کد خبر: ۴۰۷۲۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۶
هر روز که بیشتر از تبلیغات انتخاباتی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی می گذرد، نامزدها و هواداران آنها در نقاط مختلف کشور برای جلب آرای مردم اقدام به استفاده از شیوه هایی می کنند که جدید و در عین حال، عجیب است.
ناطقان:هر روز که بیشتر از تبلیغات انتخاباتی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی می گذرد، نامزدها و هواداران آنها در نقاط مختلف کشور برای جلب آرای مردم اقدام به استفاده از شیوه هایی می کنند که جدید و در عین حال، عجیب است.

به گزارش ایرنا اگرچه تبلیغات رسمی نامزدها از روز پنجشنبه گذشته آغاز شده اما دست کم، سه ماه است که مردم و مسئولان شاهد تبلیغات برخی از نامزدهای انتخابات مجلس هستند و این تبلیغات را در قالبهایی نظیر پیامک، نشست های دوستانه، سخنرانی در آیین های مختلف و حضور نامزدها در محافل گوناگون مشاهده می کنند.

آنها تا حالا به اینگونه اقدامات، تبلیغات غیر رسمی می گفتند و از روز پنجشنبه گذشته 29 بهمن 94 که تبلیغات، رسمی شده است با هیجان بسیار به استفاده از شیوه های تازه ای برای جلب آرای مردم روی آورده اند.

این در حالی است که شیوه های عادی نظیر و سنتی نظیر نصب بنر، توزیع بروشور، سخنرانی ها و اخیرا استفاده از فضای مجازی هم با شدت از سوی آنها دنبال می شود.

خبرنگاران ایرنا در گزارش هایی که در روزهای گذشته انتشار یافت، برخی از این روش های ابداعی در تبلیغات را شرح داده اند. در این قسمت نیز از میان انبوه خبرهای ایرنا در باره انتخابات، روشهای تازه ای از تبلیغات انتخاباتی آنها را جمع آوری کرده ایم که آنها را می خوانید:

** مغازه ها هم وارد میدان شدند

اندکی پس از آغاز زمان رسمی تبلیغات انتخاباتی برای مجلس دهم، یک پیامک روی نمایشگر گوشی های یک حوزه انتخابیه در استان فارس نقش بست که در آن نوشته شده بود: ' فروشگاه ... فارس سیاسی نیست ولی قاطعانه از دکتر ... حمایت می کند'.

این فروشگاه در شیراز واقع شده و بنا به گزارش ها، مشتریانش عمدتا اقشاری هستند که درآمدهای متوسط دارند و کارمند هستند.
علاوه بر آن، از حدود سه ماه پیش تاکنون مردم یک شهر بزرگ در استان فارس در هر مناسبتی که در تقویم درج شده، شاهد دریافت یک پیامک بوده اند که بویژه در باره مناسبت های مذهبی، حاوی تبریک ولادت یا تسلیت شهادت بود.
حالا، با مشخص شدن فهرست افراد تایید صلاحیت شده برای مجلس دهم، مردم فهمیده اند که ارسال این پیامک ها از طرف شخص موردنظر حکمتی داشته چون او خود را از آن شهر نامزد انتخابات مجلس کرده است.

** نمازجمعه رونق بیشتری گرفت

صفوف نمازجمعه هفته گذشته در برخی شهرستان ها نسبت به هفته های مشابه رونق بیشتری داشت چون معلوم شده که برخی نامزدها و هواداران آنها برای جلب نظر مردم تصمیم گرفته اند حضور گسترده ای در این آیین مذهبی - سیاسی داشته باشند.

به عنوان نمونه، خبرنگار ایرنا در این زمینه از آذربایجان شرقی گزارش داد عوامل و نزدیکان نامزدهای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در یکی از شهرهای معروف این استان حضور پررنگی در میان شرکت کنندگان آیین عبادی، سیاسی نماز جمعه داشته و علاوه بر آن، با توزیع عکس و کاغذ نوشته (بروشور) حاوی زندگی نامه و سوابق نامزدهای مورد نظر خود، برای جلب نظر نمازگزاران در پای صندوق های رای تلاش می کنند.

برخی از داوطلبان انتخابات دهمین دوره مجلس نیز در برخی نقاط از جمله تبریز و تهران در بین نمازگزاران حاضر شده و با آنان چاق سلامتی می کنند تا از شیوه تبلیغات چهره به چهره بخوبی بهره گرفته باشند. همچنین تعدادی از آنان در ردیف های نخست نماز جمعه حضور یافته اند تا هم مردم آنها را بهتر ببینند و هم، شاید بخت با آنها یاری کند و در قاب دوربینهای تلویزیون جای بگیرند.

از یکی از شهرهای استان سمنان هم خبر رسیده که طرفداران تعدادی از نامزدها، علاوه بر توزیع بروشورهایی در معرفی نامزد موردنظر خود، نشریه های حاوی عکس، تقویم، کتاب دعا و مطالب حاوی زندگینامه و برنامه های انتخاباتی نامزدها را بین نمازگزاران توزیع کرده اند.

** وقتی زنان برای شوهرانشان سنگ تمام می گذارند

خبرنگاران ایرنا از برخی نقاط کشور نیز خبر می دهند که هیجان انتخابات چنان برخی خانواده ها را فراگرفته که همسران نامزدها همه توان و همت خود را به کار گرفته اند تا برای زوج خود تبلیغ و رای جمع کنند.

در این زمینه، استان مازندران شاهد صحنه مبارزات تبلیغاتی گروهی همسران نامزدها است. به گزارش ایرنا، همسران نامزدهای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در مازندران اعلام کرده اند: ما با این اقدام خود ثابت کردیم که زن ایرانی همیشه دوشادوش مرد خود در تمام عرصه ها حضور می یابد.

اما مهمتر از آن، شیوه ای است که تاکنون کمتر در کشور خود شاهد آن بوده ایم و آن حضور نامزدها همراه با همسرشان هنگام ثبت نام در انتخابات مجلس بوده است. ظاهرا، در این زمینه نیز مازندرانی ها حضور پررنگ تری داشته اند.

برخی از زنان مذکور به خبرنگار ایرنا گفته اند: ما از تمام فرصت ها برای تبلیغ همسر خود استفاده خواهیم کرد تا به این صورت شانس او را برای کسب آرا افزایش دهیم.

مجالس روضه ، باشگاه های ورزشی، سالن های آرایش، خیاطی و مجالس عروسی از جمله فضاهایی هستند که چون امکان حضور نامزدهای مرد مجلس در آنجا فراهم نیست، زنان متناسب با ظرفیت و توانمندی خود، در آن تبلیغات می کنند.

کار در این زمینه تا آنجا پیش رفته است که با وجود بی توجهی بسیاری از نامزدها در برنامه های خود به مسائل زنان، برخی از آنها با راه اندازی ستاد تبلیغاتی ویژه بانوان و حضور در نشست های اختصاصی زنان تلاش می کنند آرای این قشر مهم جامعه را به نفع خود جلب کنند.

** علی پروین هم آستین بالا زد

حضور چهره های ورزشی محبوب ملی بویژه فوتبالیست ها هم این روزها مورد توجه برخی نامزدها قرار گرفته است. در این زمینه، خبرنگار ایرنا از یکی از شهرهای شمالی کشور خبر داد که
یکی از نامزدهای انتخابات مجلس، به تازگی میزبان علی پروین پیشکسوت تیم پرسپولیس و محمود فکری از پیشکسوتان تیم استقلال بوده است.

برخی ستادهای انتخاباتی در شهرهای دیگر نیز می گویند که در همین ایام، افرادی نظیر علی فتح الله زاده، میرشاد ماجدی و تعدادی از بازیکنان تیم استقلال تهران را به نشانه حمایت از نامزد مورد نظر خود، در جمع خویش داشته اند.
چهره های یادشده هنوز واکنشی به اینگونه خبرها نشان نداده اند.

اینگونه تبلیغات در شرایطی رخ می دهد که نامزدهای دو جناح سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب در نقاط مختلف کشور با هیجان بسیار در کار تبلیغ نامزدهای خود هستند.

در این زمینه، دعوت از چهره های ملی برای سخنرانی و حتی در حد حضور در ستاد و اعلام حمایت علنی آنها از نامزدهای موردنظر خود در تبلیغات انتخاباتی شهرستانها با حرارت تمام دنبال می شود.

** چای و کیک با طعم انتخابات

شاخص ترین فعالیت تبلیغی نامزدهای انتخاباتی در برخی استان ها از جمله استان سمنان نیز دیدارهای خانگی و نشست های خودمانی همراه با پذیرایی گزارش می شود؛ به گونه ای که اینگونه تبلیغات در برخی موارد، جایگزین تبلیغات شهری و میدانی شده است.

سخنرانی در جمع نمازگزاران مساجد و جمع های خانگی در استان سمنان و شب نشینی های خانوادگی و طایفه ای نیز از رویکردهای تبلیغی نامزدهای انتخاباتی این استان است.

شرکت در مراسم عمومی و مردمی نظیر مجالس ترحیم و روضه های ایام فاطمیه و حضور بر سر خاک اموات و شهدا و نماز جمعه در پنجشنبه و جمعه گذشته نیز از مواردی است که در بخش تبلیغی نامزدها مشاهده می شود . نامزدها در مجموع سعی می کنند با رصد اماکن تجمع مردم، با جمعی از طرفداران خود به این محل ها رفته و مباحثه های دو یا چند نفره را به صورت سرپایی با مردم شکل دهند.

شهرگردی و تبلیغ چهره به چهره در بین بازاریان، مسافران ایستگاه های تاکسی و اتوبوس با همراهی هواداران نوع دیگر تبلیغ نامزدها است.

بعضی از مناطق شهری و روستایی هم به خاطر جذابیت تعطیلی روز جمعه با ترافیک ورود و خروج نامزدها مواجه بود تا از شیوه سنتی تبلیغات انتخاباتی مانند سخنرانی و تبلیغ چهره به چهره هم بهره کافی گرفته شود.

حضور نامزدها همراه با تعدادی از طرفداران در روستاها و دیدارهای مردمی، دیدار با بزرگان و شرکت در نماز جمعه اهل سنت یا شیعیان و انتشار اطلاعاتی از سابقه فعالیت های اجرایی خود در رسانه های مکتوب نیز بخشی از تبلیغات نامزدها در استان خراسان جنوبی گزارش شده است.

** جلسات پیاپی احزاب سیاسی

در این میان، احزاب و تشکل های سیاسی از جمله در استان خراسان شمالی به تبعیت از احزاب مادری کشور، بر فعالیت های خود افزوده اند.

اگرچه شمار زیادی از نامزدهای انتخابات مجلس به گفته خود،به طور مستقل در این انتخابات شرکت کرده انداما از مدت ها قبل گروه های سیاسی متشکل از دو طیف عمده اصلاح طلبان و اصولگرایان با راه اندازی شوراهای مشورتی و هماهنگی، در صدد معرفی گزینه های منتخب خود به جامعه بودند.

جلسات مکرر اصلاح طلبان و اصولگرایان در استان کرمانشاه هم به انتخاب نامزدهای موردنظر برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی منجر شده و تبلیغات انتخاباتی این دو جناح به صورت آشکار (بنر، پوستر، کارت و سخنرانی ها) و نامحسوس (جلسات محفلی، همفکری، هماهنگی نامزدها، رایزنی های پشت پرده و...) در حال پیگیری است.

با این حال، اختلافاتی هم در میان این گروه ها مشاهده می شود که خود را به صورت لیست های انتخاباتی متفاوت نشان داده است.

** تخریب و انتقاد همچنان ادامه دارد

همزمان با تبلیغات سالم، متاسفانه خبرهایی از وجود تخریب رقبا از سوی برخی نامزدها در نقاط مختلف کشور می رسد. بطور مثال، از یکی از شهرهای استان گیلان خبر می رسد که در روزهای اخیر، اکثر نامزدها بیش از پرداختن به تشریح برنامه های خود، به تخریب رقبا پرداخته اند.

در این میان، برخی از هواداران از تخریب رقبا خوشحال شده و دست به تشویق آنها می زنند و برخی دیگر نیز منتظر ارائه برنامه از سوی نامزدهای مورد نظرشان هستند.

انتقاد از سرعت کند پیشرفت پروژه ها و نیز نبود فرصت های شغلی مناسب از جمله بحث هایی است که در سخنرانی بسیاری از نامزدها با هدف زیرسوال بردن عملکرد نمایندگان کنونی یا مسئولان اجرایی کاملا نمایان است.

برخی از نامزدها نیز پیش از سخنرانی و پس از آن، با راه انداختن کارناوال های مختلف باعث ایجاد ترافیک در خیابانهای اصلی شهرها می شوند.

** میوه های تازه درختان بی برگ

تبلیغات نامزدهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی بر خلاف نامزدهای نمایندگی مجلس خبرگان، بسیار انبوه است و نه تنها چهره اغلب خیابان های شهرها و فضای بیلبوردها و تابلوهای تبلیغاتی تدارک شده از سوی شهرداری ها را پر کرده، بلکه به میوه های درختان بی برگ در فصل زمستان نیز تبدیل شده است.

به رغم اعلام ممنوعیت نصب پوسترها و تراکت های تبلیغاتی بر روی در و دیوار اماکن عمومی و خصوصی و آویزان کردن آنها روی درختان، از بسیاری شهرها از جمله شهرهایی نظیر تهران و مشهد گزارش می رسد که درختان این شهرها نیز از تبلیغات نامزدهای مجلس مصون نمانده و پوسترها، پلاکاردها و تصاویر آنها بر شاخه های درختان گوناگون در حال اهتزاز و تکان خوردن است.

البته، این تبلیغات بیشتر انفرادی است و لیست های انتخاباتی ائتلافها کمتر در میان آنها به چشم می خورد، اگرچه نامزدهای یادشده به برخی جناحها نیز تعلق دارند.

گفته می شود در مشهد در میان همین تبلیغات انفرادی، اکثر چهره های نامزدهای یک جناح دیده می شود اما در مقابل، تبلیغات چهره های جناح دیگر اعم از گروهی و انفرادی در شهر به ندرت دیده می شود جز در مقابل ستادهای انتخاباتی نامزدها و بیشتر تبلیغات آنان به صورت اینترنتی و با استفاده از شبکه های مجازی مانند تلگرام است.

حتی شعار برخی از این نامزدها تبلیغات بدون پوستر و کاغذ است.

علاوه بر این، آنچه یشتر به چشم دیده می شود اغلب تبلیغات خیابانی و سنتی است و علاوه بر خیابان ها در پشت شیشه های مغازه ها و برخی دیوارهای شهر هم محسوس است و با توجه به وجود حدود 300 نامزد مجلس شورای اسلامی در مشهد، هر نامزد از هر فضایی برای تبلیغات خود بهره برده است.

** تبلیغات مجازی با اتاقهای پرسش و پاسخ

در کنار همه اینها، دامنه تبلیغات اینترنتی و شبکه های مجازی و پیامکی در سراسر کشور گسترده است؛تبلیغاتی که به صورت لحظه ای بر حجم آن افزوده می شود و گروه های متعدد اعم از اصلاح طلب و اصولگرا و اشخاص مختلف، مردم به ویژه نسل جوان را مورد خطاب قرار داده اند.

در این زمینه از استان مرکزی خبر می رسد شبکه های اجتماعی و فضای مجازی این روزها جایگاه پررونق تبلیغات شده است و انواع گروه ها و کانال ها با القاب و محتوای تبلیغی به شیوه های گوناگون در خدمت نامزدهاست.

یکی از شیوه های تبلیغی مدرن با بهره گیری از فضای مجازی، اتاق های پرسش و پاسخ است که به عنوان فضایی برای تضارب آرا اعضا با نامزدها طراحی شده و هر شب با آمدن یکی از نامزدها، گفتمان در حوزه نقد تفکر و دیدگاه ها، برنامه ها و مطالبات انجام می شود.

یکی از این اتاق های پرسش و پاسخ با قرعه کشی، پنج نامزد مطرح را در زمانبندی مشخص برای گفت و گو و هم اندیشی مجازی انتخاب و معرفی کرده است.

یکی از روش های مدرن دیگر در شیوه های تبلیغی بستر مجازی، نظرسنجی های اینترنتی و اعلام نتایج آن است که بیشتر در شبکه اجتماعی تلگرام انجام می شود.

برخی نامزدها مطرح کرده اندکه شیوه های قدیمی تبلیغ امروز کارساز نیست و نامزدها باید با ایجاد توفان فکری، تصمیم سازی گروهی، تکنیک اس آی ال و دوئل تبلیغی، اعتماد سازی، کشش و ارسال پیام، و دادوستد رفتاری و اخلاقی را چاشنی پوستر چسبانی کنند تا بلیط شان اقبالی داشته باشد.

با آغاز تبلیغات میدانی و علنی نامزدهای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی که از روز پنجشنبه در سراسر کشور آغاز شده در جزیره کیش نیز در برخی محل های تعیین شده در مقابل محل برگزاری نماز جمعه و سطح جزیره پوسترهای تبلیغاتی از نامزدهای انتخابات به چشم می خورد .

پخش تراکت های انتخاباتی پس از پایان نماز جمعه نشان از آغاز تبلیغات و تلاش برای رسیدن به کرسی های مجلس دهم دارد .

همچنین اعلام برنامه های روزانه در دنیای مجازی و شبکه های اجتماعی، نشست های دانشجویی، دیدار با متنفذین و موثرین منطقه ای، حضور فعال و گسترده در مسجد سطح شهر و سخنرانی در مساجد پرجمعیت منطقه ، اقامه نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا در مساجد ها از دیگر شیوه های تبلیغاتی است.
منبع: تابناک
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
امیر قدیمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
0
0
این همه تلاش واسه خدمتگزار شدن .
پول ، تو چقدر خدمتگزار داری . خوش بحالت پول پول پول .
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین