کد خبر: ۴۵۳۱۸
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۶
پرونده لیگ پانزدهم در حالی برای استقلال بسته می شود که این تیم باید در سفری دشوار به قم مقابل صبا صف آرایی کند، دیداری حساس و سرنوشت ساز که می تواند تلخی و شیرینی خاصی داشته باشد.
ناطقان:استقلال بعد از شکست برابر تراکتور در بازی خانگی هفته قبل امیدهایش برای قهرمانی تا حد زیادی کاهش یافت اما با این حال هنوز روی کاغذ این شانس را دارد که در صورت ناکامی دو رقیب بالای سری خود در جدول بتواند به صورت معجزه وار جام را بالای سر ببرد درست مثل اتفاقی که فصل قبل برای سپاهان رخ داد.اما در ابتدا همه چیز بستگی به نتیجه آبی ها برابر صبا در قم دارد جایی که آنها باید در اوضاع و احوال نامساعد از پس شاگردان علی دایی بربیایند. مصاف های استقلال و صبا که از فصل 83-84 آغاز شد همواره حاشیه ها و نکات جالب توجهی داشته تا جایی که در بدو تاسیس باشگاه صبا از این تیم به عنوان حیات خلوت بازیکنان بیرون مانده استقلال نام برده شد چون هر بازیکنی از آبی ها جدا می شد سر از صبا در می آورد.به بهانه رویارویی دو تیم در هفته پایانی که به نوعی حساس ترین بازی هم هست بد ندیدیم به 30 نکته جالب توجه از مصاف های دو تیم اشاره ای داشته باشیم جایی که این نکات یادآور تلخی ها و شیرینی های زیادی برای طرفداران استقلال و صبا خواهد بود.


1-صبا از جمله باشگاه هایی است که مربیان استقلالی روی نیمکت خود کم نداشت، مربیانی که همگی نتایج خوبی با این تیم کسب کردند از جمله پرویز مظلومی، صمد مرفاوی و فیروز کریمی که از این بین در حال حاضر پرویز مظلومی روی نیمکت استقلال حضور دارد و تقابل او با صبا می تواند جالب توجه باشد.


2-اولین مصاف دو تیم به فصل 83-84 برمی گردد جایی که استقلال با هدایت امیر قلعه نویی میزبان صبایی بود که هدایتش بر عهده پرویز مظلومی بود و کم بازیکن استقلالی در جمع نفراتش نداشت.در آ« بازی دو تیم به تساوی 1-1 رسیدند.


3-در این سال ها بازیکنان استقلالی زیادی پیراهن صبا را برتن کرده اند از جمله محمد نوازی، سهراب بختیاری زاده، هادی طباطبایی، هاشم بیک زاده، امیرحسین صادقی، محسن بیاتی نیا، سعید بیگی، رضا عنایتی، غلامرضا عباسفرد و ...


4-در اولین سالی که صبا با پرویز مظلومی وارد لیگ برتر شد با هزینه های سرسام آوری که پرویز مظلومی انجام داد و ستاره های زیادی به خدمت گرفت بسیاری لقب کهکشانی ها که مختص رئال مادرید بود را به این تیم دادند که با واکنش مظلومی روبرو شد و او گفت تیمش پرستاره نیست.

 

5-رضا عنایتی مهاجم مشهدی استقلالی ها در سه مصاف ابتدایی تیمش با صبا موفق شد 6 گل وارد دروازه حریف کند به نحوی که در بازی اول هت تریک کرد، در بازی دوم دوبار گلزنی و در بازی سوم هم یک بار نامش را در بین گلزنان به ثبت رساند.


6-حساسیت های مصاف دو تیم همواره صحنه های خشن زیادی را رقم زد که خشن ترین صحنه جایی بود که سهراب بختیاری زاده با استوک روی کمر رضا عنایتی راه رفت و تصاویر آهسته نشان داد که او باید از داور کارت قرمز می گرفت.


7-یکی دیگر از جنجال های استقلال – صبا به اعتراضات فیروز کریمی سرمربی وقت این تیم برمی گشت که بعد از شکست 2-1 در تهران مقابل استقلال با دردست داشتن استوک هایی وارد کنفرانس مطبوعاتی شد و صحنه ای که امیرآبادی در داخل محوطه جریمه روی بیاتی نیا انجام داد و داور از گرفتن پنالتی خودداری کرد را به نمایش گذاشت.


8-اگر بخواهیم جنجالی ترین صحنه بین بازیکنان دو تیم را یاد کنیم باید به دعوای سهراب بختیاری زاده مدافع و کاپیتان صبا با محمود فکری و مهدی امیرآبادی در بازی رفت استقلال – صبا در لیگ پنجم یاد کنیم. صحنه ای که باعت شد ورزشگاه مملو از تماشاگر یکپارچه علیه مدافع صبا شعار سر بدهد. آن بازی در نهایت با نتیجه1-1 به پایان رسید که هدایت صبا برعهده فرهاد کاظمی بود و هدایت استقلال در دستان امیر قلعه نویی.


9-در یکی از معدود شکست های استقلال در تقابل با استقلال وقتی این تیم در قم با نتیجه 3-1 به صبای فیروز کریمی باخت و تیم هفدهم جدول رده بندی شد امیر قلعه نویی در کنفرانس مطبوعاتی به طرفداران قول داد که تیمش در پایان فصل جام قهرمانی را بالای سر ببرد که همین اتفاق افتاد و استقلال در هشتمین دوره لیگ برتر جام را بالای سر برد.


10-در بازی رفت فصل 84-85 که استقلال در هفته نخست میزبان صبا بود موفق شد این تیم را در یک بازی جالب توجه با نتیجه 4-1 شکست دهد. آن روزهدایت صبا برعهده مجید جلالی بود و آقا معلم با اعتراض هایی که بعد از بازی نسبت به داوری داشت باعث شد تا قلعه نویی در واکنشی جالب مدعی شود اگر لازم باشد نه یک بار بلکه چند بار با صبا دوباره روبرو خواهد شد.


11-آرش برهانی بهترین گلزن استقلال به صبا قلمداد می شود. مهاجمی که این روزها در تیمش نیمکت نشین شده و فرصتی برای عرض اندام پیدا نمی کند تا کنون 8 بار با پیراهن استقلال به صبا گل زده و پیش از آن هم دو بار با پیراهن پاس مقابل این تیم گلزنی کرده بود تا با 10 گل زده آمار جالب توجهی مقابل صبا داشته باشد.

 

12-شاید اگر بخواهیم جذاب ترین و مهییج ترین برد استقلال را در مصاف های دو تیم نام ببریم باید به فصل 85-86 اشاره کنیم جایی که آبی ها موفق شدند صبای 9 نفره را با نتیجه 3-2 شکست دهند. آن روز استقلال به سختی توانست به گل برتری برسد و محمدحسین ضیایی سرمربی وقت صبا با وجود این که دو بازیکن اخراجی داشت در تعویض هایش از تمام عناصر تهاجمی سود برد تا بازی را نبازد.


13-جابر انصاری ستاره این روزهای استقلال هم سابقه بازی برای صبا را در کارنامه دارد. جالب تر این که او با پیراهن صبا رد فصل 88-89 به استقلال هم گلزنی کرده و باعث برتری صبای آقا صمد برابر آبی پوشان پایتخت شده است.


14-شیث رضایی مدافع پرحاشیه سابق پرسپولیس که استقلالی ها سر ماجرای گل فرهاد مجیدی در دربی شعار بدو بدو را برای او ساختند در فصل 87-88 با پیراهن صبا به استقلال گل زد و باعث فرار شاگردان فیروز کریمی از شکست شد. آن سال آقا فیروز که به تازگی از استقلال کنار گذاشته شده بود اصلا دوست نداشت بازی حیثیتی را به این تیم واگذار کند و شیث فرشته نجاتش در تهران شد.

 

15-صبا تا کنون تجربه دوبار حضور در بازی های آسیایی را پیدا کرده که در هر دو دوره هم هدایت این تیم بر عهده مربیان استقلالی بوده است. صبا در دوره اول آسیایی شدن با فیروز کریمی به مصاف رقبا رفت و در دومین تجربه با صمد مرفاوی.


16-پرویز مظلومی در تمام سال هایی که هدایت استقلال را در مقابل صبا در اختیار داشته طعم شکست را نچشیده است. مردی که خود صبا را به لیگ برتر آورد و زمینه درخشش آنها را فراهم کرد حالا با این هدف شاگردانش را به قم می برد که همچنان روند شکست ناپذیری اش را حفظ کند.


17-نکته جالب تر در خصوص مصاف فردا برمی گردد به سرمربیان دو تیم. جایی که پرویز مظلومی به عنوان اولین کاشف علی دایی در تیم تاکسیرانی شناخته شد. جایی که این مربی در مسابقات باشگاهی تهران استعداد نهفته دایی را کشف و به او برای اوج گرفتن بال و پر داد.


18-علی دایی در اولین تقابل دو تیم صبا و استقلال در فصل 83-83 به عنوان مهاجم در پیشانی خط حمله شاگردان مظلومی به میدان رفت اما باز هم نتوانست به استقلال گلزنی کند. تنها گل شهریار به آبی های پایتخت با پیراهن بانک تجارت در بازی های باشگاهی تهران بود.


19-یکی از زیباترین گل ها در مصاف های رو در رو را جاسم کرار یاغی عراقی فصل گذشته و در بازی برگشت وارد دروازه صبا کرد. گلی که از فاصله 30 متری و با شلیکی دیدنی به تور دروازه میزبان چسبید و باعث برتری استقلالی ها شد.

 

 

20-در جمع بازیکنان فعلی صبا دو بازیکن استقلالی دیده می شوند که بحث بازگشت دوباره یکی از آنها به جمع آبی پوشان بیشتر از هر زمانی به گوش می رسد. محمد قاضی و امیرحسین صادقی فردا جدال دیدنی با هم تیمی های سابق خود خواهند داشت که در حال حاضر صادقی امید زیادی به بازگشت دارد.


21-مالک فعلی صبا به عنوان یکی از طرفداران دو آتشه استقلال در هفته های گذشته جنجال های زیادی به راه انداخته است. موسوی که مالک هواپیمایی زاگرس و هتل داریوش کیش است با توجه به عدم پرداخت مطالبات بازیکنان و اعتراض های آنها چندی پیش مصاحبه تندی علیه دایی و چند بازیکن تیمش انجام داد که سرو صدای زیادی به راه انداخت. موسوی رفاقت نزدیکی با امیر قلعه نویی دارد و در حال حاضر از او به عنوان مشتری جدی تراکتورسازی نام می برند.


22-در فصل 88- 89 جدال استقلال و صبا تحت الشعاع درگیری های فرهاد مجیدی و علیرضا فغانی داور سرشناس کشورمان قرار گرفت. در روزی که شاگردان صمد مرفاوی نیاز مبرمی به برتری مقابل صبا داشتند فغانی روی دو صحنه به کاپیتان مجیدی اخطار داد و باعث اخراج او از زمین شد تا جنجال های زیادی پیرامون آن بازی و داوری اش نقل محافل فوتبالی شود.

 

23-مجتبی جباری یا همان هافبک همیشه شاکی استقلالی ها جزو بازیکنانی است که در مصاف دو تیم هت تریک کرده است. با درخشش او تیم پرویز مظلومی توانست در یک بازی پر گل و جذاب با نتیجه 3-2 حریفش را شکست دهد گرچه بعد از این بازی مجتبی هر چه می توانست در کنفرانس مطبوعاتی علیه سرمربی وقت استقلال صحبت کرد.


24-بهزاد غلامپور هم دیگر سوژه جالب مصاف دو تیم خواهد بود. دروازه بان سال های نه چندان دور استقلال به عنوان یار باوفای علی دایی روی نیمکت صبا حضور دارد و مسلما بعد از گلزنی صبایی ها شادی هایش می تواند جالب توجه باشد.


25-پژمان منتظری در کنار سهراب بحتیاری زاده دو مدافع استقلالی هستند که بیشترین گل را در مصاف های اخیر به ثمررسانده اند با این تفاوت که منتظری علاوه بر دو گل برای استقلال یک بار هم یک گل به خودی به نفع صبا وارد دروازه خودشان کرده است.

 

26-سجاد شهباززاده مهاجم کلیدی این روزهای استقلال آمار جالب توجهی در مصاف با صبا دارد. این بازیکن در سه بازی قبلی همواره نامش در بین گلزنان به ثبت رسیده و حالا طرفداران امیدوارند او با به ثمررساندن چهارمین گل متوالی اش به صبا زمینه یک موفقیت بزرگ را برای شان فراهم کند.


27-آخرین برد صبا مقابل استقلال برمی گردد به بازی برگشت دو تیم در فصل 88-89 در قم که صبا موفق شد بانتیجه 2-1 شاگردان صمد مرفاوی را از پیش رو بردارد.


28-آخرین برد استقلال هم برمی گردد به بازی رفت این فصل که به نوعی می توان گفت بهترین نمایش استقلال در لیگ پانزدهم بود. در روزی که شاگردان مظلومی به خاطر اخراج بهنام برزای در دقیقه 26 بازی دقایق طولانی را 10 نفره بازی کردند و در نهایت با تک گل سجاد شهباززاده به برتری رسیدند.

 

 

29-این برای اولین بار در تقابل های دو تیم در تاریخ لیگ برتر است که سه امتیاز بازی حساسیت دو چندانی پیدا کرده است به خصوص برای استقلال که در کورس قهرمانی و کسب سهمیه آسیا نیاز مبرمی به برد صبا و شهریار دارد. مسلما ناکامی در این بازی برای پرویز مظلومی و شاگردانش تبعات سنگینی در پی خواهد داشت.


30-آخرین نکته را اختصاص دادیم به روابط سرد مهدی رحمتی با امیرحسین صادقی که به تازگی جای خود را به رابطه ای گرم و حمایتی داده است! در ابتدای فصل که مدافع باتجربه استقلال از فهرست نفرات تیم کنار گذاشته شد بسیاری از اختلافات این دو بازیکن به عنوان دلیل اصلی این اقدام نام بردند گرچه هیچ کدام واکنشی به موضوع نشان ندادند. اما حالا و با رسیدن به انتهای فصل می بینیم که نه تنها رابطه سردی وجود ندارد بلکه مدافع صبا در دعواهای اخیر میان گلر استقلال و امیر قلعه نویی به حمایت از رحمتی بلند شده تا شائبه بازگشت احتمالی او به تیم سابقش داغ تر از هر زمانی شود! راست و دروغش گردن راوی ماجرا.

 


منبع:ورزش3

نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین