کد خبر: ۴۱۷۰۹
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۱
وزرای خارجه ایران و عربستان که به منظور شرکت در پنجمین نشست فوق العاده سران سازمان همکاری‌های اسلامی درباره فلسطین و قدس شریف در جاکارتا به سر می‌برند، امروز در حاشیه نشست وزرا احوالپرسی و مصافحه‌ای چند ثانیه‌ای داشتند.
ناطقان: به جاکارتا، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به منظور شرکت در پنجمین نشست فوق العاده سران سازمان همکاری های اسلامی درباره فلسطین و قدس شریف در آخرین ساعات شنبه شب تهران و به همراه حسین جابری انصاری سخنگوی دستگاه دیپلماسی و تعدادی از مدیران کل حوزه آسیا و اقیانوسیه تهران را به مقصد جاکارتا ترک کرد، صبح امروز (یکشنبه) به وقت محلی وارد پایتخت اندونزی شد و در فرودگاه جاکارتا مورد استقبال مدیرکل آسیای جنوب شرقی وزارت خارجه اندونزی، ولی الله محمدی نصرآبادی سفیر ایران در جاکارتا و دیپلمات های سفارت جمهوری اسلامی قرار گرفت. او در بدو ورود در جمع خبرنگاران اعزامی هدف از سفرش را تشریح کرد و گفت: حدود یک سال است که از سازمان همکاری اسلامی برای برگزاری اجلاس ویژه سران درباره بحث فلسطین و جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین درخواست صورت گرفته و لذا این اجلاس بعد از یک سال به همت دولت اندونزی تشکیل شده که ما از این اقدام به موقع و ضروری آنها سپاسگزاریم.

وزیر خارجه ادامه داد: ما نیز براساس مبانی سیاست خارجی جمهوری اسلامی مواضع خود را درباره فلسطین و سیاست‌های رژیم صهیونیستی و بی‌توجهی به خطراتی که این رژیم برای جهان اسلام ایجاد کرده، نکاتی را مطرح خواهیم کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین خاطرنشان کرد: در گفت‌وگو با مقامات اندونزیایی درباره نحوه همکاری در سازمان همکاری اسلامی و روش‌های بهبود روابط صحبت خواهیم کرد.

وزیر خارجه کشورمان پس از آن به محل اقامتش رفت و از آنجا هم راهی محل برگزاری نشست وزرای خارجه سازمان همکاری های اسلامی با موضوع فلسطین و قدس شریف شد.

عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان نیز که در هتل محل اقامت ظریف حضور دارد نیز از دیگر حاضران در این نشست بود.


عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان در نشست جاکارتا

ظریف در حاشیه این نشست با رتنو مرسودی همتای اندونزیایی خود دیدار کرد و پس از آن در مراسم عکس یادگاری وزرای خارجه شرکت کننده در این اجلاس شرکت کرد. ظریف بعد از عکس یادگاری در مواجهه با عادل الجبیر همتای عربستانی خود با وی دست داد و آنگونه که ظریف بعدا به خبرنگاران اعزامی گفت تنها چند ثانیه دو وزیر احوالپرسی کردند و گفت وگوی دیگری بین وزرای خارجه دو کشور صورت نگرفته است.

دست دادن وزرای خارجه و احوالپرسی کوتاه آنها بعد از تحولات اخیر در مناسبات تهران و ریاض شایان توجه بود.


ظریف و رتنو مرسودی وزیر خارجه اندونزی

پس از عکس یادگاری وزرا و مقامات ارشد کشورهای حاضر در نشست، اجلاس وزرا عملا آغاز و رتنو مرسودی وزیر خارجه اندونزی به عنوان سخنران افتتاحیه به ایراد سخن پرداخت و پس از آن هم ریاض المالکی وزیر خارجه فلسطین و بعد از آن هم ایاد امین مدنی دبیرکل سازمان همکاری های اسلامی سخنرانی کردند و بعد از تصویب پیش نویس برنامه کار نشست وزرا و تصویب گزارش نشست کارشناسان ارشد، پیش نویس برنامه کار اجلاس سران مورد بررسی و تصویب قرار گرفت و وزرا و مقامات ارشد شرکت کننده پس از آن به بررسی پیش نویس قطعنامه و اعلامیه جاکارتا درباره فلسطین و قدس شریف پرداختند.

حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین المللی وزارت خارجه ایران که ریاست هیأت کارشناسی ایران در نشست امروز را برعهده داشت، با بیان اینکه شرایط مردم فلسطین بسیار سخت است و مردم در محدودیت‌های زیادی زندگی می‌کنند، اظهار امیدواری کرد برگزاری این اجلاس بتواند حداقل یکبار دیگر توجه مردم جهان را به بحران فلسطین و جنایاتی که اسرائیل نسبت به این مردم بی‌پناه مرتکب می‌شود، جلب کند.

رئیس دستگاه دیپماسی جمهوری اسلامی ایران در حاشیه این نشست با برخی مقامات شرکت کننده به گفت وگو پرداخت و در دیدار با سراج الدین اصل اف همتای تاجیک خود به بررسی مناسبات تهران - دوشنبه پرداخت.

وزیر خارجه کشورمان همچنین بانومان کورتولماز معاون نخست وزیر ترکیه درخصوص تحولات منطقه و زمینه های گسترش روابط و همکاری های دو کشور در پرتو آخرین تحولات روابط دو جانبه و سفر اخیر احمد داود اوغلو نخست وزیر ترکیه به تهران گفتگو کرد.

وزیر خارجه ایران همچنین در گفت وگویی با شبکه تلویزیونی «مترو» اندونزی به سوالاتی در خصوص تحولات سوریه، موضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص فلسطین، قیمت نفت، مناسبات تهران و جاکارتا و روابط ایران و عربستان پرداخت.

ظریف بر حل سیاسی بحران سوریه و همکاری جمعی همه کشورها برای مقابله با تروریسم و افراط گرایی تأکید کرد.

وی همچنین به مناسبات خوب ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس اشاره کرد.

در حدود 40 هیأت از کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی در نشست امروز در جاکارتا حضور داشتند و قرار است نشست سران فردا (دوشنبه) با حضور عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر و رئیس کنونی سازمان همکاری های اسلامی آغاز به کار کند.

این نشست با عنوان «اتحاد برای دستیابی به راه‌حل عادلانه و دائمی» در واکنش به وضعیت نگران کننده در فلسطین و قدس که نه تنها مردم فلسطین بلکه همه امت اسلام را تحت تاثیر قرار داده برگزار خواهد شد.

پس از السیسی، قرار است جوکووی رئیس جمهور اندونزی، محمود عباس (ابومازن) رئیس دولت خودگران فسطین و ایاد امین مدنی دبیرکل سازمان همکاری های اسلامی سخنرانی کنند و بعد از گرفتن عکس یادگاری روسای هیأت های شرکت کننده به ایراد سخنرانی می پردازند و محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران به تشریح مواضع جمهوری اسلامی در خصوص فلسطین خواهد پرداخت.

در پایان نشست فردا نیز پیش نویس قطعنامه و بیانیه جاکارتا درباره فلسطین و قدس شریف به تصویب حاضران در نشست خواهد رسید.

وزیر خارجه کشورمان پس از پایان این نشست، جاکارتا را به مقصد سنگاپور ترک خواهد کرد تا با مقامات این کشور در راستای مناسبات دوجانبه پس از اجرای برجام به گفت وگو بپردازد.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در ادامه سفرش به قاره آسیا پس از اجرای برجام، به بروئنی سفر می کند و در آنجا با مقامات این کشور راه های گسترش مناسبات دوجانبه را مورد بررسی قرار می دهد. ظریف پس از ترک برونئی برای شرکت در چهاردهمین نشست وزرای خارجه مجمع گفت وگوی همکاری آسیا راهی تایلند می شود و ضمن شرکت در این نشست و رایزنی با مقامات تایلند در پاسخ به دعوت همتایان خود به نیوزیلند و از آنجا هم به استرالیا سفر خواهد کرد.








منبع: مشرق
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین