کد خبر: ۴۸۹۰۸
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۸
یک فوق تخصص بیماری‌های ریه گفت: مصرف قلیان برای سلامت مصرف‌کنندگان و دیگر افرادی که در معرض دود آن هستند، خطری جدی به همراه دارد و احتمال بروز سرطان ریه را افزایش می‌دهد.
ناطقان: دکتر غلامرضا مرتضوی‌مقدم دراین باره اظهار کرد: مصرف سیگار و قلیان مخاطرات جدی قلبی را در پی دارد، مصرف این مواد نه تنها موجب به وجود آمدن بیماری‌های قلبی - عروقی شده، بلکه سایر اندام‌های بدن از جمله ریه را نیز درگیر می‌کند.

وی ادامه داد: نیکوتین قلیان وقتی از درون فضای مرطوب عبور می‌کند به هنگام ترکیب شدنش با آب، ترکیبات جدیدی را تشکیل داده که زیان کشیدن قلیان را به مراتب بیشتر می‌کند.

این فوق تخصص بیماری‌های ریه، با بیان اینکه کشیدن قلیان موجب تنگی کیسه‌های هوایی یا برونشیت می‌شود، تصریح کرد:  مرحله پیشرفته آن موجب بیماری‌های قلبی - ریوی خواهد شد که قلب و ریه را با هم درگیر می‌کند.

مرتضوی با بیان اینکه مصرف قلیان به تدریج چروک شدن پوست، پیری زودرس و فساد دندان‌ها را باعث می‌شود،  بیان کرد: زنان باردار و کودکان سیستم ایمنی ضعیفی دارند و احتمال ابتلا به بیماری‌های ناشی از مصرف قلیان برای این افراد بیشتر خواهد بود.

وی عنوان کرد: قلیان اغلب به صورت دسته جمعی مصرف شده که این استفاده مشترک از قسمت دهانی قلیان، خطر جدی برای انتقال بیماری‌های واگیر دار را دارد.

این فوق تخصص بیماری‌های ریه با بیان اینکه دود منتشر شده از قلیان، حاوی مقادیر بی‌شماری از مواد سمی است، یادآور شد: سرطان مری و معده،‌ لوزالمعده، کبد و سرطان روده بزرگ و ریفلاکس معده از جمله عوارض استفاده از قلیان هستند.

مرتضوی تصریح کرد: نیکوتین موجود در دود حاصل از مصرف قلیان همانند سایر مواد دخانی اعتیادآور بوده و مصرف متناوب آن در افراد ایجاد وابستگی می‌کند.

وی با اشاره به سایر خطرات مصرف قلیان، خاطر نشان کرد: گاهی عوارض ناشی از مصرف قلیان، باعث زخم‌های گوارشی می‌شود و استعمال دود آن، باعث برگشت اسید معده به مری می‌شود.

برچسب ها: خطر قلیان
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین