کد خبر: ۴۳۳۸۰
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۱
سیاست های دولت در حوزه تولید مسکن برای شهروندان تغییر کرده. با این حال هنوز مشکلات عدیده ای مردم که از اجرای شتابزده و نامعقول طرح مسکن مهر در دولت قبل ایجاد شده بود، باقی مانده.
ناطقان: سیاست های دولت در حوزه تولید مسکن برای شهروندان تغییر کرده. با این حال هنوز مشکلات عدیده ای مردم که از اجرای شتابزده و نامعقول طرح مسکن مهر در دولت قبل ایجاد شده بود، باقی مانده.

با وجودی که هزاران میلیارد تومان از بودجه کشور در دولت گذشته صرف پروژه های مسکن مهر شد، این بودجه کلان هرگز نتوانست آنطور که باید و شاید خواسته های شهروندان و سرمایه گذاران خرد در این حوزه را برآورده کند.
مشکلاتی که از دولت سابق به دولت فعلی در این زمینه به ارث رسیده همچنان وجود دارد و هفته ای نیست که مخاطبان سرویس مشکلات مردم نیز به این معضلات اشاره ای نداشته باشند.
با وجودی که تاکنون در خصوص مشکلات مسکن مهر از مسئولان مختلف، پاسخهایی را دریافت و منتشر کرده ایم، باز هم برخی از مخاطبان در سرویس مشکلات مردم کامنت می گذارند و در این مورد، از مسئولان کشور توضیح می خواهند. از جمله یکی از مخاطبان که در این باره نوشته: مسکن مهر بزرگترین مشکل ماست هزاران نفر درگیر هستند دولت لطفاً رسیدگی کند کم مازیر اجاره خونه شکسته درمانده شده ایم.

سیاستهای جدید دولت در حوزه مسکن
در پاسخ به این انتقادات و احساس نیاز به اعلام سیاست های جدید دولت در حوزه تامین مسکن اقشار مختلف به خصوص دهکهای پایین جامعه، دکتر عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی روز 21 فروردین در همایش سالگرد تشکیل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، کلیات این سیاستها را دتشریح کرد. او در این باره گفت: نگرش دولت به مقوله مسکن مبتنی بر برآوردن نیازهای تحولات جمعیتی است. در جامعه شهری ایران تحولات جمعیتی عمده انجام شده و با تحولات فراوان در آینده روبرو نخواهیم شد. در اوایل دهه 40، کشور 30 میلیون جمعیت داشت که 70 درصد روستایی بودند. الان 80 میلیون جمعیت داریم که کمتر از 30 درصد آنها روستانشین هستند.
آخوندی توضیح داد: رشد جمعیت شهری ما بسیار کند شده و در آینده رشد عظیم جمعیت گذشته را نخواهیم داشت. رشد جمعیت، صفر نخواهد بود ولی بسیار کند می شود. جمعیت ناشی از مهاجرت نیز زیاد نخواهد بود. اخیرا طرحهای جامع شهرها را که تصویب می کنیم ولی جمعیت شهرها به افق پیش بینی شده نمی رسد.
وزیر راه و شهرسازی در توضیح اینکه دو اتفاق برای سیاستهای کلان مسکن مهم است، گفت: تعداد افراد خانوارها برای ما مهم است. تحولاتی مانند طلاق باعث افزایش نیاز به تعداد فراوان واحدهای مسکونی شده. بُعد خانوار کوچک می شود و در الگوی مسکن اتفاقاتی رخ می دهد و باید به سمت خانه های کم مساحت برویم. وضعیت کالبد شهرها نیز نکته دیگری است. شهرها عمدتا از درون در حال پوسیدگی و فرسودگی هستند. مرکز اکثر شهرهای ایران دچار فرسودگی شده است. پیرامون شهرها رشد کرده ولی مرکز گرفتار است. این در حمل و نقل، ارزش زمین و امور شهری تاثیر زیادی گذاشته.
این مسئول عالی رتبه دولتی در حوزه مسکن گفت: سیاستهای ما در حوزه مسکن، عمدتا مرکزگرا می شود و به سمت مراکز شهرها می رود. رئیس جمهور پیشنهاد کردند برای بهسازی بافتهای میانی شهرها، ایده بدهید. لذا باید به مراکز شهرها رسیدگی شود. از جنبه های معنوی، معماری و ارزشهای اسلامی نیز این مراکز واجد ارزش هستند. ما اشتباها در سالهای اخیر مراکز شهرها را رها کرده ایم و به سمت پیرامون رفته ایم. باید به مرکز شهرها توجه کرد.


کلانشهرها دیگر محل زندگی نیست

او در توضیح زندگی در کلانشهرهای کشور گفت: زندگی به تدریج در شهرهای بسیار بزرگ و کلانشهرهای ما بسیار سخت شده. تهران برای 5 میلیون جمعیت طراحی شده ولی الان به 8.5 میلیون رسیده و ساختار این شهر 11.5 میلیون جمعیت را جذب می کند. تامین همه نیازهای شهروندان تبدیل به معضل شده است. آب، امنیت، حمل و نقل، و همه نیازها تبدیل به معضل شده. سیاست دولت، توسعه شهرهای بسیار بزرگ نیست. ما دنبال توسعه شهرهای میانی هستیم. هر چه شهرهای بزرگ رشد کند، گرفتاری و نابسامانی ما بیشتر می شود. در مشهد قرار بود جمعیت 1.9 میلیون نفر باشد ولی الان 3.3 میلیون جمعیت دارد که 1.2 میلیون آن حاشیه نشین هستند که در وضعیت بسیار نابهنجاری به سر می برند. مردم هزاران امید به مشهد دارند ولی وضعیت نابسامانی دارد. باید جمعیت مشهد کنترل شود. دشت مشهد زمانی مرکز میوه ایران بود ولی الان عمده این دشت دچار تلاشی و ساخت و ساز شده.
او با ذکر مثال کلانشهر اصفهان گفت: جمعیت اصفهان قرار بود 1.3 میلیون نفر باشد. کویر اصفهان ظرفیت بیشتری ندارد. الان جمعیت اصفهان 1.9 میلیون نفر شده که دچار گرفتاری کم آبی و خشکسالی شده اند. در تبریز، قم، اهواز و همه کلانشهرها این مشکلات را داریم. سیاست ما توسعه شهرهای زیر 200 هزار نفر است که هم جمعیت پذیر شوند هم از مهاجر فرستی شان جلوگیری شود. سیاست دولت به نفع شهرهای میانی است تا جمعیت را بهتر در خود جا دهند. شهرهای میانی ما در وضعیت خوبی اند. اکثر شهرهای میانی ما وضع خوبی دارند و ظرفیت جذب جمعیت را دارند. سیاست شهرسازی ما به نفع شهرهای میانی است.

وام مسکن به کدام سمت می رود؟
آخوندی در ادامه سیاستهای دولت در حوزه تسهیلات مسکن را تشریح کرد و گفت: سیاستهای دولت برای توسعه شهرهای میانی، اعطای تسهیلات است. سیاست پس انداز خانوار را تعقیب می کنیم و به مردم توصیه می کنیم پس انداز کنند. اگر کسی در تهران، 40 میلیون تومان پس انداز کند، ظرف یک سال 80 میلیون تسهیلات به او می دهیم. در اسفندماه دو امتیاز اضافه کردیم. یکی اینکه زوجین تک تک می توانند پس انداز کنند و 160 میلیون تسهیلات بگیرند و با 80 میلیون خودشان می توانند با 240 میلیون تومان قدرت خرید خوبی داشته باشند و زندگی شان نظم پیدا کند. این برای خانه اولی هاست.
او توضیح داد: در بافتهای میانی و مرکزی شهری، این تسهیلات برای همه جمعیت، نه فقط خانه اولی هااست. این سیاست به نفع شهرهای میانی است و رقم تسهیلات برای شهرهای میانی قابل توجه است و بیش از 70 درصد بهای ملک را شامل می شود و قدرت خرید مردم را در بافتهای میانی تقویت می کند. هر روز 220 نفر پس انداز مسکن را می سپارند و این سیاست در جامعه جا می افتد. ما به پس انداز به نفع زوجهای جوان، بافتهای میانی و شهرهای متوسط برگشته ایم و اگر چند سال تداوم یابد، به نظم و نسق مسکن و شهرسازی منجر می شود.

افزایش شهرهای جدید در مناطق جنوبی کشور
آخوندی در ادامه سخنانش گفت: درباره شهرهای جدید نیز بیشتر پاسخی بوده به رشد سریع کلانشهرهایی مانند تهران، مشهد، اصفهان، شیراز و اهواز. اندیشه دولت این است که جاهایی که می تواند شغل ایجاد شود، شهر ایجاد کنیم. اگر در عسلویه یا چابهار، بندرعباس و جاسک حجم اشتغال خوبی داریم، آنجا شهرهای جدید ایجاد کنیم. لذا در حاشیه جنوبی ایران که از جمعیت خالی شده و الان میزان تراکم نفر در کیلومتر مربع 4.8 نفر است. این نکته هم از جنبه امنیت ملی مشکلساز است و هم از لحاظ عدم استفاده از ثروتهای ملی، دچار مشکل شدیم. چند شهر را در جنوب ایران در کنار بحث ایجاد صنعت و اشتغال، اسکان را دنبال کنیم. وقتی عسلویه ایجاد شد، اصلی ترین بحث، اسکان اشخاص بود که به آن کم توجهی شد. لذا در جنوب ایران به دنبال ایجاد شهرها و شهرکها هستیم. بنیاد مسکن اگر علاقمند به ایجاد شهرکها در آن منطقه است، دولت استقبال می کند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین