه خریداری کند، گفت: اگر ما تشخیص دهیم که نیاز به سامانه  "اس 400 "  داریم آن را دنبال خواهیم کرد.
 

آیا ایران سامانه موشکی





وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح  یادآور شد: درعین‌حال ما یک سیستم پدافند برد بلند که در کلاس  "اس 300 "  و  "اس 400 " است را تحت عنوان  "باور 373 "  خودمان طراحی کرده‌ایم و فازهای تحقیقاتی آن نیز انجام شده است.


به عبارت بهتر سامانه دفاع موشکی "اس 400 " می‌تواند یک پهنه وسیع را در سمت مناطقی که جمهوری اسلامی ایران احساس کند اقدامات خصمانه در آن نقاط وجود داشته تحت پوشش قرار دهد و پیمان آتلانتیک شمالی را کنترل کند.


**مشخصات سامانه موشکی "اس 400"

مجموعه های پدافند موشکی  "اس ۴۰۰ یا تریومف" (در طبقه بندی ناتو  "اس.ای- 21 ")  پیشرفته ترین تسلیحات پدافند موشکی روسی است که قادر به هدف قرار دادن هواپیماها تا برد ۴۰۰ کیلومتر و موشک های تاکتیکی تا شعاع ۶۰ کیلومتر است.   


سامانه "اس 400 " از موشک هایی در برد 120 تا 400 کیلومتر و لانچر و رادار تشکیل شده و می‌تواند  اهداف تعیین شده در  اطراف "مدیترانه" و "شرق اروپا" را هدف قرار دهد.

 
سایت  " گلوبال سیکیوریتی (Global Security) " عنوان داشت: سامانه دفاع موشکی "اس 400 (S-400 Triumph Air Defense System) " یک سیستم دفاع هوایی پیشرفته  بوده که  قادر به از بین بردن تمام "سلاح های هوایی مدرن"، از جمله "هواپیماهای تاکتیکی" و "استراتژیک"، "موشک های بالستیک" و "اهداف مافوق صوت" است.


این سایت ادامه داد: این سامانه توسط شرکت  "آلماز آنتی"  تهیه شده و قادر به هدف قرار دادن تا 36 هواپیما در آسمان است و این سامانه دفاع موشکی نه تنها "هواپیماها" و  "بمب افکن های راهبردی" را نابود می‌کند، بلکه می‌تواند  "موشک های بالستیک" را نیز از بین ببرد.


سایت  " گلوبال سیکیوریتی (Global Security) " تاکید کرد: طرح توسعه سامانه دفاع موشکی  "اس 400" به سال 1980 باز می‌گردد و بهینه سازی آن ادامه یافته است.  این سایت تاکید کرد: سه هنگ از سامانه دفاع موشکی "اس 400" در سه شهر "مسکو" ، "دیمیتیریوف" و "زودنیگورو" مستقر شده و البته یک هنگ هم در جنوب در بندر "ناخودکا" قرار دارد.


این سایت تاکید کرد: این سامانه دفاع موشکی قادر به به هدف قرار دادن اهداف در ارتفاع تا 186 مایل متری است. دیگر قابلیت سامانه دفاع موشکی "اس 400" تاکتیک  "شلیک کن و فراموش کن (Fire and Forget) " بوده که قابلیت انهدام هدف تا لحظه اصابت را دارد (به عبارت بهتر تا به هدف برخورد نکند از اقدام باز نمی ایستد).



سایت  " گلوبال سیکیوریتی (Global Security) " با اشاره به ویژگی های مهم دیگر سامانه دفاع موشکی "اس 400" عنوان داشت:  پس از حمله ترکیه به جنگنده نیروی هوایی ارتش فدراسیون روسیه (در "لاذقیه") ، این کشور تصمیم گرفت تا سامانه موشکی "اس 400" را در سوریه مستقر کند.


به گفته منابع روسی و دیگر کشورها،  "اس-۴۰۰ " قادر به تشخیص ۱۰۰ هدف به طور هم‌زمان و درگیر شدن با ۱۲ هدف به طور هم‌زمان از محدودهٔ ۴۰۰ کیلومتری است. این هدف‌ها می‌توانند از جمله انواع "هواگرد"، "هواپیما"، "موشک‌های کروز و موشک‌های بالستیک"  باشند.




**چه کشورهایی به دنبال خرید "اس 400" هستند ؟

برخی کشورها همچون هند و جمهوری خلق چین به دنبال خرید این سامانه موشکی هستند و تلاش هایی نیز در این زمینه انجام داده اند.  "نارندرا مودی"  نخست وزیر هند در این زمینه عنوان داشت:  می‌خواهیم روابط خود را در عرصه علوم ، تکنولوژی و استخراج معادن با روسیه تقویت کنیم و  روابط تجارتی بین روسیه و هند می‌تواند بیشتر تحکیم یابد که نه تنها به نفع هر دو کشور، بلکه به جهان است.


نخست وزیر هند قصد دارد تا با خرید پنج سامانه دفاع موشکی "اس 400" از فدراسیون روسیه آن ها را در مرز مشترک با پاکستان به عنوان یک تهدید بالقوه که برای خود فرض می‌کند، استقرار دهد.  گفته‌ می‌شود استقرار این سیستم موشکی روسیه میلیاردها دلار هزینه خواهد داشت.




**سامانه موشکی "اس 300" و "اس 400" در صورت خرید یا دریافت احتمالی در کدام نقاط می‌تواند مستقر شود؟

اگر به جغرافیای منطقه ای نگاه کنیم؛ می‌بینیم که ترکیه، عربستان  و اسرائیل سه نیروی هوایی قدرتمند در منطقه هستند و لذا این سامانه های دفاع موشکی در صورت تحویل می‌توانند در منطقه "غرب" و "جنوب غرب" کشور مستقر شود.




آیا ایران سامانه موشکی

آیا ایران سامانه موشکی






به عبارت بهتر پایگاه هوایی "اینجرلیک"  ترکیه  (در شهر "آدانا" در جنوب ترکیه)،  "پایگاه ناحیه شرقیه"، "ملک خالد" و "ملک عبدالعزیز" عربستان و پایگاه های هوایی در شمال سرزمین های اشغالی می‌توانند به عنوان پایگاه های خطرناک معرفی شوند و سامانه های دفاع موشکی می توانند به خوبی ایفای نقش کنند.  

**پایگاه هوایی  "ملک خالد"

"ملک خالد ( King Khalid Air Base) " یکی از پایگاه‌های نظامی ارتش عربستان سعودی است که در جنوب این کشور واقع شده و این پایگاه بیش از 3700 متر از سطح دریا فاصله دارد و نزدیک منطقه "خمیس مشیط"  واقع شده است.


 **پایگاه هوایی  "ملک عبدالعزیز"

این پایگاه هوایی یکی از بزرگترین پایگاه‌های هوایی رژیم سعودی بوده که حمایت تاکتیکی و لجستیکی را در  "ناحیه شرقیه"  بر عهده دارد.  پایگاه هوایی ملک عبدالعزیز (King Abdul-Aziz  Air Base ) دارای انواع جنگنده‌های  "اف 15"،‌ "جت استریم"  و " تورنادو"  است.




آیا ایران سامانه موشکی







در حقیقت استقرار سامانه های دفاع موشکی  "اس 400" و "اس 300" که یکی از آن ها در آستانه تحویل و دیگری در حد گمانه زنی بوده می‌تواند در نزدیکی پایگاه های مذکور در داخل کشور مستقر شوند.

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین