کد خبر: ۴۶۳۶۸
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴
پرونده حج امروز بسته می شود و با توجه به عدم جواب مسئولان عربستانی در مورد خواسته های ایران به نظر می رسد تا ظهر امروز بیانیه حج از سوی سازمان حج و زیارت صادر شود.
ناطقان:اواخر هفته گذشته بود که هیئت ایرانی به دعوت وزارت حج عربستان ( با روی کار آمدن وزیر جدید حج) راهی این کشور شد تا آخرین مذاکرات برای اعزام زوار ایرانی به مراسم حج تمتع سال 95، انجام شود.

در این دور از مذاکرات که به مدت دو روز به طول انجامید، رایزنی های بسیاری از سوی رییس سازمان حج و زیارت و تیم همراه او با مسئولان حج عربستان صورت گرفت و در رأس درخواست های تیم کشورمان، حفظ کرامت، منزلت و امنیت زائران ایرانی قرار داشت.

روز چهارشنبه 5 خرداد بود که مسئولان حج عربستان از دستیابی به سطحی از توافق با ایرانیان خبر دادند اما هیچ خبری از تیم مذاکره کننده ایرانی در تایید این اخبار اعلام نشد و سرانجام روز جمعه بود که یک منبع آگاه نزدیک به تیم مذاکره کننده کشور از عدم حصول توافق به میزان خبر داد.

مسئولان عربستان  در سایه قطع روابط دیپلماتیک بین تهران و ریاض، صدور روادید در کشور ثالث را خواستار شده و اعلام کرده‌اند که اجازه فرود به هیچ‌یک از هواپیماهای ایرانی را نخواهند داد و زائران فقط با ناوگان هوایی سعودی جابه‌جا خواهند شد.

مسئولان ایرانی اما نسبت به پذیرش خواسته های نا به حق مسئولان عربستان صحبت های بسیاری دارند و حمایت از حقوق زائران ایرانی و تامین امنیت مهمترین خواسته های آنهاست.

سعید اوحدی رییس سازمان حج و زیارت عدم انسجام و هماهنگی بین دستگاه های عربستان را مانع جدی در مسیر پیشرفت مذاکرات و عدم دستیابی به توافق می داند و می گوید: مسولان حج عربستان در برابر درخواست ایران برای تامین امنیت زائران می گفتند باید با مقامات امنیتی کشورشان صحبت کنند یا در برابر ارائه خدمات کنسولی بهانه می تراشیدند که باید با مسئولان وزارت خارجه کشورشان صحبت کنند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و مسئولان کشور تنها شرط دستیابی به تفاهم با عربستان را تعهد این کشور برای تامین امنیت و کرامت ایرانیان می دانند، موضوعی که تاکنون مسئولان عربستان از پذیرش آن سرباز زده اند برهمین اساس تا این لحظه هیچ تفاهم نامه ای میان ایران و عربستان امضا نشده است و امروز آخرین فرصت عربستان برای پذیرش خواسته های ایران است.

اگر عربستان از پذیرش خواسته های ایران سرباز زند، بیانیه حج 95 امروز صادر خواهد شد و بدین ترتیب پرونده حج بسته خواهد شد و عربستان بار دیگر در ادامه کارشکنی های خود مانع انجام فریضه الهی حج توسط زائران ایرانی می شود.

طبق آخرین اخبار میزان هنوز جوابی از سوی عربستان به ایران اعلام نشده است وبه نظر می رسد تا ساعاتی دیگر بیانیه حج از سوی ایران صادر شود.

منبع: میزان
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین